Gå til innhold
Arkivverket

[#69445] Utvandrerpioneren Ole Rynnings personlige papirer


Gjest Roger Fossum
 Del

Recommended Posts

Gjest Roger Fossum

Hei,Jeg mottok følgende mail idag. Kan noen hjelpe ham ?Ole Rynning var en av utvandrerpionerene til Amerika, og han reiste til Amerika med båten Ægir i 1837. Han døde imidlertid året etter i Beaver Creek. Men ifølge Theodore C. Blegen ble hans etterlatte papirer brakt til Norge av en annen av passasjerene på Ægir, Sjur Rosseland. I boken Norwegian Migration to America 1825?1860 heter det at da Ole Rynning døde i 1838 i Beaver Creek, ble han 'buried' av Sjur Rosseland. Seinere returnerte Rosseland til Norge med Rynnings personlige papirer. Og så skriver Blegen at i ca. 1930: «They are now in the possession of Arne Larsson Rosseland of Kvam.» Arne Larsson Rosseland ble født 5. februar 1856 og døde 28. april 1951 i Kvam i Hardanger som enkemann og barnløs. Men hvor havnet disse papirene? Kan du hjelpe meg med dette?Mvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Han slo seg ned i Beaver Creek sammen med Ole Knudsen Nattestad, og nevnes i denne beretningen til Nattestad fra 1837, det står nok ikke noe om hvor papirene havnet, men jeg skal sjå litt på denne beretningen til nattestad senere. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Etter hva jeg forstår så var det Ole Knudsen Nattestad`s bror Ansteen Nattestad som bragte manuskriptet til boka 'Beskrivelse over en Reise til Nordamerica', samtidig hadde han med seg manuskriptet til trønderen Ole Rynning`s 'Sandferdig Beretning om Amerika' over til Norge. Ansteen Nattestad skulle sørge for å få disse trykt. Rynnings bok ble utgitt i Christiania i 1838. Ole Nattestad`s manuskript ble levert til boktrykker Wulfsberg i Drammen. Dette var selvfølgelig ikke mye å bli klok av og gir ikke svar på det du lurer på, men det er innslag av sitater fra Nattestad`s bok. Iflg. denne boka så døde Ole Rynning av malaria. Ser at han kom fra Sneåsen ved Trondheim og det navnet har jeg aldri hørt før, så det vet jeg ikke hvor ligger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt-Erik Selliaas

Det er som du selv sier, ikke svar på spørsmålet, og jeg kjenner disse opplysningene. Og 'Sneåsen' er Snåsa - et stedsnavn som til de grader er blitt landskjent det siste året ...Arnt-Erik Selliaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.