Gå til innhold
Arkivverket

[#69438] 50.000 norske bøker gratis tilgjengelig på nett


Gjest Frank H. Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank H. Johansen

Nasjonalbiblioteket og Kopinor har inngått en avtale om tilgjengeliggjøring av 50.000 norske bøker på nett, se LenkeDet gjelder bøker fra tre årtier: 1790-99, 1890-99 og 1990-99.Det tilsier vel da at alle bygdebøkene utgitt i årene 1990-1999 også er med her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Frank H. Johansen

Gjorde akkurat et søk på www.bokylla.no, og får opp en masse treff på søkeord som 'bygdebok', 'slektsbok', 'ættebok' og 'slektshistorie'.Kryss av for 'digitalt innhold' for å se de som finnes digitalt. Men - NB - vi kan bare bla i de bøkene der coveret dukker opp i trefflista. Er det ikke bilde av coveret har ikke nasjonalbiblioteket fått rettigheter til å publiserer den online (selv om boka er skannet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Ditt tips støttes. Dette er en kjemperessurs! Noen av de eldre bøkene kan faktisk også lastes ned i pdf. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Frank (1): Jeg kan bekrefte at tiåret 1990-99 er med, for jeg fant nettopp Gunnar Moldens Gårds- og slektshistorie for den østre delen av Tromøy - og den kom ut i 1999.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Også en del slektshistoriske framstillinger. Her er et eksempel fra 'mitt' område - Holt/Tvedestrand: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Kikut

Slekt1 samler fortløpende de bygdebøkene som er gjort tilgjengelig i fulltekst via nettet, også de fra Nasjonalbibliotekets 'Bokhylla' i oversikten 'Digitale bygdebøker'. http://slekt1.com/digitale-bygdebokerDet som er litt kjedelig er at avtalen mellom Kopinor og Nasjonalbiblioteket ikke åpner for at personer utenfor Norge også kan ha tilgang til de digitale bygdebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.