Gå til innhold
Arkivverket

[#69431] Østfold: Nordre Sarp under Hafslund


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

En person jeg har jobbet en stund med å finne opplysninger om er ved senere giftermål oppgitt å være født i Borge i Smålenene (Østfold). Når jeg endelig finner dåpsinformasjonen om ham i i kirkeboken står det oppgitt at fødestedet var Nordre Sarp under Hafslund. Sistnevnte forbinder jeg egentlig med Sarpsborg.Har søkt litt rundt, men er ikke blitt helt overbevist, så jeg spør for sikkerhets skyld. Er opplysningene over forenlige - lå Nordre Sarp i Borge (nå del av Fredrikstad kommune)?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takk skal du ha! Da har jeg funnet personene jeg var ute etter:[url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=f60115&gardpostnr=331&personpostnr=2295&merk=2295#ovre>LenkeDenne Berte Kajsa Andersdatter har jeg også sett henvist til som Britha Karitha, men fornavn nr. 2 kan være min misforståelse pga. skrift.Jeg antar at jeg i en note vil nevne at Hans og Bertes sønn Johan Petter, f. 1873, etter alt å dømme ble født på Nordre Sarp, men at en annen kilde oppgir Borge som fødested.Kildeinformasjon: Østfold fylke, Sarpsborg Metodistkirke i Dissentersamfunn, Dissenterprotokoll nr. 2 (1856-1890), Fødte barn av dissentere 1872-1874, side 65. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Sarp lå på Skjebergsiden av Glomma, langs elva fra Sarpsfossen og sørover. Stedet var på 17-1800-tallet preget av sagbruksvirksomheten. Fra århundreskiftet 1800-1900 tok utnyttelsen av vannkraften til. Hvem har ikke hørt om Hafslund Energi?Jeg har en del bildemateriale fra Sarp og området rundt fossen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 6: Tusen takk, dette var nyttig! Jeg var i utgangspunktet ute etter å vite navnene deres og hvor de kom fra i forbindelse med sønnen Johan Petter Hansen, og nå har jeg jo også Brita Kaisas opprinnelsessted Trankil. så dette er supert.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Bø

Bare hyggelig, Dag. Har du dermed oversikt over Hans sin familie? Så du har ikke behov for noe hjelp med de?Trankil tror jeg ligger i Värmeland. Det kan jo selvsagt være flere Trankil, men det jeg kjenner til, ligger i Värmland.I databasen 'Innflytta svensker til Østfold', som ligger på Digitalarkivet sine sider finner jeg Britta:[url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=If01001812&gardpostnr=15362&personpostnr=15362&merk=15362#ovre>LenkeI originalen finner du hun på følgende sted: (Nr. 29)Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: LenkeUtflyttet fra Skjeberg: Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til innlegg 8: Takk skal du ha, Nina. Beklager sen tilbakemelding. 'Opplegget' mitt i forbindelse med slektsoversikten jeg er i ferd med å utarbeide er å ta med navnene på foreldrene til den som gifter seg inn i slekten jeg jobber med og hvor de kommer fra. Jeg har med andre ord Hans Magnussen, Skjeberg, og Brita Kaisa Andersdatter, Trankil, Värmland, Sverige. Vet selv ikke om noe annet Trankil enn det som er i Värmland, ihvertfall.Så i utgangspunktet trenger jeg ikke mer informasjon om familien Magnussen enn det som ev. kan bidra til å skaffe nye opplysninger om Johan Petter Hansen, som var første ektemann til min kones grandtante. Han var gift tre ganger, og jeg venter nå på respons fra en etterkommer i annet ekteskap. Nevnte Johan Petter Hansen bodde delvis i Kristiania/Oslo og delvis i Holum (Mandal).Jeg synes dog det er pussig at han ikke nevnes når foreldrene flytter fra Skjeberg i 1876, så det er noe jeg må se litt nærmere på. Men her håper jeg at barnebarnet jeg har kontaktet vil kunne bidra.Mvh.Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Når det gjelder Lenke, hva står det egentlig etter opplysningene om at Hans Magnussen er metodist? Noen som klarer å tyde skriften?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Bø

