Gå til innhold
Arkivverket

[#69483] 16 mai 2009 er det 150 år siden pesten Blodsotta kom til Kragerødistriktet.


Gjest Gunnar Aabøe
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Aabøe

Det er mye snakk om smittsomme sykdommer i media om dagen.Kragerødistriktet ble for lenge siden rammet av en svært smittsom sykdom som førte til at ca 600 mennesker i Kragerø og nabobygdene døde. Det er tragisk å lese de gamle kirkebøkene fra Sannidal.Det sies at den som kom med sykdommen var sjømannen Markus Gjerde som ble syk i Calcutta. Da de kom til London og skulle seile over til Norge var han så dårlig at de ikke ville ha ham inne i lugaren, så han ble surret fast på dekk.Jeg søkte litt på nettet og fant litt informasjon om blodsotta på Holla Historielag sine nettsider: http://holla-historielag.com/index.cfm?id=221786Jeg må si jeg fikk litt frysninger på ryggen da jeg sjekket dette nærmere og fant at 16 mai 1859 døde den første av blodsotta. Det er nesten på dagen 150 år siden....Her er siden fra Sannidal kirkebok som viser den første som døde, etter denne dato er dysenteri den nesten enerådene dødsårsaken i månedsvis:

bilete6989.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Ulltveit-Moe

Hei Gunnar. Distriktlege C. Homann i Kragerø samlet opplysninger om hvorledes Blodsotta (det var tyfus) spredte seg fra Kragerø og ut i distriktet, også i Gjerstad. Vestmar trykket en artikkel av B.H. på gunnlag av Homanns opplysninger. Den gikk som føljetong i avisa, og i 1929 ble den trykt i bokform, tittel: '70-åre-minner fra Kragerødistriktet. Blodgangsepidemien 1859.' Jeg har et eksemplar du eventuelt kan få låne, men jeg er ellers temmelig sikker på at den også må finnes i Kragerø bobliotek. Vennlig hilsen Olav UM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei, Olav, hyggelig å se deg her. Mange takk for tipset. I tillegg var det en artikkel om dette i Kragerø Blad for noen år siden, skrevet av Per Naas. Mener å huske at Homann senere fikk en utmerkelse for sitt arbeid med smittevern den gangen. For en stund siden hørte jeg på radio at det var en som skulle starte et forskningsprosjekt for å finne ut om befolkningen langs sørlandskysten var bedre rustet mot sykdom enn folk i innlandet ellers. Dette ble sett i relasjon til at de i forbindelse med sjøfart oftere brakte med seg smitte hjem fra utlandet. Jeg har forsøkt å finne informasjon om dette på nettet, men har ikke funnet noe. Kanskje er det noen her som har hørt om dette prosjektet ?m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.