Gå til innhold
Arkivverket

[#69466] På villspor med Johan Anker Olsen`s slekt?


Gjest Hanne Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Jakobsen

Har funnet at min oldefar Johan Anker Olsen`s far heter Olaus Olsen. Han er født på Vestfossen i Buskerud i 1851. Hans kone var Lise Marie Hendriksen, født 1865.Olaus Olsens far har jeg kommet frem til er Ole Olsen, født 1813, også Buskerud. Hans kone,Inger Dortea Hansdatter.Videre kommer det flere Ole Olsen, og jeg har ikke klart å finne ut hvem som eventuelt er den riktige.I følge hva min bestemor, som het Alvilde Anker Olsen som pikenavn,fortalte min far, skal vi komme fra familien Anker. Dette synes jeg er litt merkelig, da jeg ikke får opp noen ved det navnet.Meget takknemlig for for svar som kan hjelpe meg videre!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette er rett familie til Olaus Olsen? 1865-tellingen er Ole Olsen Grina, ført som enkemann? LenkeSønns alder f. ca 1851 . Om det er Olaus Olsen du mener er f. 1851??Litt usikker på hvem du oppgir alder på?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du i så fall dåpen til Olaus Olsen i Eiker 1851: LenkeFortsetter å lete etter opplysninger om sønn til Olaves Olsens sønn , Johan.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du går inn på 1900-folketellingen, vil du se at Anker brukes som både fornavn og slektsnavn.Kan jo tenkes likevel at oppkalling etter en Anker kan ha vært etter en som familien beundret eller ville hedre ?Kan hende en i Anker-slekta har vært fadder for barna. Familen kan ha tilknytning til Anker-slekt gjennom arbeid ved verkene?Bare teorier dette :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Jakobsen

Hei! Takk for svar fra dere alle! Det er disse navnene jeg også har kommet frem til. Når det gjelder navnet, vet jeg at min bestemor fikk et brev angående etternavnet Anker, som er beskyttet.(hun het jo Anker Olsen som pikenavn.) Etter det hun sa var min generasjon den siste som kunne ta dette navnet. Derfor er det veldig rart at jeg ikke kan finne noen med dette navnet. Jeg får bare prøve å grave videre, spennende er det i allefall å slektsgranske, hvilken slekt man enn kommer fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her kom jeg over en Alvilde Anker, men jeg vet ikke om hun kan ha noen forbindelse med din bestemor? LenkeDin bestemor er vel sikkert yngre?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Dis Gravminner finner du en del Anker- Olsen navn. I Fargerborg menighet og her et par i Fana, Bergen: LenkeOm du klikker dobbelt på lenken får du fram bildet.Du kan jo prøve med søk på din bestemors navn som gift. Kan hende du kan finne ut slektsammenheng i registrerte gravminner?Lykke til med letingen i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.