Hei Dag. Innførselen til Britta Kaisa i innflyttningen til Glemminge, slik jeg ser den: Kone Britta Kaisa Andersdatter (gift Sagmester Hans Magnussen, der er Methodist og hendes barn Hanna Karoline)En av grunnen til at Johan Petter ikke nevnes kan være fordi han ble døpt i Methodistsamfundet. Da kan det være at presten ikke noterer han ned. Noe søkt kanskje. En annen årsak kan være at han flytter sammen med faren, evt. at Johan Petter ikke flytter med familien og er enten pleiebarn hos ukjente eller familie.Har du funnet Johan Petter i FT 1875 og 1900? I Fredrikstad er det også en folktelling i 1885. Dersom de bor i byen og ikke i nabosognene.Det kan være at det er flere noteringer i protokoller i Methodistsamfundet i Fredrikstad.Ble familien boende i Fredrikstad-området, eller flyttet de videre?Håper du finner ut av det. Lykke til!Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Ja, jeg tror også det stod Karoline et eller annet. Da er det minst tre barn som ikke følger mor - foruten Johan Petter også jentene Anne og Agnes Emilie, jf. folketellingen 1865, [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=f60115&gardpostnr=331&personpostnr=2295&merk=2295#ovre>Lenke.Kan ikke se at det er noen elektronisk versjon av folketelling for området i 1875, men jeg tror jeg har funnet Johan Petter Hansen på Vålerenga, Oslo, i 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Bø

Har funnet følgende mulige barn av Hans og Britta: Agnes Fødsel/dåp:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 6 (1846-1858), Fødte og døpte 1858, side 258.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=437&idx_id=437&uid=ny&idx_side=-264>LenkePermanent bildelenke: Lenke Nr: 55død/begravelse:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 6 (1846-1858), Fødte og døpte 1858, side 258.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: Lenke Nr: 39 Anne BoletteFødsel/dåp:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 7 (1859-1868), Fødte og døpte 1859, side 9.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: Lenke nr: 101Helmine Mathea: Dåp:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 7 (1859-1868), Fødte og døpte 1862, side 28.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: Lenke Nr: 65Død/begravelse:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 7 (1859-1868), Døde og begravede 1864, side 238.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: Lenke NR: 68 Agnes Emilie: Fødsel/dåp:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 7 (1859-1868), Fødte og døpte 1864, side 44.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: LenkeNr. 45Mulig Agnes Emilie død:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 7 (1859-1868), Fødte og døpte 1864, side 44.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: Lenkenr. 73 Står ikke noe om hvem sm er foreldre, men alderen kan stemme. Torp kan også befinne seg under Hafslund Helmine Mathea: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 7 (1859-1868), Fødte og døpte 1866, side 53.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: Lenke nr: 33død/begravelse:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 7 (1859-1868), Døde og begravede 1868, side 244.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: Lenke NR: 72Hanne Caroline Fødsel/dåp:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 8 (1869-1885), Fødte og døpte 1870, side 5.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: Lenke Kan ikke finne Johan Petter død. Men jeg vil fortsatt anbefalle deg å lete i methodistsamfundet sine protokoller. På følgende side mener jeg du finner Hans Magnussen sin utmeldelse av statskirken:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 8 (1869-1885), Utmeldte av statskirken 1869-1884, side 497.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: LenkeStår at han er utmeldt 7/6 72 her er han innmeldt i Sarpsborg Methodistsamfund: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Sarpsborg Metodistkirke i Dissentersamfunn, Dissenterprotokoll nr. 2 (1856-1890), Innmeldte dissentere 1873, side 5.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Hatten av til Nina Bø nok en gang! Tusen takk for fantastisk hjelp. Når slektsheftet skal utgis får du en selvskreven plass i takkelisten... ;-)Det gir jo mening at Johan Petter Hansen, f. 19. oktober 1873, blir den første i barneflokken som døpes i Metodistkirken med tanke på faren Hans Magnussens innmelding 7. juni 1872.Nå mener jeg bestemt at Johan Petter levde opp - siste ekteskap ble inngått høsten 1933, og jeg har spor ham til begynnelsen av 2. verdenskrig.Jeg grublet i innlegg 12 om jeg hadde funnet Johan Petter i Teglverksgata 3 (som ligger på Rodeløkka, ikke Vålerenga, som jeg opprinnelig skrev - hvor hadde jeg hodet mitt?). Det var ikke spor av ham i Kristiania Adressebok 1900 i oversikten over bosatte i Teglverksgata 3, men han dukket opp året etter, i Kristiania Adressebok 1901, s. 1188 (*):Hansen, Joh. Murarb.Det styrker ihvertfall min hypotese om at det er snakk om rett person, selv om en del arbeid gjenstår.(*) Det betyr vel at familien Hansen flyttet inn etter at redaksjonen for Kristiania Adressebok 1900 var avsluttet og før desember 1900 da folketellingen gikk av stabelen.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

