Gå til innhold
Arkivverket

[#69495] Etterkommere etter Severin Sørensen Moe, Kvelde/ Langestrand/Larvik


Gjest Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Johnsen

Severin Sørensen Moe og Karen Marie Thorstensen får mange barn i Langestrand/ Larvik i perioden 1877-1899. Martha Elisabeth f.13.mai 1877 Carl Sofus f. 16.november 1879 Hendrikke Marie f.27.juni 1884 Maren Sibylle f. 2.november 1887 Hans Henrik f. 18. desember 1889 Gunner f. 18.desember 1889 Søren f. 27.februar 1892 Kristian f. 15.mars 1896 Erling f. 15.september 1899 Jeg har registrert alle barnas dåp, og alles komfirmasjon bortsett fra Maren Sibylle sin. Familien bodde hele tiden på Langestrand, men noen av barna vokste opp hos familie på Mo og Gjone i Hedrum. Jeg har en del informasjon om denne familien og etterkommere, men vet ingen ting om Maren Sibylle, Carl Sofus og Søren. Jeg er glad for all informasjon jeg kan få. Sissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg har ikke greid å oppspore Maren Sibille f. 2 nov. 1887 i 1900-tellingen? Kan hun være død før konfirmasjonen?Her i Hedrum under Moe og Gjone, finner jeg bare andre slektninger i 1900? LenkeHar du funnet dåpen hennes i kirkebøker? ( Jeg har ikke funnet hverken dåpen eller konfirmasjonen hennes i Larvik?) Har lett i kirkebøker fra 1901 -1903.Merkelig at jeg ikke finner henne som 13-åring hos foreldre,eller i tjeneste i nærheten , i 1900-tellingen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en kilde til Maren Sibilles dåp på Langestrand: LenkeSkulle tro hun var konfirmert samme sted? Du vet at hun vokste opp, regner jeg med?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da fant jeg dåpen i kirkeboka for Langestrand også: LenkeSe nest nederst på siden. Her er nevnt faddere også, og du lurer på om hun kan ha vokst opp i Hedrum forstår jeg?Kan hende faddere i så fall gir deg spor her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det jeg lurer på her er om den Marie Sørensen som arbeider som tjenestejente hos gårdbruker Anton Sørensen, Moe. Kan være en feilskrift for Maren ? Riktignok litt feil aldersangivelse, men ikke helt umulig?LenkeMystisk?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Hei Gunn! Du jobber utrettelig som etterforsker for andre - tusen takk. Det var nok ikke så mye nytt for meg her. Av fadderne hennes er Marthe og Anton ugifte hhv tante og onkel til Maren Sibylle. Men under dåpen så jeg nå at det sto 'att Larvik 17.03.02' Da var hun i hvert fall i live til da. Får sjekke mer ut fra det kanskje. Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bare artig om jeg kan hjelpe noen her.:-) Så det med attest, og det kunne jo passet med en konfirmasjon?Pussig at vi ikke finner jenta i 1900? Om det da ikke er en feilskrift ved folketellingen på Moe, Hedrum?Kan fortsette å lete etter konfirmasjonen i Larvik.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Jeg tror at den Marie som vi ser hos Anton Sørensen Moe i 1900 heller er søsteren Hendrikke Marie, f 1884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Enig i at Marie kan være Hendrikke Marie , passer bedre med alder, men hvor er så søster Maren Sibille? Kan hende hun er ført som Sibille i folketellingen. Det har jeg ikke sjekket.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Her døper de sønnen Bjarne i Tanum kirke, og da er de i hvert fall gifte. (Selv om det kanskje ble i seineste laget?) Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Jeg tror jeg har hørt at Søren emigrerte til Amerika og at han var gift med ei norsk dame. Har ikke fått undersøkt det noe særlig enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det er veldig merkelig at Maren Sibille ikke er å finne i Vestfold eller Hedrum/ Tjølling/ Brunlanes/ Telemark i 1900-tellingen? Har lett nå etter alle mulige og umulige navnvarianter uten å finne henne. Kan hun være glemt i tellingen tro?En 13-åring burde finnes i nærområdet som ukonfirmert ville jeg trodd. Har søkt etter tjenestepiker f. 1887 - et par år. ( ingen passende funnet)Om hun levde i 1902, så burde hun jo finnes et sted??Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Jeg har også lett etter døde fra 1887 og så langt kirkebøkene går, både i Hedrum, Kvelde, Larvik og Langestrand uten å finne henne. Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Hei igjen! Dette tror jeg må være Søren i Amerika. Fødselsdato stemmer, men det står Narvik i stedet for Larvik.

bilete7000.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det tror jeg må være riktig. Alt stemmer jo , bortsett fra Larvik som er blitt til NARVIK :-)Hva som har hendt med søster Maren Sibille er fortsatt en gåte.Finnes det noe skifte etter foreldre tro? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Hvor henvender man seg ang skifter, er det statsarkivet i Kongsberg? Når det gjelder Søren i Amerika, er det kanskje andre som er flinkere til å lete enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Jeg vet at Søren hadde norsk kone, kanskje han ikke giftet seg før etter 1941 og at Anna Gundersen var hans tilkomne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.