Gå til innhold
Arkivverket

[#69420] Hjelp til tyding av kyrkjebok,. Dåp i Dk, Stavanger


Gjest Per Reppen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Reppen

Kan nokon hjelpe meg med å tyde kva som står i foreldrefeltet for dåp den 25.04.1852 -- Jørgine Marie -- Uægte. -- ? Skomagermest. Mikael Monsen / pige Joakime Larsdtr., og så bak klammeret: ??. LenkeMvh Per.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Eller kan siste del av navnet være -havn ? Hvis vi blar en side tilbake (s. 124) ser vi det samme stedsnavnet på foreldrene til han som er døpt Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Reppen

Joakime er kalla Larsdtr. då Jørgine Marie vert døypt, og så er ho kalla Kristiansdtr. då ho gifta seg med enk.m. Hans Jørgenson Bru frå Rennesøy den 11.09.1854, (Domkirken i Stv. 1850-1858. KLOK. Gifte nr. 40, s. 232) født i Vanse 1829, og Kristiansdtr. då Gurine vart døypt 24.09.1854 (Domkirken i Stv. 1850-1858. KLOK. Dåp nr. 49, s. 139), og til slutt Johannesdtr. født 1825 i Farsund ved folketelj. 1865.Kjenner nokon til kva tid ho er født / døypt og hennar foreldre?Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg tror kanskje dette er Joakime døpt i Vanse Vest-agder 27 februar 1827. Foreldre er Hans Elias Larsen og Ane Elisabeth Tønnesdatter: LenkeMan det kan jo kanskje være feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hvis jeg skal forsøke å oppsummere så har både mor og datter Skiftet både mann og etternavn flere ganger.Jørgine kaller seg Monsen, og det er forsåvidt rett, ved vielsen til Mikael Bloms far. Faren til Jørgine heter Monsen.Så heter hun Berntsen i 1900, og har fått en ektefødt sønn Berent i 1891, sammen med Ole Olsen. Altså heter ikke Berent Berntsen, men Olsen.Hvis Berntsen er riktig må hun ha tatt det navnet, eller vært gift med en Berntsen mellom 1878 (Mikales dåp)og 1891.Så her har vi navneskifter i fleng, eller har vi flere Jørginer?Så er det moren Joakime. Hun har også vært igjennom et utall navnebytter, man kanskje vi også her har flere Joakimer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Reppen

Frå mine notatar etter bl.a. tema 69407:Mikal Blom, født 1852 i Kviteseid, foreldre Christopher Olson Blom og Susanne Rasmusdtr.Mikal Christopherson Blom gifta seg 1876 i Stavanger med: Jørgine Marie Mikaelsdtr. Monsen, født 1852, foreldre ungkar Mikael Monsen og pike Joakime Larsdtr. Lenke siste post på sida.Joakime Larsdtr./Kristiansdtr./Johanesdtr. var født i Vanse i 1829 i følge prot. gifte, og i følge folketelj. 1865 født i Farsund i 1825.Mvh Per.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

PerJa du har selvfølgelig rett. Jeg surret litt med Jørgine som ble gift med den Mikael jeg egentlig mente, hun var selvfølgelig ikke hans mor, men hun hadde jo også en far som het Mikael :-)Men allikevel:Jeg har lett etter Jørgine Mikalesdatter/Monsen/Blom i FT 1900 uten resultat. Jeg finner heller ikke hennes mann Mikael Blom, men han var jo sjømann.Så finner Erling en Jørgine Berns. Lenke med riktig fødselsår boende sammen med en sønn med feil farsnavm, en ukjent mann med navn Omund Berns. og en kvinne (Joakime)som HELT klart kan være hennes mor.Så her må være noe rart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Her var det mye jeg ikke forstår.Moren i innlegg 12 heter Severine, ikke Joakime eller Jørgine.Den jeg fant i 1900 heter Hansen, ikke Berntsen? Hun bor hos Omund Berntsen, men det TRENGER jo ikke nødvendigvis være hennes sønn?Her må det mer research til, men jeg må på jobb nå snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ErlingDu har rett. Navneforvirringen er total. Men Jørgine i FT 1900 KAN være datter av Joakime på samme adresse. Men hvem er da Berent og Omund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nei nå går i alle fall jeg i surr her:-)Georgine/Jørgine/Matiasdatter/Blom.....og så Bernsen. Men da må vi finne dåpen til Berent f.1890 (FT 1900) for å se hvem som virkelig er faren. Det kan jo ha vært Omund, men da ble han født 3-4 år før foreldrene giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ser i alle fall at fødselsdatoen til Georgine Marie ved ekteskapet i innlegg 18 er samme som hos Jørgine Marie i innlegg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Takk ErlingDa falt noen brikker på plass, og innlegg 12 kan strykes.Da var det altså 5 års feil i FT 1900. Det synes jeg var vel mye.Men da var det moren til Georgine/Jørgine (Jørgine er korrekt).Joakime har uten tvil brukt mange navn, og vi har vel kanskje ikke funnet hennes dåp? Vi har funnet et par stykker som kan være aktuelle, men hvem er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.