Gå til innhold
Arkivverket

[#69507] Johannes Nilssen Arnevik i Fjelberg, kom han fra Finnås? Hordaland


Gjest Arne D. Tveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne D. Tveit

Johannes Nilssen var født rundt 1690 og døde på Arnevik i Fjelberg i 1772. Da det ble holdt skifte etter han samme året han døde hadde han barna: Ingebrigt, Michel, Niels, Christie, Johanne og Anna 29 år og ugift. Skifte oppgir at Ingebrigt var eldse sønn, at sønnene var myndige og de to førstnevnte døtrene var gifte.Fra andre kilder har jeg at Kristi var født rundt 1725, Johanna rundt 1730 og Nils rundt 1736. Hvem Kristi var gift med har jeg ikke funnet. Johanna bodde på Gravdal og var gift i 1769 med Nils Nilssen Fjelland. Nils bodde på Arnevik og var først gift med Anna Olsdtr. Skato og deretter i 1784 med Gunnhild Pålsdtr. Nordhus. Anna bodde på Svalland ved Bjoa og ble gift i 1783 med Lars Gulliksen. Jeg har ikke funnet sikkert år for begravelsen til noen av søskenflokken.Et år tidligere ble det holdt skifte etter Anna Trondsdtr. Arnevik (ca. 1697 - 1770). Hun var kona til Johannes. Da ble ikke Ingebrikt, Mikkel og Kristi nevnt blandt arvingene. Dette får meg til å tro at Johannes var gift en gang tidligere. I tillegg har jeg et notat som sier at han kanskje bodde på Hovland i Finnås før han kom til Arnevik.Er det noen som har tilgang til bygdebøkene for Bømlo og kan sjekke om han bodde på Hovland? Jeg er også på leit etter navn på den første kona og hvor begge konene kom fra. All informasjon om de 3 eldste barna ønskes også.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Johannes Nilsen Mo f. ca. 1695 d. 1772 som sønn av Nils Sjursen og Marta Ingebrigtsdattergift 1. gang 7. april 1720 i Vikøy i Kvam med Johanna Heinesdatter Århus f. ca. 1696 d. 1730 på Århus, 34 år gammelgift 2. gang 17. juni 1731 i Øystese i Kvam med Anna Trondsdatter Berstø døpt 6. april 1699 i Jondal kirke som datter av Trond Olsen og Kari Sjursdatter BerstøBarn:a. Kristi døpt 16. feb. 1721b. Ingebrigt døpt 16. jan. 1724c. Mikkel døpt 8. des. 1726d. Johanna døpt 31. aug. 1732e. Nils døpt 13. okt. 1737f. Anna døpt 28. april 1741Alle barna er fødte på Århus i Kvam og døpte i Vikøy. De kan jo også selvsagt ha barn som har dødd som små.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Takk skal du ha. Dette ga svar på det meste. Jeg aner ikke hvorfor jeg hadde notert at de kunne ha bodd på Hovland.Johannes ble nevnt på Arnevik i 1763. Vet du når de flyttet fra Kvam?Mvh. Arne D. Tveit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Det vet jeg ikke. Kanskje det kan stå noe mer om det i bygdebøkene for Kvam?Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.