Gå til innhold
Arkivverket

[#69502] Svensker i Norge - hvor finner jeg info om dem?


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

En av mine giftet seg på attenhundretallet med en svenske. Hans navn (Christian Johannesson) og alder (født 1828 et ukjent sted i Sverige) samt faren sin sitt navn (Johannes Børgersson) står under vielsen. Dette er i Vestfold. Men hvordan går jeg frem for å finne ham i norske registre? Skrev man opp noe sted når de innvandret? Min svenske bosatte seg i Fredriksvern (Stavern).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Beklager, han er født 1819. 18 juli er mulig dato da presten under dødsnotat i kirkebok har streket samme dato tegn som forrige avdøde måned og dag for Christian. mulig person på family search har da annen måned og dag men farens navn stemmer, men det er jo ikke noe bevis.Christian Sex: M--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 03 Dec 1819 Place: Christening: 05 Dec 1819 Place: Fassberg, Goteborg och Bohus, Sweden--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Johannes BORJESSON Mother: Anna Maria NILSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Kikki! Øville sokn ligger i Bohuslän. Mulig du kan få hjelp av Anne Lene Hagen fortsatt? Her har du hennes lenker til kilder å søke i ,om denne lenken går inn: Lenke Lene Hagen&nr=6&antinnlegg=3143&startnr=&antall=&spraak=#ankerLykke til! Mvh. Gunn som er i Bengtsfors for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HeiJeg har sett denne debatten ja, men først nå nettop. Men, om jeg forstår Kikki rett så er det informasjon i Norske kilder du søker og ikke Svenske ? Der har jeg vel ikke så mye mer å bidra med enn alle andre skulle jeg tro.Med hensyn til Svenskedebatten min, så er det vel egentlig fint om den blir liggende i ro så lenge den er stoppet. Da er det bedre at man oppretter et eget tema. Kan jeg så svarer jeg jo der. For selv om jeg etterhvert stoppet den lange debatten om oppslag i Svenske kilder, så er jeg på forumet flere ganger om dagen og leser debatter. Har jeg noe å bidra med så svarer jeg så gjerne.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Det er desverre ikke så lett å finne info fra Kville på den tiden. Materialet begynner rundt 1860 og da er jo han allerede i Norge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

hei, tusen takk for engasjementet gunn, tore og anne lene. Jeg overså stedet quille selv om jeg tror du anne lene en gang fant det for meg, slik blir det noen ganger at jeg går meg vill og roter litt. Beklager! Men hva med Johannes Börjesson, faren, han kan jo være et spor bakover i tid i Quille? Hvis ikke det er mange med det navnet der på samme tid da. Han er den eneste svenske som jeg ikke har noe på bakover i tid og siden han var min tipp tipp så er det så nært at det er moro å finne ut mest mulig.Jeg er en amatør Tore, har lett etter register og ikke tenkt på Østfold historielag, bare tenkt og søkt i Vestfold. Tusen takk!Gunn, sender privat mail snart, nå har jeg svar på de tingene vi skrev om sist min venn, hilsen Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei Jon Erik, ja da er det jo ikke så enkelt..kanskje han forblir en fremmed untatt farens navn. Det var synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg ser i alle fall ved foreldresøk i Family Search at Christian hadde en del yngre søsken døpt i Fassberg (Fässberg?), Svenska kyrkan:Carl Peter, f. 13.8.1821Benjamin, f. 28.7.1823Adolph, f. 18.9.1827Johanna, f. 27.10.1829Ifølge samme base (LDS/Family Search/VRI) ble Johannes Børjesson og Anna Maria Nilsdatter gift i Fassberg/Fässberg, Svenska kyrkan den 28.12.1817.Fant dette på nettet [url="http://www.arkivdigital.se/sources/show/187>http://www.arkivdigital.se/sources/show/187.Det er jo mulig at Landsarkivet i Göteborg kan hjelpe deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Dödregister Kville, Fjällbacka-D1 (143571) Registret är senast uppdaterat:2001-12-31Detaljinformation Löpnummer: 25740 Dödsdatum: 1881-02-16 Kön: M Förnamn: Johannes Efternamn: Börjesson Adress: Staby Dödsålder: 811123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Himmel og hav så flinke dere er! Beklager at jeg ikke har svart men har vært på sykehuset med datteren min siste uka og da er slekt ikke i første rekke..så gøy å få noen navn å jobbe med! Tusen takk. hilsen Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hanne Ludvigsen, kan du gjenta dødsalder en gang til slik at jeg får korrekt alder? Staby Dödsålder: 811123 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.