Gå til innhold
Arkivverket

[#69506] kirkebok for melhus, s-trøndelag


Gjest Anders Rofstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Rofstad

hei.jeg er fortsatt på leting etter min oldefar, men det verserer flere navnealternativ.for å få 'tynnet' ut litt i rekken av alternativer lurer jeg på om det er noen her som kunne hjulpet meg med oppslag i kirkebok for melhus kirke, vigde 1936-1938. disse er jo ikke lagt ut som scannet ennå. en gang i denne perioden giftet min bestefar, Ingebrigt Rofstad, seg med Hansine Øien. dette skjedde mest sansynelig i 1937.det jeg er interesert i å vite er om det er oppgitt noe navn på hansines far.mvh Anders Rofstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Vet du hvor hun er født? På DIS-gravminner finner jeg Hansine og Ingebrigt gravlagt i Melhus.Der har vi fødselsdato 23.01.1913 på Hansine Birgitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

Hei Bjørg..hansine er døpt i Bakke kirke, og vi har kontroll på dåpen, men den gir 0 svar... Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakklandet (Bakke), Ministerialbok nr. 604A23 (1908-1916), Fødte og døpte 1913, side 129. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3079&idx_id=3079&uid=ny&idx_side=-139>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Grete Jøraas

Har sett litt på de forskjellige innleggene du har i jakten din på Hansines far. I det første innlegget (ved Aud Inger Skurdal) mener familien at Magda (Hansines mor) kan være fra Orkdal, og samme familie mener far heter Peder. Dette ser jo ut til å være misvisende informasjon (for å unngå at familien finner rette svar?)- Magda er jo født og oppvokst i Trondheim, og kirkebok gir navnet Martin Øien på far. I 1925 bor Magda sammen med sine søstre, alle ugifte, og hun har også barna sine boende hos seg. Barn som ble født både før og etter Hansine. Hvorfor ble Hansine adoptert bort?Magdas sønn Henry Martin Arnesen finner du bilde av i Trondheimsbilder (der hvor du fant bildet av Magda). Der er også informasjon om hans etterkommere. (5 sønner) Kanskje denne familien vet noe om Hansine og hennes far? - Henry Martin sin far var Haldor Andreas Arnesen fra Midt Våge på Tysnes, f 1881, d i 1922 under en ulykke i Hamburg. Han var los. Han giftet seg i 1915 med Margit Gunhild Monsen fra Haugesund. De bosatte seg i Bergen. Hun flyttet senere til Sørlandet og kalte seg Arnesen.Hansine ble vaksinert 17 mars 1917; sjekk dette hos Statsarkivet i Trondheim. Kanskje er der mer utfyllende info om biologiske foreldre. Finner du ikke noe skriftlig dokumentasjon vil du aldri vite sikkert hva som er rette navn på Hansines far.Samtidig er navnet Øien gjenganger i ste-farmoren til Magda sin familie...og til slutt en liten rettelse: det var ikke Magda sin bror Johan som var fadder for Hansine, han ble nemlig født i 1894 og døde i 1903. Derimot var det onkelen til Magda som var fadder! Magdas farfar Johan Andreas Olsen Schjelvan g seg andre gang med Laura Oline Øien, de fikk barna Inga, Johan f 1891, Laurits og Erling. (Magda var 7 år eldre enn sin onkel)Lykke til med videre søk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

En Johan Schjelvan står som fadder for Hansine når hun døpes i Bakke kirke i 1913. Johan er et navn som er brukt i Schjelvanfamilien, og hvilken Johan som er fadder kan jeg ikke si sikkert. Men Magdas bror, Johan Otto Schjelvan, ble født 26.10. 1894: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakklandet, Klokkerbok nr. 604C05 (1886-1895), Fødte og døpte 1895, side 245. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15717&idx_id=15717&uid=ny&idx_side=-250>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHan ble konfirmert i 1908 i Lademoen kirke: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Lademoen i Trondheim, Klokkerbok nr. 605C01 (1908-1916), Konfirmerte 1908, side 279. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Han finnes i kommunetellingen 1925 som gift mann:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

hei igjen Randi og Grete!det er godt å se at flere prøver å nøste innimellom.. :-)når det gjelder koblingen til orkdal, så stammer den fra min far og hans søsken. de brukte å ha besøk av sine søskenbarn om sommeren, og da hadde de som regel først vært å besøkt slekt i orkdal. det var derfor man anntok at magda var derfra.når det gjelder far til hansine, så har jeg en kandidat jeg jobber med å få undersøkt nærmere (jobbet de sammen, etc). Det er en Martin Øien som jobbet på D/S... men han var ikke Matros, han var styrmann... Har sendt forespørsel til statsarkivet om de kan sjekke skibsrullene, men så langt ikke svar. men har en uke fri neste uke, og da kan det fort være at jeg tar turen selv...har innsett at denne nøtten kan vise seg umulig å knekke, men har ikke tenkt å gi meg helt ennå... men, får å få litt variasjon (og framgang) har jeg forsket litt på andre svarte hull en periode :-)men takk igjen, for at dere kommer med tips, hint og potensielle kandidater fra tid til annen! setter stor pris på det!ha en fin fin dag! Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

