Gå til innhold
Arkivverket

[#69485] Oppslag Fana; gårdene Samdal og Håland, ønskes.


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

Innlegg 72: Sorry, Arnfrid, overså at vi hadde ført en av linjene etter 1.2.2.2. Herborg Jansdatter Mentz Bolstad & Hans Torgilsen Gjøn så langt frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(69)1.2.1.1.3.1.1./1.2.2.2.3.1.1. Elna Hansdatter Gjøn (ca 1770 - † 1856) gm Peder Johnsen Holmefjord (1768 - † 1836) 3.7.1791.Faren hennes Hans Jansson Gjøen/Teigland 1742-1773 skal ha bygslet hele Teigland fra 1764, gifter seg 1768, og var bruker til sin død 1773. Elna er da mest sannsynlig en Teigland og ikke en Gjøen. Men så var det dåpsinnførselen hennes da? Hvor er den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

foreldrene giftet seg 24. juni 1768 i Hålandsdalen kirke. Vi har funnet dåpen til Elnas søsken, Jan 1771 og Eli 1772.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(78)Jan 1771 og Eli 1772 er begge døpt fra Teigland. Ser at faren er oppført med Gjøen ved vielsen i 1768, men det vil vel være naturlig at de nygifte flyttet inn på bruker han bygslet, Teigland. Men vi vet jo ikke før vi har sett Elna's dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

79: Har vi skiftet etter faren? Ant. dette: Hans Jonsen Teigland (Strandvik 1773-1780, prot. A.a.8, s. 55b).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

80) Far til Elna Hansdtr Teigland / Gjøen Hans Jansen Gjøen:Yngve Nedrebø, SAB / DA, 3.2.2009 08:39 (2) 'Skiftet er datert 2. juni 1774 og nevner enken Brithe Baarsdatter og barna Elen, 5 og Elie, 2 år.'Broren Jan døde samme år han ble født, men dette har vi arbeidet med tidligere. Elen / Elna skulle da være født ca 17659 ettersom hun var 5 i skiftet etter faren.Elna Hansdtr flyttet til Gjøen da moren, Brita Bårdsdtr, giftet seg opp igjen med Engel Hansson Gjøen (fikk 6 barn med han)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

77) til 81) ja, dette er på plass i slektsboken, og vi har pløyet kildene etter Elnas dåp, men har ikke funnet den.I slektsboken står det Gjøn som slektsnavn på barna. Dette skal jeg endre til Teigland.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, jeg vet jeg har leita etter fødselen hennes før. I ft 1801 står hun som 32 år og da hun døde i 1856, var hun satt som 86 år. Så det er tydelig at hun ble født 1769/70, men ingen Eli/Elna/Elen Hansdtr blir født da.Kan ikke tenke meg at hun er blitt døpt et annet sted enn i Os heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

FamilySearch har henne som døpt 28.01.1772.Lenke (Bergen)&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Men jeg har ikke tid til å sjekke det nå.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Beklager Arnfrid. Jeg har nok ikke fulgt med i timen. Men har vi funnet konfirmasjonen deres?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

