Gå til innhold
Arkivverket

[#69417] Haagen Christian Hansen


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg sliter med å finne ut hvor han kommer fra.Han er far til min bestefar Benjamin Johan Angel Haagense. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6692&idx_id=6692&uid=ny&idx_side=-30>LenkeFaren heter altså Haagen Hansen og bor på Kongsvik på Lurøy. Jeg har sjekket folketellingen 1900 og finner ham ikke på Kongsvik da.Ifølge FS var de gift, det tror jeg ikke stemmer og jeg har heller ikke funnet det noe sted, men på samme sted finner jeg at han er oppført med mellomnavnet Christian. Jeg har fra ett søskenbarn fått oppgitt mellomnavnet Kristian - det er jo samme navn, men det er ikke sikkert - bare en ledertråd.Jeg finner en Haagen Hansen i Rana, men finner ham ikke i kirkebøkene - så jeg får ikke sjekket ut den.Ifølge kirkebøkene så er han altså født i 1868.Ved min bestefars konfirmasjon, Lenke står det ikke noe om at de ikke er gift.I 1900 tellingen så bor min bestefar hos sin bestemor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg har lest på fadrene til Benjamin. Med litt hjelp i en tidligere tråd så tolket vi det til: husmann Hans Jonsen og kone, dreng Edvart Sivertsen, Hanna Nilsdatter, gårdbrukerfolk Albert og Krist... Abelsen. Hjemmedøpt av Anders Hoff. Til stede som vitner var Abel Andersen ... Albert ...Albert og Kristin Abelsen er nok rikgit. De bor på gården Mælen - der Benjamin blir født og er følgelig tilstede som vitne. Anders Hoff finner jeg i 1900 Lenke -men det er ikke noe spor.MEN det som kunne være interessant er Hans Jonsen (hvis vi tolker det riktig) Her har vi jo en mulig far til Haagen? Han har oppgitt Husmand som yrke, men jeg finner han ikke i 1900 tellingen. Så da stoppet det litt opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Her er det ein Haagen Kristian Hansen som flyttar til Lurøy i 1897: Lenke Men ser at han er født i 1878. Kan det vera feil fødselsår, enten ved flytting, eller ved dåp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her er dåpen til Hågen Kristian Hansen, født og døpt i Rødøy i 1878 med far Hans Benjamin Olsen og mor Jacobia Andrea Johansdatter: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Rødøy i Rødøy, Ministerialbok nr. 841A12 (1878-1901), Fødte og døpte 1878, side 7. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6690&idx_id=6690&uid=ny&idx_side=-7>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Konfirmasjon til samme Haagen: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Rødøy i Rødøy, Klokkerbok nr. 841C04 (1877-1896), Konfirmerte 1895, side 229. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15756&idx_id=15756&uid=ny&idx_side=-233>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Det er jo ikke sikkert dette er rett Haagen.Familien i Ft 1875 Rødøy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Haagen Kristian Hansen f. 1878, gifter seg i 1903: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Rødøy i Rødøy, Klokkerbok nr. 841C05 (1897-1923), Ekteviede 1903, side 254. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=10032&idx_id=10032&uid=ny&idx_side=-231>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDe blir viet i Meløy, se par nr. 8: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Meløy, Ministerialbok nr. 843A02 (1878-1908), Ekteviede 1903, side 44. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Haagen Hansen og Kristine Benjaminsdatter var ikke gift (da de fikk sønnen Benjamin), jf. m. hva som fremgikk av mitt innlegg i tema nr. 69113. Hva FamilySearch sier, er nok galt. FamilySearch bør man i alminnelighet ta med en klype salt, bortsett fra avdelingen Vital Records Index, som er ganske pålitelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Er det denne Haagen Hansen du fant i Nord-Rana i ft 1900 ?[url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1833&kenr=011&bnr=0024&lnr=00>Lenke Han er døpt Haagen Andreas: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Mo, Ministerialbok nr. 827A05 (1863-1883), Fødte og døpte 1869, side 83. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg tror den Haagen på Rødøy må bli feil. Han blir da ganske mye yngre en Kristine.Jeg også tviler på FS, men jeg holder den muligheten åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

PS ang. den Haagen som flyttet in til Lurøy så kan ikke det heller stemme. Han har 22.5 som dato på attesten. Min bestefar var født 1.11. Så da virker det som om Haagen kom for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det virker på meg som Haagen kan ha besvangret en pike i Rødøy, for så å flytte til Konvika i Lurøy et halvt år før barnet ble født. At han var yngre enn Kristne, trenger heller ikke ha betydning.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Aha, jeg misforsto den flyttingen. Jeg trodde det mentes at han flyttetn INN til Rødøy, men så flyttet han derfra.Se en morsom ting i kirkeboken: Lenke 'No 38 og 39 er trillingbørn med nr 11 under quindekjønn. På grund av en ..vorlig fødsel kom den ene til verden to dager før de andre'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.