Gå til innhold
Arkivverket

[#69497] Moumb i Borge, Østfold, ca. 1695


Gjest Stig Nyberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Nyberg

Ifølge matriklene som finnes i fogderegnskapene for siste del av 1690-årene, het brukeren på en av Moumb-gårdene i Borge, Østfold, Gabriel til fornavn. Men hva var hans farsnavn/etternavn?Det er kommet ut endel bind av bygdeboken, men jeg har ikke funnet noe som dekker dette området, som jeg vil anta ligger ikke så langt fra Glomma, omtrent vis-a-vis Greåker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Stig- Vanskelig å finne noe så langt tilbake i Borge,for menigmann.Men gled deg,neste bygdebok som trolig blir utgitt rundt juletider 2009,vil omhandle området Moum(Moumb).Moum ligger nord/øst for Torp i Borge.Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Takk for opplysningen! Så håper jeg Riksarkivet kompletterer sin bygdeboksamling med det nye bindet ganske raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Jan Frode Karlsen

Hei StigDen eldste gården er antagelig Nordre Moum Gnr.22 - 23 Bnr.1 - 2 og 9 Dette er en ættegård tilbake til 1440. Det er hele 10 Moum gårder i Borge. Jeg har Lars Lauritz Johnsen født 1610 fra gården Nordre Moum, men ingen ved navnet Gabriel. Ha en god dag Hilsen Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Lagrettsprotkollen for Fredrikstad og Tønsberg forteller om en nabokonflikt, behandlet 15.09.1696, mellom Niels Jonsen Vesteen og Gabriel Hausdörfer. Jeg antar at dette er Gabriel fra Moum, kanskje nordre Moum, siden andre synes å ha bodd der etter århundreskiftet, da Gabriel H. nettopp hadde forlatt Borge. Hadde nordre Moum og Vesteen noen felles grenselinje? Gabriel Hausdörfer var lensmann i Borge i året 1699, før den forrige tok over igjen. Men hvordan var han havnet i Borge? Jeg kan se for meg at hans far, auditør Tobias Hausdörfer, kan ha slått seg ned der etter krigen i 1670-årene. Tobias må ha dødd senest 1690, og kanskje etterlatt seg en arv i form av fast eiendom? Har noen noen innspill om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Min tippoldemor Karen Olsdatter er født ca 1828 i Borge (gifter seg 13. juli 1855 med Nils Christiansen fra Drammen). Karen synes å være datter av Ole Amundsen Moum.Siden temaet over er Moumb i Borge - altså ganske vidt formulert; drister jeg meg til å spørre om noen har klart å knytte denne Ole til ovennevnte Moumber... eventuelt har funnet dennes aner og ektefelle?Takker så masse på forhånd ;-) Kjell Høyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei KjellVi finne en familie i Sarpsborg i 1865 som er Nils Christiansen skomaker født 1822 i Drammen og hustru Karen Olsdatter født 1828 på gården Haugen i Borge med 5 barn. Christian 1854, Antonette 1856, Severine 1858, Maren 1862 og Johan 1864 alle født antagelig i Sarpsborg. Karen far heter Ole Simensen eller Brynildsen, men ikke Amundsen ifølge kirkeboken. Begge de to hustruene det gjelder er født 7/7-1828 og 14/12-1828. Finner ikke giftemålet i Borge. Siden du synes at faren er Ole Amundsen, er du ikke sikker. I tilfelle du er intressert har jeg anene til begge hustruene.Ha en god dag Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Ja, Jan Frode, dette er jeg meget interessert i å høre mere om! Det første jeg blir usikker på er uttrykket to hustruer: Var Nils gift to ganger?For ordens skyld: Det jeg har bygd min antagelse på er: Her er den telling du sikter til - Ikke sant? I Folketellingen for Sarpsborg for 1865 står det: Bosted:Carl Johans Gaden SarpsborgNils Christiansen g Skomager 1822 Drammen Karen Olsdatter hans Kone g 1828 Borge Christian Nils.* deres Søn ug 1854 Sarpsborg Antonette Nilsd.* deres Datter ug 1856 Sarpsborg Severine Nilsd.* deres Datter ug 1858 Sarpsborg Maren Nilsd.* deres Datter ug 1862 Sarpsborg Johan Nils.* deres Søn ug 1864 Sarpsborg Her er da det par jeg har trodd var identisk med ovenstående-- Men det kan jo enten være feillesing, feilføring eller et annet par:Tune Mini 11, kort 4, side 178, no. 29: 13.07.1855 ekteskap i Tune kirke mellom; Ungkarl og Tømmerfløder Nils Christiansen og Pigen Karen Olsdtr.Han; Ca. 32 år, født i Drammen og værende i Sarpsborg. Hans far; 'Etter oppgivende, Christian Nielsen, død.'Hun; Ca. 26 år, født i Spydeberg, værende i Sarpsborg. Hennes far; 'Brugsarbeider Ole Amundsen Moum.Er meget interessert i det du har av aner til alle de involverte her og vil sikkert både takke før og etter ;-)Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei KjellNei Nils var ikke gift 2 ganger. Side du sa Karen var født i Borge ca. 1828 er det bare to som kan passe og som har Ole til Far. Ole Simensen og Ole Brynildsen. Jeg regnet med at Karen ville gifte seg i Borge siden hun var derifra, men hun finnes ikke der som gift.Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takk skal du ha, Jan Frode ;-)Skal jeg forstå deg slik at du heller til den oppfatning at hun kan være datter av Brugsarbeider Ole Amundsen Moum likevel eller tar jeg feil? Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei igjenJa vi vil stole på kirkeboken og hva som står der. Navnet Moum har jeg vært bort i på flere plasser i Norge. En skulle tro det var belastet her i Borge som har så mange gårder med dette navn.Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takk for oppklaring, Jan Frode ;-)Er fremdeles interesseret i aner til Brugsarbeider Ole Amundsen Moum.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.