Gå til innhold
Arkivverket

[#69479] HO Fusa /Gjøen - Samnanger /Rolvsvåg


Gjest Marit Lønøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Lønøy

Er det noen som kjenner til familien til Nils Andersen Gjøen ? Han flyttet kanskje til Rolvsvåg og hadde en sønn som het Mons Nilsen ?Fra tingbøkene: Publicerit Engel Engelsen Giøen og Niels Andersen ilige maade tilholdende paa Giøen deris giorte Mageskiffte med hin anden paa effter følgende maade, Nemblig Engel Engelsen Giøen ofver drager till Niels Andersen ½ Løb Sm: og Ee/n half huud i Roswaagen!! (Rolswaagen) \med bøxsell/, till Evindelig oddel og Eiendom, der i mod ofverdrager Anders Nielsen Giøen paa Egne og sine Sødskendes weigne till Engel Engelsen Giøen ½ Løb Smør og ½ hud ude/n bøxsel i Giøen sam/m/e Mageskiffte bref dat: Giøen d: 11 April A:o 1702:Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Nils Rolvsvåg er omtalt i Samnanger I, s 171 med 5 barn: Olav 1669, Nils 1688, Lars 1689, Jakob 1693 og Barbra g i 1710 med Jørgen Hansson BogaDet står ikke farsnavn på han, men han er allerede nevnt i tingbøkene i 1676. Nils Andersson Øppstad eigde gården og han stemde Nils Rolvsvåg til tings i 1704. Han døde i 1729.Mons Nilsson Rolvsvåg gifter seg med Brita Rasmusdtr i 1701: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=30&filnamn=OSVIGDE&gardpostnr=1952&personpostnr=1952#nedre>Lenke Her står det pike, men hun skal være fra Boga og enke etter Johannes Olufsson Boga nedre (de gift i 1682)Det er trolig at Mons kan være sønn til Nils Rolvsvåg da det ikke er noen andre der i 1701:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Glemte å legge til at sønnen Jakob fikk bysslekontrakt av Nils Andersson Øppstad den 20/10-1719 - i 1729 bodde den samme Nils Andersson på Foer han ville da at sønnen Anders Nilsson Foer skulle ta over garden og ville at Jakob Rolvsvåg skulle dra derfra.Dette tyder jo da på at den Nils Andersen du nevner over er identisk med denne Nils Andersson som er nevnt på Øpstad og Foer. Med andre ord er det ikke han som er far til Mons Nilsson Rolvsvåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Lønøy

Takk til dere begge. Dette er nok desverre ikke den Mons jeg er på leit etter. Den Mons jeg er på leit etter bodde på Våge, Sotra i 1701. mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg har ikke helt oversikt over geografien vestpå, men er det slik at deler av Sotra tilhører Sund? Er det denne Mons Nilsen du sikter til i 1701?LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg antar at det kan være snakk om Niels Andersson Gjøen f. ca. 1667 og som giftet seg i Hålandsdalen 15.11.1702 med Ingeborg Nielsdtr.Skjelbred.Jeg har registrert ham som sønn av Anders Ellingsson Gjøen død før 1701 og Elisabeth Nielsdtr. Koldal.I 1701 tellingen har han en 17 år gammel bror Elling Andersson.LenkeJeg har ikke noe mer info om disse, men kanskje bygdeboken kan bidra med mer.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Denne Nils Andersson Gjøen / Foer var f ca 1671 på Gjøen og var sønn til (er det sagt, må sjekkes)Anders Erlingsen/Ellingsen Gjøen og 1634-1685) og Elisabth Nilsdtr Koldal (ca 1635)Det er nok den samme Nils som låg i sak med Jakob Rolvsvåg i 1729Han fikk ihvertfall en sønn Erling/Elling som døde i 1778 i Rolvsvåg. Nils Andersen gift som Rune sier, hun skal være datter til Nils Olufsen Sævareid (ca 1652-1728) og Sidsele Kristoffersdtr Hjortedal d 1695Han skal og ha hatt en sønn Nils og en sønn Anders som havna i Rolvsvåg. De overtok Rolvsvåg i 1732.Jeg har ikke alle barna, så det er mulig at han fikk en sønn Mons og, men han er ikke nevnt i Samnanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.