De kommunale folketellingene for 1901 og 1902 ga dessverre ingen informasjon om Johan Petter Hansen - ifølge Kristiania Adressebok for nevnte år skulle det være en murer Johan Hansen i Teglverksgata 3, og jeg ønsket å sjekke om det var flere identifiserende opplysninger utover det som stod i den nasjonale folketellingen 1900 for å se om Johan Hansen fra Smålenene var den samme som 'min' Johan Petter Hansen. Men det bodde ingen med det navnet på nevnte adresse i Teglverksgata, så adresseboken var kanskje ikke helt oppdatert. Jeg sjekket alle Johan m.m. Hansen'er som arbeidet som murer i 1902-tellingen uten å finne noe relevant. Det er fremdeles ikke umulig at den Johan Hansen i 1900-folketellingen faktisk er den rette, men på den annen side kan det være flere Johan Hansen fra Smålenene født 1873 og bosatt i Kristiania...Heldigvis dukket Johan Petter Hansen opp i folketellingen for 1946, og adresseboken indikerer at han var bosatt der sammen med ett av barna fra annet ekteskap et godt stykke ut på 1950-tallet. Så da kan jeg snevre inn ift. når han døde.Interessant nok insisterte Johan Petter på at han var født i Borge (noe som også var nevnt i forbindelse med inngåelse av ekteskap 2), selv om dåpsinformasjonen indikerer at han var født på Sarp under Hafslund. Det er ihvertfall verdt en fotnote i slektsoversikten...DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Bø

Nå sitter jeg ikke med kart foran meg, så ta min teori med en klype salt. Men. Som tidligere nevnt så var Sarp 'under' Hafslund. Men Sarp lå utover et stort område. Det var mange 'brakker' og Hafslund har hatt store jordeiendommer. Sarp lå i Skjeberg, men veldig nær grensen til Borge. Ettersom Johan Petter ikke gjenfinnes i f.eks. FT 1875 i Skjeberg eller ved foreldrenes utflyttning, så kan han jo ha flyttet som veldig ung ut av sognet.Det er jo ikke etablert et 'sikkert' forhold med den Johan Petter som vi har funnet døpt i metodistmenigheten og den Johan som du leter etter.I Borge er det gjennom flere år utgitt enormt flotte bygdebøker med fyldig gjennomgang av familier. De blir utgitt på Gyldenstierne Forlag http://www.gyldenstierne.no/default.asp?fid=1000Kanskje noen av forfatterne kan hjelpe deg? Ettersom du jo selv sier at Johan Petter selv insisterte på dette. Han må jo hatt en dåpsattest ettersom han så 'sterkt insisterte' på dette. Og at vi har vært inne på et feil spor.Og dersom han vokste opp der, hos familie eller andre, kan det være at han finnes i arkivet til forfatterne? Evt. kan du jo lete i bøkene selv.Smålenene er forresten bare et gammelt navn på Østfold. Kanskje det står noen ytterligere informasjon i originalen til tellingen? Det er noen ganger jeg har funnet andre eller motstridende opplysninger når jeg har gått til orignialen av de enkelte folketellinger. Ikke for å forringe kvaliteten av det som ligger her på Digitalarkivet, men det er jo en sekundærkilde ettersom det er en avskrift.Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takk for gode innspill. Ja da, jeg vet at Smålenene var det gamle navnet på Østfold ... ;-)Når det gjelder din kommentar om at 'Det er jo ikke etablert et 'sikkert' forhold med den Johan Petter som vi har funnet døpt i metodistmenigheten og den Johan som du leter etter', så er jeg ikke helt sikker på hvordan jeg skal tolke deg.Jeg er enig i at det ikke er etablert en sikker kobling mellom Johan Petter Hansen i dissenterprotokollen og Johan Hansen i den nasjonale folketellingen 1900 i Teglverksgata 3 - absolutt ikke.Men jeg mener det er etablert en sikker kobling mellom 'min' Johan Petter Hansen, dissenterprotokollen og den kommunale folketellingen 1946 m.m.Kildeinformasjon: Østfold fylke, Sarpsborg Metodistkirke i Dissentersamfunn, Dissenterprotokoll nr. 2 (1856-1890), Fødte barn av dissentere 1872-1874, side 65. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4126&idx_id=4126&uid=ny&idx_side=-26>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Nr. 107Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Holum, Klokkerbok nr. B 6 (1910-1936), Ekteviede 1916, side 136. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Bø

