Gå til innhold
Arkivverket

[#69443] Eli Mikkelsdtr,fra Ringsaker til Sør Aurdal,og borte vekk.


Gjest Else Kari U.Vilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Dette er det siste sporet jeg jeg har av Eli Lenke Deretter er hun borte vekk,finner ingen vielse med Ole Jørgensen, finner hverken henne eller Ole død slik at det ikke blir noen vielse. For jeg regner med at det er i Reinli, Sør Aurdal vielsen skulle ha funnet sted siden hun flytter dit for at giftes med Ole Jørgensen Bøenseie,det er iallefall det jeg tror det står.Noen som er gode til å lete eller kjenner til disse to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Ja, dete var rart...Jeg tror det står i lenken du viser til, at hun skal gifte seg med Ole Jøgersen. Han er her i 1865 på gården Nerli i Reinli [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=f60540&gardpostnr=89&personpostnr=464&merk=464#ovre>Lenke .Det som er merkelig er at denne Ole Jøgersen ser ut til å gifte seg med Anne Helgesdatter i Reinli i 1872 Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ja nå ser jeg at det står Jøgersen,uvanlig navn for meg så jeg leste det som Jørgensen!Det finnes heller ingen aktuell Ole Jørgensen i S.Aurdal ved ft 1865 bortsett fra denne Ole Jøgersen så ja det virker som vielsen ikke ble noe av.Så hva skjedde med Eli tro, har ikke sjekket utflyttede ennå, får se om jeg finner henne der.Takk for hjelpen!Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Siden det ikke ble noe av dette bryllupet så kan jo Eli ha havnet hvorsomhelst.Så hvis noen skulle komme over ei Eli Mikkelsdtr som er født 23/2 1844 i Ringsaker, far Mikkel Mikkelsen så blir jeg takknemlig for info. Opphavet hennes har jeg oversikt over,jeg ønsker bare å vite hvor hun ble av i verden,om hun fikk noen barn etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Eli ble født i Ringsaker,flyttet til Nes 1858, 1865 er hun mest sannsylig tjenestejente på gården Soelberg i Ringsaker.Foreldrene Mikkel Mikkelsen og Helleborg Hansdtr er på Gaaserud Østre på Nes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Flotte greier Bengt!Da ble skjebnen til søstrene Jette og Johanne avklart i samme slengen,samt foreldrene og bror Martin!Har ikke brukt Norwayheritage før, det ser ut til at det er det jeg må gjøre. For i utflytterlistene for Nes er ikke denne familien registrert.Takk skal du ha ! Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ser ut til at jeg kommer til å bli sittende her i kveld å søke på denne siden. Bra søkemuligheter! Har den vært likedan før? Når jeg tenker etter så mener jeg at har prøvd meg her før uten å finne ut av så mye,så den er kanskje oppdatert med bedre søkemotor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Sitter å ser i Nes bygdebok, andrebind del 3, På s.543 finner jeg Mikkel Mikkelsen og konen Hilleborg Hansdatter. De var innflyttet fra Ringsaker i 1852 og var først husfolk på Hjelt-eie.Begge er 47 år i 1865..De står her med barna: Hans f.1851 ( Hjelt-eie ), Johanne f.ca 1852. Mikkel f.1854 ( Hjelt-eie ), Martin f.1859 ( Hjelt-eie ), Jette f.1861 ( Hjelt-eie )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ja Nes boka har jeg, men de flyttet nok til Nes før 1852, datteren Johanne blir født på Ødekise 1847,i tillegg hadde de to døtre f på Simenstad eie i Ringsaker Eli f 1844 og Maria f 1846.De registreres flyttet til Nes i 1858,den registreringen skyldes vel at de skulle konfirmeres og måtte ha dåpsattest kanskje.Da ser det ut til nesten hele familien reiste til Amerika.Først Hans i 1871, Eli,Johanne,Martin,Jette og foreldrene i 1873,Maria med ektemann i 1875.Da er det bare Mikkel f 1854 igjen, han kan jo ha dødd etter 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Finner et par med samme navn utflyttet den 21.7.1852. Mikkel f.14.2.1819 og Hilleborg f.15.10.1820..Det er ikke skrevet opp noen barn på dette paret..De har nr 49 og 50 på side.435 i boka utflyttede fra Ringsaker. De skulle til Nes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Det stemmer, de er registrert utflyttet til Nes 21/7 1852 men de flyttet som sagt tidligere siden datteren Johanne blir døpt på Nes i 1847. De to eldste jentene ble enten igjen hos besteforeldre og flyttet etter i 1858,eller så er de bare ikke oppnevnt ved den senere registreringen.Jeg heller mest til det siste. Det var ikke alltid de meldte flytting til presten når de flyttet rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.