3) Her skriver Grete fra Fana bygdebok at Anders Vincentsen Samdal ble gift med Anna Johannesdtr Skjelåen fra Samnanger, men da de gifta seg i 1837 n° 27: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8268&idx_id=8268&uid=ny&idx_side=-244>Lenke (han 35 og hun 40) står det Høisæte for henne.Det er ellers ingen Johannes på Skjelåna, men en bror av Anna bosetter seg der.Da er det kun en Anna f i 1796 og hun er datter til Johannes Torbjørnsson Høysæter (1760-1805) og Malena Olsdtr Steintveit 1760-1833 (S I, s. 613)Dåp (ca midt på høgre side): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1796, side 54. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeAnders var jo og oldebarnet til Malene Pedersdtr Hope og bror til Peder omtalt her.Deres datter Anna ble gift 18 år gammel med Johannes Ellingsen i 1856 (n° 3): LenkeDe får en sønn Anders døpt 30/3-1856: LenkeAnne døde 18 1/2 år gammel i 1856: LenkeSønnen, Anders, døde i juli samme år: LenkeHer er Johannes med ny kone i 1865, men Anders og Anna er der og:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kjellaug, ikke bruk tid på å lete etter det vi har fra før:1.3.3.1.6.6.7./1.3.3.5.1.6.7. Anders Vincentsen Samdal (1802 √ - † 1872 √) gm Anne Johannesdtr Høysæter (1796 √ - † 1879 √) 29.10.1837 √. Bosted: Håland, Fana. Barn: Anna 1838 √ -1856 √.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Du får bare unnskylde, men dette hadde jeg ikke fått med meg og hadde det heller ikke i min data.Det er ikke lett å holde seg à jour med alt! Jeg hadde heller ikke Anders og Annas dødsfall, jeg må ha oversett det ett eller annet sted.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, det forstår jeg. En av grunnene til at jeg ikke alltid klarer å gå inn i drøftinger om enkeltpersoner og ikke alltid har detaljkunnskap om alle, er nettopp fordi jeg må prøve å holde oversikten.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ellers så har vi jo ekteskapet til Nils Nilsen Holmefjord og Elisabeth Margrete Pedersdtr 26/7-1857 over i Kjell-Arnes innlegg 57: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Skiftet etter Karen Kr. Amundsdtr Samdal (1805 - † 1884), enken etter 1.3.3.1.6.6.1./1.3.3.5.1.6.1. Peder Vincentsen Samdal (1791 - † 1878) er klart:'Det ble holdt skifte etter Karen Christine Samdal, boet sluttet som nummer 49/1884. Her nevnes hennes barn og arvinger:Amund Michelsen, i Bergen,Niels Chr. Pedersen Samdal,Niels Johan Pedersen, død, etterlatt tre barn i 'Kalifornien': Nordine V. Pedersen, fd. 10.12. 1873, Christine J., fd. 24.12. 1875 og Emma, fd. 16.9. 1878,Jacob Pedersen, i Bergen,Anders Pedersen, i Bergen,Karen Pedersdatter, enke,Elisabeth Margrethe Pedersdatter, i Amerika, ogKaren Christine Pedersdatter, g.m. sjømann Laurits Olsen i Bergen.'Takk til Yngve, A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK.Amund: Han har vi allerede funnet døde i 1901. √(Nils) Chr.: Driver gården i Samdalen. Dødsfallet hans er ikke funnet. Kan han ha flyttet bort etter at han ble enkemann??????????????????????????????????????????????Nils Johan f 1841: Emigrerte og var død før 1884 i USA. √Jakob f 1844: døde 1917. √Anders f 1850: Bodde i Bergen i 1884. Ikke funnet ved FT 1885. ??????????????????Karen f 1823: Enke. Det er henne som var gift med Hans Vincentsen Samdal. Dødsfall ikke funnet ???????????????Elisabeth Margrethe f 1833: Emigrert. √Karen Christine f 1839: Jeg har ikke funnet henne og mannen ?????????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(93)Karen Christine Pedersdatter, g.m. sjømann Laurits Olsen i BergenVielse 1867 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=vigd1816&gardpostnr=11408&merk=11408#ovre>Lenke Dåp av sønn Laurits Martin i 1868 LenkeKaren Kristine i Ft 1875 i Bergen, står som Aamundsdtr. men med rett sønn, Laurits Martin Olsen. LenkeMannen hennes Laurits Olsen på tur i Atlanterhavet FT 1875, (på siden etter hans kone og sønn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

1904 Lenkeså dør det en Laurits Martin Olsen i 1913 og en Karen Chr Olsen i 1928, men om det er dem er ikke godt å si.Får kanskje noen be om skifteopplysninger. De hadde vel kanskje bare et barn, Laurits Martin f 1868.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.