Hei igjen. Beklager at jeg ikke så at du var klar over at Smålenene var Østfold. Det står jo i det første innlegget ditt.Jeg var ikke helt på det rene med at det sto i den kommunale folketellingen i 1946 at han var født 19. oktober 1873. Da er et helt klart en større sjanse for at vi har 'truffet' rett.I linken mot giftermålet i Vest-Agder blir det bare oppgitt et fødselsår, så der er det nok en liten sjanse for det ikke er 100% match.Grunnen til at jeg ikke ønsker å si 100% match handler jo om kildetroverdighet.Jeg vil tro, (men de som mener noe annet må gjerne rette på meg!) at ved hver ny kirkelig handling, som giftermål, må Johan Petter legge frem en godkjent attest. Og når han har hatt 2 hustruer som dør tidlig, finnes det også skiftehandlinger.Derfor er det litt rart at det hele tiden skrives 'Borge'. I 1916 blir det heller ikke nevnt at han er født som methodist. Det kan være at presten i sognet ikke pleier å notere dette, men jeg har sett ved andre giftermål i andre sogn at dette er relativt vanlig å angi.Nei, dette er ikke enkelt. Særlig fordi vi egentlig ikke finner igjen Johan Petter etterpå og klarer å følge han ut av Skjeberg.Vet ikke om det noen gang lå stuer som ble betegnet som 'Sarp' i Borge sogn. Men jeg vet at Hafslund med Sarp ligger på grensen til Borge Sogn.Så jeg vil gi deg følgende tips videre: - Kontakt enten Borge og Torsnes Historielag, eller Gyldenstierne Forlag, for å avklare grenser med Sarp og Borge. - Let i skifte etter hans første kones død. Kanskje det står noe der? Ved hans andre giftermål står det jo både konenes dødsdato og skfiteattestdato.- Spør enten Borge og Torsnes Historielag eller Gyldenstierne Forlag om de har noen opplysninger om Johan Petter ( eller hans familie) i Borge.Nå flyttet jo moren og hans søster til Glemminge ( for å bli med faren?). Det finnes et Historielag i Fredrikstadhttp://www.historielaget.org/Kanskje de kan komme med noen innspill?Spennende å følge denne tråden i alle fall.Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takk til Tom Birkelund (innlegg 19 og 20) for både interessant lenke og bilde.Terje Narten har gjort meg oppmerksom på bl.a. en yngre søster av Johan Petter Hansen:Anna Marie Hansdatter, f. 9. juni 1878.Kildeinformasjon: Østfold fylke, Glemmen, Klokkerbok nr. 5 (1876-1893), Fødte og døpte 1878, side 36-37. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7212&idx_id=7212&uid=ny&idx_side=-21>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Nr. 97Det kan jo tyde på at Hans Magnussens 'flørt' med Metodistkirken var av kortvarig art. Hans bodde med datteren Anna Marie i Sarpsborg i 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Jeg 'tipper' at Johan Peter er 'satt bort' til en nær slektning. Dette var jo slett ikke uvanlig. Ofte ser man at besteforeldre overtar ansvar for barnebarn. Kanskje han flyttet til Trankil til mormor? Mest sannsynlig vokste han nok opp hos en av mors eller fars søsken. Jeg ville skaffe meg oversikt over nære slektninger og dermed potensielle 'pleieforeldre' for Johan Petter for å kunne 'spore' ham. Så bør man søke etter dem i folketellinger osv. Har man funnet konfirmasjonen og en evt vaksinasjonsoppføring for Johan Peter i kirkeboka? Ft. for Skjeberg 1875 er for øvrig tilgjengelig på Digitalarkivet.Som jeg tidligere har nevnt, har jeg flere bilder fra Sarp. Fra sagbrukstiden, før 1900, f. eks. Hans var jo sagmester i Sarp. Men det virker som om dette materialet er kjent og derfor har liten interesse.mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Bø

