Gå til innhold
Arkivverket

[#69394] Henrik (Heinrich) Lachmann


Gjest Astrid Lundgren
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Lundgren

Dette var virkelig morsomt,jeg vil prøve å få tak i teksten til B. Kristiansens foredrag i 2002. Hun ble altså skilt fra Hummel, sikkert en skandale dengang. Synd at hun får feil fornavn,forøvrig også i ft.1801.Der er datteren med Hummel heller ikke korrekt oppført. men det ble skrevet mye feil navn dengang, også i kirkebøkene har jeg sett. Hvis det er noe mer, håper jeg du deler med deg. Dunkers beskrivelse er jo drama!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Lundgren

Else Lachmann må ha hatt 3 døtre , en Betzy Eugenia Hommel er død 17-1 og begravet 23-1 1822 i Glemmen. Det er vel denne datteren som er oppført i ft.1801. og som iflg. Dunker tok sitt eget liv ved å ta gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Lundgren

Betzy Eugenia hj.døpt 24.2 1800 døpt garnisonmenigheten 22-41800. Faddere bl. andre fru Baumgarten. Garnison/Akershus Slottskirke mini 1777-1819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Kanskje litt utenfor,men en kusine av min mor ble g.m.Henrik Lachman Scavenius f.1915.Har prøvd å finne hvor mellom navnet Lachman kommer inn,men uten å lykkes.Ser at hans far het Sverre Aas og var ifra Jevaker.Navnet Scavenius kommer ifra hans mor Elise Scavenius f.1879 d 1966 Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Visst er Dunkers fortelling dramatisk! Hummels dårlige karaktertrekk som hun beskriver, bekreftes vel på et vis hos Ovenstad [url="http://genealogi.no/NST/pdf/ovenstad/Ovenstad_H_383-509.pdf>LenkeDunker sier at Lachmann hadde fire døtre, men nevner navn på bare tre av dem; Else, Henriette og Grete. Hun forteller at Grete (som egentlig het Hedvig Margrethe) i likhet med Else ble gift uten foreldrenes samtykke. Ved vielsen kan en se at forlovelsesdatoen 9. juni er overstrøket for dette var nemlig vielsesdatoen: Lenke For øvrig stemmer det vel at Baumgartens flyttet til Flensburg. Justizräthin Hedevig Margareta Baumgarten geb Lathmann bodde som enke i Schleswig Domsogn ved folketellingen der i 1845.Den datteren som også ble gift uten foreldrenes samtykke med løytnant Mørck het ikke Henriette men Ulrikke Frederike Jacobine: Lenke Nå var dette i 1799 og Lachmann selv var vel død da. Men det kan jo være at moren protesterte også? Herman Mørck og Ulrikke ble forøvrig foreldre til Henrik Lachmann Mørck som var klokker i Flekkefjord .Hva angår Henriette (Henriette Christine) - som faren visst omtalte som den dummeste av sine døtre - så døde hun 24 år gammel i 1794:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Lundgren

Den ene skandalen etter den annen dukker opp.Else og Hummel gifter seg i domkirken 16-1-1797, allerede 23-3-1797 blr datteren Margaretha Augusta døpt! Ved vielsen 16-1 har presten Lumholz skrevet en anmerkning som jeg ikke klarer å tyde. Kan det være at Hummel manglet sin overordnes tillatelse,og hun sin fars? Og hvor ble det av Margaretha Augusta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg hadde ikke tenkt å blande meg inn i denne tråden mer, men allikevel;Det står ingenting som skiller dette fra en vanlig ekteskapsinngåelse i forlovererklæringen eller vielsen som du finner på nettet (forøvrig ikke skrevet av Lumholtz selv). Og bevillingen utelukker de øvrige spekulasjonene.'Se og Hør' er Dunker i nye klær, ofte vanskelig å skille sannheter og spekulasjoner (og det som værre er) fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Ja, jeg har også det inntrykket at Dunker her stort sett gjengir sladder. Dette er rykter hun har hørt om mennesker hun ikke omgikk daglig, men som hun godt visste hvem var og selv hadde møtt.Likevel vil jeg påstå at Dunkers framstilling ikke er ren og skjær fri fantasi! Flere uttalelser bekreftes av kildene; Hummels tvilsomme karakter, at ektefellene bodde på hvert sitt sted, hhv København og Fredrikstad, datterens tidlige død. Videre Baumgartens vielse uten forlovlse, at de hadde to døtre og flyttet til Flensburg.Det er ikke sikkert at alt som er skrevet etter hukommelse eller nedtegnelser av gamle familiehistorier i utgangspunktet er rent vrøvl - ofte er det en kjerne av sannhet i slike historier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Men når Dunker skriver at Henriette (skal være Ulrikke) ble gift med løyntnant Mørck mot foreldrenes vilje er det nok tatt ut av luften!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vi er nok enige om Dunker som kilde. Betzy døde forøvrig pga. 'Svangerskab', 'skandalen' var at hun ikke var gift på dette tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Mange takk Arnstein fant rekka tilbake han er olderbarn til Petter Collin Scavenius. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

For sikkerhets skyld, av den Henrich som var gift med Dorothea Andersdatter Simonsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.