hei igjen...siste nytt er, tja.. at det ikke er noe nytt... var innom statsarkivet i trondheim i dag, og kikket igjennom skibsruller fra 1908 og fram, men ingen funn der.. ville sjekke tidligere, men de bøkene var i så dårlig forfattning at de ikke var tilgjengelig...de jobbet med å digitalisere de, så da får jeg vel vente til det skjer.. :-)anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei! Jeg har heller ikke noe nytt å komme med, men siden Johan Schjelvan er nevnt som fadder til Hansine, har jeg sett litt på Johan Andreas Olsen Schjelvans sønner Lauritz og Johan, i hans 2. ekteskap med Laura Øien, ( de to er onkler til Magda og halvbrødre til hennes far Fritjof)Johan født 24. mars 1891: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakklandet, Klokkerbok nr. 604C05 (1886-1895), Fødte og døpte 1891, side 115. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15717&idx_id=15717&uid=ny&idx_side=-119>Lenke Permanent bildelenke: LenkeSønnen Lauritz født 30. januar 1893: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakklandet, Klokkerbok nr. 604C05 (1886-1895), Fødte og døpte 1893, side 167. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeLauritz døde i 1903, se nr. 53: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakklandet, Ministerialbok nr. 604A21 (1901-1911), Døde og begravede 1903, side 338. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeJohan Andreas Olsen Schjelvans to sønner finnes på Familysearch, Johan som født 30. januar 1894 og død 1903: Lenke Lauritz som født 24. mars 1891 og død 8. september 1918:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anders Rofstad

hei igjen, og god søndags morgen!!!en liten oppfølging på innlegg 8fant dødsinnføring på Johan Andreas Olsen Schelvan; Lenkeder er det oppgitt at han har 4 barn, hvorav 2 er særkullsbarn.kan vel utifra det tolkes som at både Johan og Lauritz er døde før 1910...og Randi, si gjerne ifra hvis og når du finner mer om denne familien... særlig etterkommere av Johan Andreas og/eller hans far Sjersjant Ole Olsen Schelvan... :-)mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Lenke til dødsfall for Johan Andreas født 1833: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=sk16011908&gardpostnr=1718&merk=1718#ovre>LenkeNår Johan dør, lever 4 barn, (og) 2 særkullsbarn. De to særkullsbarna er etter all sannsynlighet Fritjof, født i 1859, død i 1923 og broren Johan Edvard, født i 1867, død i 1933. Deres søster, Mathilda, født i 1862, trolig i Steinkjer, og død i 1901, har jeg ikke lett etter i kirkebøkene.De fire barna som i følge skiftet, lever i 1910, må være disse: Inga Mathilde Schjelvan, f. 1889, død 1962, gift med Ingvald Marius Sumstad. De hadde 9 barn: LenkeJohan Schjelvan, f. 1891, død 1918, Erling Schjelvan, f. 1896, død 1970, gift to ganger, hans første kones navn var Astrid, født 1887 i Kr. sund, hun døde i 1918 i Strinda. Berntine var kone nr. 2. 2 barn i 2. ekteskap. LenkeLeif Schjelvan, f. 1907. Han finnes i kommunetellinga for 1925 i Trondheim:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Barn nr. 9 Sumstad er Aagot, f. 07.06.1926 og døpt 18.03.1926 i Lademoen kirke. Leif ble døpt 03.11.1907 i Domkirka.Mvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

hei Randitusen takk igjen!!! du er særdeles hjelpsom :-)utifra forrige innlegg, lurer jeg på om det kan være et barn nr 10 Sumstad...kom over disse i adressa; [url="http://www.adressaguiden.no/Personalia.do?method=clickPersonaliaPaperAd&paperadid=51233422&searchAdvanced=true&searchTime=7&searchFromDate=01.01.07&searchToDate=26.10.09&searchText=sumstad&adtype=OBI&tab=5>Lenke og denne;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Lauritz S. Sumstad er han som du finner i kommunetellinga for Trondhjem i 1925: LenkeOm den andre er det 10. barnet Sumstad vet jeg ikke. Hun skulle i såfall være født i 1929, og de kirkebøkene er vel ikke digitalisert.Mvh Raandi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.