Gå til innhold
Arkivverket

[#69458] Joakime født i Vanse - Farsund 1825 - 1830


Gjest Per Reppen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Reppen

Joakime Larsdtr. fekk uægte dtr. Jørgine Marie født 23.03.1852 i Stavanger, dpt i Dk. den 25.04.1852, med ungk. skomagermester Mikael Monssen.Joakime Kristiansdtr. gifta seg den 11.09.1854 i Stavanger Dk. med enk.m. Hans Jørgenson Bru frå RennesøyJoak Kime Johannesdtr. i folketelj. 1865 for Stavanger som enk. med Jørgine Marie Mikalsdtr. og Gurine Hansdtr., hennes dtr.Joakkime Hansdtr. i folketelj. 1900 for Stavanger med dtr. Jørgine som var gift for 2. gang 20.07.1894 i St. Johs. med Omund Bernsen.Opplysningar som eg har bekreftar at det er den same Joakime i alle fire tilfella sjølv om ho er registrert med fire ulike farsnavn. Ho var født i Vanse - Farsund i perioden 1825 - 1830.Er det nokon som har løysinga på dette problemet. Kva tid var ho født og kven var foreldrene? Sjå også tema 69420: LenkeMvh. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er konfirmasjonen til en Joakime Caroline i Vanse 1840, datter av Johannes Christophersen - men det kan jo være et skudd i blinde - Vest-Agder fylke, Vanse, Ministerialbok nr. A 9 (1835-1846), Konfirmerte 1840, side 201. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=959&idx_id=959&uid=ny&idx_side=-190>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det er flere kandidater i Lista, Vest-Agder1. Joachime Hansdtr 14/2-1827 foreldre Hans Elias Larsen og Ane Elisabeth Tønnesdtr2. Caroline Joachime Larsdtr 1/11-1831 foreldre Lars Johannes Berntsen og Birthe Knudsdtr3. Lisabeth Joachime Hansdtr 17/12-1831 foreldre Hans Jakob Isaksen og Johanne Elisabeth Larsdtr4. Joachime Johannesdtr 16/3-1823 foreldre Johannes Johannessen og Ane Marie HansdtrN° 1 er vel mer innenfor den aldersgruppen du søker.Dette fant jeg på FS betaside og har ikke sjekket kirkebøker: LenkeDen over i innlegg 2 var født 9/5-1826, Lista V-A med far som skrevet og mor Karen KnutsdtrDet er fire andre Caroline Johansen født i samme tidsrommet i Vest-Agder.Du kan jo prøve å søke der selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ja her må vi eliminere tror jeg, men jeg ser at faren til kandidat 1 (innlegg 3) Hans Elias Larsen dør 11 august 1828 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9885&idx_id=9885&uid=ny&idx_side=-273>Lenke, altså når kandidaten er vel 1 år gammel.Da er det ikke usannsynlig at moren giftet seg på nytt, og kandidaten fikk en ny stefar.Det kan ha vært denne: http:Lenke, eller denne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Reppen

Kjellaug, lenka til FS får eg ikkje til å fungera.Lars Ove, den første lenka: I kyrkjeboka gifte står det Ungk Lars Peder Andersen og Pige Anne Marie Tønnesdtr. så det kan ikkje vera dei.Andre lenka: Ungk Christian Fredrik Tostensen, 25 år, og enk Anne Elisabeth Tønnesdtr., 30 år begge med oppholdstad Høyland. Lenke post 17. Og gardbrukar Hans Elias Larsen ved død 11.08.1828 oppholdstad Høyland. Så her er kanskje løysinga. Det forklarar i allefall både Christiansdtr. og Hansdtr. Då manglar vi ei forklaring på Larsdtr. og Johannesdtr.Er de nokon som har bygdebok for dette området og kan gjere eit oppslag på Høyland? :-)Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Reppen

3 og 4. Joachime Hansdtr 14/2-1827, foreldre Hans Elias Larsen og Ane Elisabeth Tønnesdtr., vart gift med Finkel Tobias Jakobsen den 02.07.1848. Så då var ikkje denne Joakime løysinga heller :-) Då vert det attende til start ---, kanskje det ikkje lar seg løysa.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hva med den kandidaten Joakime Johannesdatter jeg fant i tema 69420, innlegg 28, riktignok f. 1823 i Vanse, men flyttet fra Vanse til Koppervik 1848, fikk et uekte barn der som døde liten i 1849, kan ikke det være den samme som får et uekte barn i Stavanger i 1852, blir gift og så får siste datter i 1854 i Stavanger? Er hun av en eller annen grunn blitt eliminert bort som aktuell? Kan ikke se at du har listet henne opp som aktuiell i innlegg 1 i dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Oops, ser nå at hun er omtalt av Kjellaug i innlegg 3 her, jeg mener bestemt at hun burde være en aktuell dame å gå nærmere etter i sømmene. Hvor ble hun av? Er det kanskje 'din' Joachime?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Reppen

Takk for påminninga. Ho er ikkje eliminert bor, men gløymd. Innlegg nr 1 er ei oppsummering av fakta om ein og same person, Joakime frå Vanse med fire farsnavn.Dersom Joakime Johannessen, 1827 - 1909, er mi Joakime så må ho ha gifta seg oppatt med Alfred Johannessen etter 1900 då ho var oppført i folketelj. som enk. Lenke og det er godt mogeleg. Så då er det kyrkjebok for gifte som står for tur:-) Har forøvrig sendt mail til Statsarkivet i Stavanger med spørsmål om innhold i dødsmeldinegen.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Alfred kan godt være en annen type pårørende enn en mann, det har jeg sett før. En svigersønn? Et barnebarn? Drerfor bør hun sjekkes opp, hvem som er hennes etterlatte ved død, for å finne ut om det kan være din joakime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Reppen

Svar frå Statsarkivet i Stavanger, sitat: I dødsfallsprotollen for Stavanger byfogd står det bare om vedkommende: Enke, 82 år, fattiglem.Då ser det ut til at problemet Joakime vert ståand uløyst.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.