Gå til innhold
Arkivverket

[#69427] Torkild Halvorsen og Anne Torsdatter, Hedrum ca 1775


Gjest Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Johnsen

Dette paret får barna Gunild, 1775 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8234&idx_id=8234&uid=ny&idx_side=-127>Lenke Anders 1778 Permanent sidelenke: Lenke og Karen Marie f 1780 Permanent sidelenke: LenkeFamilien bor på Hagen under Faret i Hedrum og vi finner dem her i FT 1801 LenkeKaren Marie er nevnt i dette innlegget i debatten:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ettersom de kalles 'Terchel' og 'Tørersdtr' i FT1801, kan det være at de var fremmede folk med en uvant dialekt, for dette er stavinger en ser lite i distriktet ellers.Ifølge Familysearch ble et par Torkel Halvorsen Kvernberg og Anne Torjesdatter Maurud gift i Hjartdal 8. januar 1767. Og jeg ser ikke bort fra at det langt fra er noen tilfeldighet at Karen Maria Torkelsdatter siden ble gift med en kar som kanskje også var fra Hjartdal. Jeg har en fornemmelse av at folk som flyttet, ofte beholdt en identitet hjemmefra og søkte 'sine egne'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Ja, det er kaanskje en mulighet. Da får jeg undersøke om de får noen barn i Hjartdal da. Det var kanskje på den tiden at folk i innlandet søkte litt nærmere kysten. Jeg har selv en forfader som kom flyttende fra Tuddal til Kjose i Brunlanes på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Her er trolovelsen til Torkil Halvorsen Kvernberget og Anne Torjesdatter Maurud. Kan noen tyde for meg det som står der? (11.oct)Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Kfr Hjartdalsoga IIIA side 564 og 651 mflHalvor Ditlevson Håtveit og Gunnhild Larsdtr Bekkhus? har blant mange barn Torkel ca 1733 som oppgis å leve i 1778.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Heidet ser ikke ut til å være noen gård i Hjartdal sok heter Maurud, men i nabosognet Tinn er det en.Iflg FS fikk Ole Olsen og Liv Torgiersdtr barn på Mourud 1758-66.Det er et annet par i Hjartdal som gifter seg 1766 som heter Torkild Halvorsen (Mæland) og Anne Torkilsdtr. Dette paret fikk barn og holdt til i Hjartdal.Paret Tokild Halvorsen Kvernbekken og Anne Torgjersdtr gift 1767 finner jeg ikke mer om i Hjartdal (i farten). Det at giftemålet ikke er nevnt under Kvernbekken i boka er nok mer et uttrykk for at denne boka er til dels mangelfull.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Heii dette slektstreet finner du sannsynligvis far til Anne Torgjersdtr fra Maurud i Tinn/Gransherad. LenkeKontakter du de som har laget den så kanskje du kommer litt videre.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.