Dersom Johan Petter er 'satt bort' enten til slektninger eller andre så kan det finnes offentlig dokumentasjon på dette. Usikker på nøyaktig hvor du bør lete ( hva protokollene heter) men det vet de sikkert ved statsarkivet f.eks.Hans Magnussen fødselKildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 5 (1830-1845), Fødte og døpte 1835, side 57. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7440&idx_id=7440&uid=ny&idx_side=-60>Lenke Permanent bildelenke: LenkeForeldre: Kolledreng Magnus Olsen og Anne Maria Jørgensdatter Sarp SøndreMulige søsken av Hans:Ole MagnussenKildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 4 (1815-1830), Fødte og døpte 1821-1822, side 65.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: Lenke Nr: 51Hellene Maria MagnusdatterKildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 4 (1815-1830), Fødte og døpte 1821-1822, side 65.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: Lenke Nr: 65Christian Magnussen:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 4 (1815-1830), Fødte og døpte 1824, side 88.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: Lenke Nr: 2Christina MagnusdatterKildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 4 (1815-1830), Fødte og døpte 1825-1826, side 153.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: Lenke nr: 32Christian Magnussen:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 4 (1815-1830), Fødte og døpte 1828-1829, side 185.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: Lenke Nr: 55 (notat om at han er død)Elias Magnussen:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 5 (1830-1845), Fødte og døpte 1833, side 31.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: Lenke nr: 35 I FT 1865, foreldrene: Lenke på samme sted som Hans og Berte altså.Moren Anne Marie Jørgensdatter mulig død:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 8 (1869-1885), Døde og begravede 1875, side 368.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takk til Tom Birkelund for interessant innspill og til Nina Bø for utrettelig innsats nok en gang.Teorien om at Johan Petter Hansen av en eller annen grunn ble satt bort er fullt mulig, men det kan jo tenkes at kirkebokoppføringen for utflyttede/innflyttede var mangelfull.Jeg har sett igjennom ft for Skjeberg 1875 uten å ha funnet Johan Petter der.Spørsmålet er om et ev. funn hos en slektning på fars- eller morssiden ville styrke hypotesen om koblingen mellom Borge/Holum/Oslo-JPH og Nordre Sarp/Dissenterprotokoll.Jeg sitter med navn på far - arbeider Hans Magnussen, Skjeberg - og en høyst sannsynlig mor - Brita Kaisa Andersdatter, Trankil, og spørsmålet er altså hvordan man kan gjøre sistnevnte 100% sikkert.Jeg har gjort noe forsøk på å finne igjen JPH i Kristiania/Oslo, som er det mest sannsynlige stedet for dødsfallet til JPHs første kone (men protokollen for Helserådets 'Anmeldte dødsfall' for 1910 er ikke lenger å oppdrive på Byarkivet). Jeg satser på å gjøre flere kontroller i Oslo Adressebok og de kommunale folketellingene, men har nå lagt saken noenlunde i bero i påvente av mer informasjon fra dattersønnen (som jeg har snakket sammen på telefon og som jeg skal snakke med igjen når han har vendt hjem fra ferie).Slekten som JPH giftet seg inn i og som jeg først og fremst forsker på er såpass stor at jeg må ta meg litt av de andre grenene også slik at jeg kommer noenlunde i mål før deadline...DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Jeg kunne ikke dy meg. Jeg legger ved et bilde fra før århundreskiftet, antagelig godt kjent, som viser at det var stor sagbruksvirksomhet på begge sider av Sarpsfossen. Vi ser den gamle Sarpsbrua. Nærmest er Borregårdssiden. På andre siden av Glomma, på Hafslundsiden, ser vi bordstablene med noen Sarpebrakker i bakgrunnen. Hans var jo sagbruksarbeider, og dette var antagelig miljøet han arbeidet i, i alle fall i en periode.mvh Tom

bilete7072.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.