Gå til innhold
Arkivverket

[#69480] Bröllopet till Tolma Torjusen och Christoffer Tegnér i Risör 1903 ?


Gjest Unni Sandén Johansson
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Sandén Johansson

Det kan ha varit 1902 också, men oavsett kan jag inte hitta det. Har letat i alla Risör och alla Söndeled, samt dissentersamfunden, men jag kan förstås ha missat nåt, kanske är jag bara blind?Tolma Octoba Torjusen f 27/11 1883 i Risør och Christoffer Tegnér f 1881 i Stockholm gifte sig i Risør. På baksidan av ett foto av brudparet och bröllopsgästerna står 5 juni 1903. De står utanför huset på Kranveien som Tolmas föräldrar Ane och Jon Torjusen byggt och bodde i. Vilket jag tror är samma hus som år 1900, då Tolma också bodde där: LenkeTolma och Christoffers två första barn föddes i Risør, de är på samma sida i kyrkboken, under 'Fødte barn av dissentere', födelsedatumet till Viborg Johannes Albert verkar egendomligt tycker jag, 1903 under 1906? men Alfhild Helga verkar juste; 25 nov 1905, de bor på Kranveien båda tillfällena: Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Risør i Risør, Ministerialbok nr. A 10 (1896-1906), Fødte barn av dissentere 1906, side 89. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeTolma tillhörde Kristi Menighet. Några år senare, Tolma o barnen 1910, flyttade familjen till USARörigare blir det när man jämför här, bröllop 04 Jun 1902 och Viborg född 1904.: Lenkeå andra sidan: om Viborg föddes 5 maj 1903, är det verkligen troligt att de skulle ha bröllop en månad senare då?Jag har Tolmas födelse och hennes föräldrars och alla hennes syskons.Det vore fint att kunna hitta deras bröllop, bl.a. för att kunna tidsbestämma Tolmas svågers död: Lenkeoch så är jag förstås nyfiken nu när jag ändå frågar, om någon vet var huset låg, det på Kranveien.unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Sandén Johansson

Går det att flytta detta ämne till Aust-Agder?Medan jag väntar sätter jag hit, Erling Endresen gav mig den här, det måste vara Kristoffer: LenkeTolma och barnen Viborg och Alfild har jag nyss hittat i Ellis Island-filerna, de anlände 12 okt 1910, och skulle till maken Christoffer Tegner, Oakland, Californien. De hade då inte varit i USA tidigare. Där står faktiskt att Viborg är 6 år, så då kan han vara född 1904.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Sandén Johansson

Jo, jag skrev nog lite rörigt, jag ser det, men det är med, och jag får inte ihop det, något datum måste vara fel, tänker jag.Kom på att Tolmas (och förstås de övriga syskonens) bror Karl var med på bröllopsfotot, och han for till Amerika 1903 och blev där i flera år efter det. Karl skrev själv att han åkte 10 juni 1903, och nu har jag hittat att det stämmer så när som på en dag: den 11 juni 1903 reste han, från Oslo så bröllopet måste ha stått innan dess. Här reser Karl: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Sandén Johansson

Men det kan ju ha varit långt innan förstås. Datumet på baksidan av fotot har min mamma skrivit, det ser hon, men hon kan inte komma ihåg vem som berättade datumet, eller någon annan bakgrund. Här är det, och huset ska alltså ligga på Kranveien i Risør, få se om någon vet var det låg?

bilete6996.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.