Gå til innhold
Arkivverket

[#69403] Gidsken Jakobsen, norsk flypioner og forretningskvinne


Gjest Odd Andreas Sørgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Andreas Sørgård

Gidsken Jakobsen (1908-1990), datter av forretningsmann Nils Konrad Jakobsen (1881–1944) og Johanna Berntsen (1888–1973), var som kjent en norsk flypioner og forretningskvinne (Lenke). Men hva het bedriften hun overtok ledelsen av etter sin far, og eksisterer den fortsatt?Mvh Odd Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Lange

Hei. I telefonkatalogen for 1947, står flg under Narvik:Jakobsen A/S N Gidsken sild og fiskeeksport. (kanskje står N i firmanavnet for Nils?)Narvik Trælastkompani A/S JakobsenBegge firma har samme tlfnr, så det er nok Gidsken som driver med trelast.Om disse består i dag, vet jeg ikke.Mvh Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Andreas Sørgård

Har søkt litt på nett. Ser ikke ut til at disse bedriftene eksisterer lengre. De kan evt ha blitt overtatt av andre og skiftet navn da Gidsken Jakobsen trakk seg som forretningskvinne. Er det noen som kjenner til om Gidsken Jakobsen hadde stor familie i Narvik?Mvh Odd Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Andreas Sørgård

Takker for tipset Hege Sofie. Skal se om jeg finner tak i boka via mitt lokale bibiolotek.Mvh Odd Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Gidsken Jakobsen importerte svensk trelast, som var åforetrekke ved produksjon avrammelister, gull-lister, ovale lister etc.Min bestemor, som var eier av Levanger Speil- og Gulllistefabrikk i Levanger,var hennes kunde.Ca 1930 landet Gidsken Jakobsen på Levangersundet med sit småflyfor å besøke sin kunde.Jeg fikk da anledning til å hilse på Gidsken hjemme hosmin bestemorMvhLeiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.