Gå til innhold
Arkivverket

[#69442] oberst Huitfeldt gift med Inger Maria Moss


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Hvilken Huitfeldt er dette ? Jeg har søkt igjennom Ovenstads militærbiografier uten å finne ektefellen. Mine opplysninger om dette ekteparet kommer fra Ancestry, men Inger Maria Moss sees både i ft1801 og ft1865. Hun er døpt 17. mars 1782 i Strøms, Odal, Hedmark og lever i 1865 i Fredrikshald som enke 82 år gml.I samme hus bor det da også tollbetjent Henrik Rommelhoff Moss med familie. Han er yngste bror av Inger Maria.Mysteriet er hvem Inger Maria Moss ble gift med og jeg håper på en løsning her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg har også vært inne på ham, men major Arild Christopher Huitfeldt 1769-1845 ble gift ca 1805 med Anne Elisabeth Wiel 1781-1862 så det går ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

ft-1865 Fredrikshald [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f60101&gardpostnr=311&personpostnr=4837&merk=4837#ovre>Lenke Inger Maria Moss er mor til husfaren Fredrik Juul som hans dåp viser, og den utlagte barnefar er oberst Huidtfeldt ved Akershusiske musketer korps. Foreldrene ugift.Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Strøm (Odalen), Ministerialbok nr. 5 (1811-1850), Fødte og døpte 1823, side 21. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Fantastisk Vigdis. Dette hadde jeg aldri funnet ut av selv. Jeg så heller ikke at infoen på ft1865 kunne tolkes slik.Nå blar jeg igjennom Ovenstad for å finne rett oberst, og faller ned på Nicolai Friderich Reichwein Huitfeldt (junior) 1765- som fikk avskjed i nåde 12.4.1814 (pga svakelighet) fra å være sjef for Akerske 6. gev. musk.komp. Han var riktignok 58 år når barnet Frederik ble født, men moren var også ikke helt ung (41).Tusen takk for hjelpen. Nå kommer jo også Frederiks familie på plass.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Ett spørsmål som kanskje bør stilles i egen tråd, er om det er mulig å følge pensjonen til obersten for å se om han var gift. 'Han ble meddelt avskjed i nåde 12.4.1814 med pensjon'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg sitter med Ovenstad nå. Nicolai Fredrik Reichwein Huitfeldt (senior) kommandant på Kongsvinger 1817, oberst 1821, død 1835 synes å være en god kandidat, tross sin høye alder. Geografien og militær grad stemmer i alle fall.Det hadde vært flott å finne ut hvor Juul-navnet kom fra.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Da er det kanskje hans far Nicolai Friderich Reichwein som er nevnt her under Biografier på min hjemmeside?Biografiske data om 330 norske, norskfødte eller for noen nogen tid i den norske armè ansatte GENERALPERSONER 1628-1885. Av Carl Johan Anker 1885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Her strøymer det på! Skal se på siden din Lars Ove. Leif, jeg skrev mens du la inn dine siste innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg valgte bort senior fordi det ikke stod noe om at han var ved Akershusske Musketer corps - slik det nevnes i kirkeboken fra barnedåpen i 1823. Junior hadde vært ved Akershusske Musketer komp så jeg holder fast ved ham foreløpig.Lars Ove, jeg hadde fra før junior inne i mitt register og iflg Lenke så er hans foreldre general Valentin Vilhelm Hartvig Huitfeldt 1719-1792 og Ingeborg Christine Reichwein 1736-1815. Hennes far er generalmajor Nicolai Frederik Reichwein som er sønnesønn av 'din' generalmajor Georg Jørgen Reischwein (den scannede boken av Huitfeldt-Kaas).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg legger ellers merke til på ft1865 at Inger Maria Moss står som enke 82 år gml. Da skulle en tro de ble gift, men ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Leif, hun kan jo være enke etter en annen mann. Like viktig som korps eller regiment er opplysningen om at han er oberst, synes jeg.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Vigdis, ja det er riktig. Junior var major og kom.dør i 1811 og major ved regt.ets. 1. gev. b atj. og chef for 6. gev. musk.komp. 1812 og kanskje aldri oberst ...Litt for moro skyld:Inger Maria Moss er tipoldebarn av general og ingeniør Wyllem de Coucheron. Altså ikke en unaturlig forbindelse med obersten mht stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg tok en titt igjen på dåpsinnføringen i Strøm fra 1823. Ved nærmere lesning leser jeg at det er føyd til 'Fr.' foran Hvidtfeldt, altså at det står 'Hr. Oberste Fr. Hvidtfeldt'.