Gå til innhold
Arkivverket

[#69488] Tydehjelp i Levanger i desember 1795. Når var Feria cad?


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Når ble min 2 ganger tippoldemor Ingeborg Anna Ingvaldsdatter døpt her(nr.2 til venstre)? Jeg forstår at hun må ha blitt døpt etter 2 nativ(etter 26.12), men før 01.01.1796. Foreldrene var jo Ingvald Pedersen Kolberg og Malena Jacobsdatter, og fadderne tror jeg at jeg forstår. Når på slutten av et år var Feria cad, og hva var det forkortelse for?[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16392&idx_id=16392&uid=ny&idx_side=-72>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Hei Anne Lise! Eg veit ikkje om eg kan hjelpa deg så svært mykje, men barnet før var døypt Feria sec Nat Christi, det må vera 28. desember. Nat Christi er jo sjølve juledagen, 25. desember, og Feria secunda er mandag, og det året fall juledagen på ein fredag, så det må altså ha vore mandag 28. desember, etter mitt vit. Spøsmålet blir då om Feria cod (sjølv om det og kan lesast på annan måte?), slik du les det, er ei forkorting for Ferie quarta, som er tysdag (og i så fall 29. desember), eller onsdagen (30. desember), eller kanskje det står for same dagen, altså 28. desember. Det er knapt torsdag, som ville ha vore skriven Feria sexta. Så eg trur i det minste at du kan snevra det inn til 28., 29. eller 30. desember. Og så får du vona at nokon som er stivare i latin og det geistlege enn eg, kjem vidare. Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Feria 2 betyr mandag (ukedag).Ved din tipp... tror jeg det står Feria eod/ead. Datoen på dåpen før henne er Feria 2 nati. Xsti, og det blir mandagen etter 25/12. Jeg tror at din tipp... ble døpt på samme dato som da blir 28/12 1795. (4.advent var 20/12 og søndagen i romjula 27/12 i flg. Heskestads kalender).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svarene. Det kan sikkert stemme at det står eod. og det er da sikkert forkortelse for eodem die som ifølge 'ordbok for sleksforskere' av Terje Tetmo betyr samme dag. Ikke rart jeg ikke fant det når jeg slo opp på cad der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Var ikke Feria 2 nati Xsti det samme som 2. juledag eller 26.12. Siden min tippoldemor ble døpt samme dag, så skulle vel det bli 26.12 og ikke 28?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Feria betyr som sagt ukedag, og Feria 2 = Mandag.Fest- og helligdager ble vel kalt Festum og ikke Feria.1.juledag= Nativitas Christi - Nativitas/nativitatis Domini, Festum. /2.juledag= Festum Sti. Stephani./ 3.juledag= Festum Sti. Johannes Evang.2.juledag(26/12) i 1795 var en lørdag, og det passer jo ikke med Feria 2(mandag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner ingen 'nyttige lenker' der inne, og de lenkene som er får jeg bare et X på.De er ikke klikkbare i det heletatt. Det er vel jeg som mangler noe angående programvare, og jeg har samme problem med en del annet selv om jeg stort sett kommer meg inn på det jeg skal da. Jeg har også dette programmet selv(Bauers kalender), og det er det samme når jeg går inn der. Kalenderen har jeg ellers ingen problemer med å bruke, og jeg vet ikke hva jeg skulle ha gjort uten den. Ellers takk for at du hjelper meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det er forskjell på Feria Secunda og Feria Secunda Nativitas Xsti. Andre dag i uka var mandag, men her er det snakk om andre dag etter Kristi fødsel, som er 26/12.At det er slik kan sjekkes ved å se i samme kirkebok som Anne Lise henviser til. Se på slutten av året 1786. Der er også ført Feria Secunda Nat. Xsti. Hvis det skulle være mandagen etter 25/12 (som var en mandag), ville vi havne på mandag 1. januar i året 1787.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det eneste som kommer opp hos meg utenom selve kalenderen er helligdagene som står over kaledneren, og Tilbake og Hjem. Når jeg går inn på Hjem så er det mange linker der inne, men ingen jeg kommer inn på(bare kryss). Kanskje er det noe som er feil hos meg siden andre får opp denne blå linja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Skal den blå linja stå nedenfor dette med Tilbake og Hjem? Det er mulig at skjermbildet mitt har blitt for stort til å ta inn enkelte ting. Skulle prøve å forstørre noen sider med noter før utskrift for en tid tilbake, og så ble det skjermen som ble forstørret istedet. Jeg har ikke hatt problemer med det før eventuelt nå. Tør ikke å begynne med å stille på størrelsen på skjerminnstillingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står at hun ble døpt Feria 2 Nat. Xsti. Det forstår jeg som mandagen etter 1.juledag(Nat.Xsti) siden 1.juledag i 1795 var på en fredag. Her er det tydeligvis noe jeg ikke forstår når det gjelder ukedagene.Hvorfor heter ukedagen mandag Feria 2(secunda) når Feria 2 også brukes om f.ex. 'annen juledag', uansett hvilken ukedag det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Anne Lise. Jeg forklarer meg nok dårlig. Det er ikke nederst på siden av kalenderen. Det er nederst på siden av debatten, under blyanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.