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Glemte et viktig poeng: Ved barnedåpen opplyses det at faren er ved 'Aggerhuuske Musketeer corps' og det var vel ikke en oberst-stilling ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hvordan kan det ha seg at vi har 2 med samme navn som er født med ca 5 års mellomrom? Er det to brødre med samme foreldre eller er det 2 Huitfeldt-brødre som har giftet seg med 2 Reichwein-søstre og fått hver sin sønn?Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes 2 Nicolai Friderich Reichwein Huitfeldt, senior og junior. Junior ble major og fikk avskjed i 1814.Han var sjef for et gevorbent musketer komp., men jeg forstår det slik at det ikke var ved Akershusiske.Senior, han er litt mere interessant. Han var kommandant på Kongsvinger fra 1817, og oberst fra 1821. Han var også batj.kom.dør over Akershusiske skarpskytter regiment.Bedre om du leser det selv. Det tar litt tid å åpne denne lenka. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Man skal jo ikke stole for mye på Familysearch, men den er ofte til stor hjelp for å komme videre. Der finner jeg:Den eldste Nicolai, født 18.12.1752 på Elingaard, Fr.stad (står Moss, men det er vel feil). Død 16.10.1835. Gift 4.6.1811 eller 1815 med Alette Dorothea Fugelberg 1782-1854. Foreldre Kristoffer Kristian Henriksen Huitfeldt 1720-1759 (som er sønn av Henrich Jørgen Huitfeldt og Brigitte Kristine Kaas) og Else Katrine Reichwein 1737-1814. Hennes foreldre er Nicolai Reichwein og søster Scavenius.Den yngste Nicolai, født 15.3.1765 på Elingaard, Fr.stad (ikke Moss vel ?). Død 25.12.1820. Gift 21.5.1802 med Christine Charlotte Amalie Sibbern 1781-1859. Foreldre general Valentin Vilhelm Hartvig Huitfeldt 1719-1792 (hvis foreldre er Heinrich Jørgen Huitfeldt og Brigitte Kristine Kaas) og Ingeborg Christine Reischwein 1736-1815. Hun er søster av ovennevnte Else Katrine. De to Nicolai Friderich Reichwein Huitfeldt er alstå søskenbarn ved at fedrene er brødre.Begge mulige barnefedre var altså gift i 1823.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Man skal jo ikke stole for mye på Familysearch, men den er ofte til stor hjelp for å komme videre. Der finner jeg:Den eldste Nicolai, født 18.12.1752 på Elingaard, Fr.stad (står Moss, men det er vel feil). Død 16.10.1835. Gift 4.6.1811 eller 1815 med Alette Dorothea Fugelberg 1782-1854. Foreldre Kristoffer Kristian Henriksen Huitfeldt 1720-1759 (som er sønn av Henrich Jørgen Huitfeldt og Brigitte Kristine Kaas) og Else Katrine Reichwein 1737-1814. Hennes foreldre er Nicolai Reichwein og søster Scavenius.Den yngste Nicolai, født 15.3.1765 på Elingaard, Fr.stad (ikke Moss vel ?). Død 25.12.1820. Gift 21.5.1802 med Christine Charlotte Amalie Sibbern 1781-1859. Foreldre general Valentin Vilhelm Hartvig Huitfeldt 1719-1792 (hvis foreldre er Heinrich Jørgen Huitfeldt og Brigitte Kristine Kaas) og Ingeborg Christine Reischwein 1736-1815. Hun er søster av ovennevnte Else Katrine. De to Nicolai Friderich Reichwein Huitfeldt er alstå søskenbarn ved at fedrene er brødre.Begge mulige barnefedre var altså gift i 1823.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg synes Ovenstad gir svaret. Det finnes kun 1 oberst Huitfeldt da det barnet ble unfanget, og det er senior. Det ser ut til at N.F.Huitfeldt var ugift for det står ingen anmerkning om at han var en gift mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Fra Enkekassen:*7819 Nicolai Friderich Reichwein von Huitfeldt Capitaine og Compagnie Chef ved det Nordenfielske Infanteri RegimentFødt: 01-01-1765 Norge Stempelmærke: NorgeDød: 01-01-1835Notat: Parret skilt 1812. Fødested ifølge Ovenstad: Den Norske Hærs Officerer 1628 - 1814. Dødsdato usikker. Hustru: Policenummer: 7819 Pensionspolice oprettet: 27-10-1806 Årlig Pension: 200 Indbetalt: 0 Afdragsordning: 1045Christine Charlotte Amalia SibbernFødt: 01-01-1781Død: --Notat: Skilt fra manden 1812. Gift igen i 1817 med Capt. C.L. Roepstorff Fødselsdato usikker. *Han ble skilt, altså.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.