Gå til innhold
Arkivverket

[#69509] Mette Nilsdr (Ursin) gift i Trondheim før 1765 med ?


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

Heipå skiftet til Ingeborg Nilsdtr Ursin d. 1765 på Eiude i Folda (Kjerringøy) står det at hennes søster Mette var gift i Trondheim, dessverre er ikke mannens navn nevnt.Er det noen som vet noe om henne og hennes mann? og eventuel etterslektSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Hans Egil Hansen

HeiJeg kom tilfeldigvis over denne. Synd ikke noen fant noe på den, men kanskje nå?Men hvor kom Ingeborg og søsteren hennes fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihun er datter an Nils Bjørnsen Ursin og Karen Olsdtr i Sennesvik i Buksnes. Dvs hun er niese til den Sara Ursin som bodde på Helgeland som har vært debatt om her.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar du lest spørsmålet mitt ordentlig nå?...Jeg vet bare fra skiftene at hun var i Trondheim, og at hun var gift...Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Ok, jeg beklager. Jeg missforsto totalt spørsmålet ditt. Jeg trodde du mente at søsteren sin manns navn ikke var nevnt og at det var Mette sin etterslekt du var ute etter.Beklager min feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihelt greit.Man skulle jo tro at Mette Nilsdtr Ursin er å finne på 1766/9 skatten siden hun er i live 1765. Finnes det noe database på dette tro?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Steinar Olsen

heidet er derfor Ursin, står i parantes bak navnet i spørsmålet.Finnes skattemantallet 1766/69 for Trondheim på nett? hun burde vel stå der skulle en tro.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Var ikke Mette Catharina Nielsdtr. en halvsøster til Ingeborg med mor Kirsten Jonsdtr. Hun var gift 14/7 1737 med Åge (Steensen) Lindved. De fikk en datter dpt. 13/8-1741 i Hol kirke ved navnet Helle Marie. Dåpen finner du her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Hm, jeg lurer på om det ikke er to slekter Lindved vi har med å gjøre her.Lindved er forresten en by i Danmark.Du har også Doreth Catherin Lindved g. Erich Christensen Hans familie kjenner vi, men ikke hennes MEN de har datteren Maren Ursin Erichsdatter f 12.12.1741 i Hol Erich var forresten klokker til 1743Det er ett godt stykke mellom Buksnes og Sparbu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Steen Nielsen Lindved gift 1. gang med Helena Fester. Gift 2. gang med Else Christina Christensdatter Qvislin (antagelig dtr. til sogneprest Christen Lauritzen Qvislin og Hilleborg Larsdatter Bugge.Barn:1. Aage Steensen Lindved, klokker her i Sparbuen.2. Dorethe Catharina Steensdatter Lindved g.m. 1) Erich Christensen d. 1741, gr.l. 21/6 s.å. 2) 10/12 1742 m. Lars Larsen. Bosatt 1754 på Apnes i Buksnes.Som du ser så er det samme dame. Maren Ursin Erichsdtr ble dpt 12/11-1741, faren var da allerede død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiinteresante saker det her. Dette berører jo slekter jeg har en del om før. Erik Kristensen er av Sparboe-slekten i Lofoten på morssiden. De hadde 6 barn, men hadde Åge og Mette mange barner det Helene eller er det Else, som er Aages mor?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Skiftet sier hans barn. Helene var moren deres siden hun nevnes ved navn.Om Mette hadde flere må man nok finne skiftet etter enten Mette eller Aage. ikke funnet dem i Sparbu kb ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Men på http://leskjerv.seria.no/epitafi.htm så står det Åge Hansen Lindved - er det en annen klokker i Sparbu? Hvis Steen Nilsen Lindved - klokker i Sparbu - er faren til disse to. Hva gjorde Steen i Buksnes?Det virker jo logisk når vi vet at Mette dør i nærheten av Trondheim, men jeg får det ikke helt til å stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiDenne familien er knyttet til Nordland på flere måter, f. eks Øllegård Larsdtr Mørh som var gift med Peder Nilsen Frits, og Hans Pedersen Blix g. m. Anne Andersdtr Ursin av Lindvedslekten.http://leskjerv.seria.no/aner/0009/11809.htm her på denne siden er det litt usikker hvem som er Åges/Oges far.Han som er valgt ut der er fra Arendalgrenen og sønn til Hans og ikke Steen Nilsen LindvedSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Interessang familie.Jeg så på trekilen.com nå. Det er ingenting som tyder på at hverken Åge eller Dorthe har brukt farsnavnet. Det betyr vel at det er usikkert om de i det hele tatt er søsken. Her hadde det vært interessant å se på deres barns fødsler og se om de har brukt sin bror/søster som fadder. Det hadde vel vært naturligt.Jeg sjekket skiftene i lofoten for Lindved, det var ingen, men jeg skal lete ette mette sine barns skifter. Hvis ikke de heller finnes der så er det natuligt å se etter de i Sparbu. Åge er heller ikke noe vanlig navn i skiftene i Lofoten så jeg kan jo ev. se etter en Åge Hansen e.l. bare for å ta bort den muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

I skiftet etter Ingeborg Nielsdatter Ursin d. 1/1 1765 http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24942/231 8/7 1765 oppgies det følgende:Enkemannen var Kiel Ingebrigtsen Ejdet1. søster Mallene Nielsdatter gift og levende på gården Sennesvigen i Lofoden fogderie og Hoels fierding.2. søster Karen Nielsdatter enke og boende på gården Steen i Lofodens fierding.3. søster Methe Nielsdatter gift og levende udj Trondheim hvis navn arvingene ikke vidste at angive.4. Søsteren Lehne Nielsdatter er døed og etterlatt seg 3 barn. a) sønnen Lars Hansen boende på gården Dybviig i Folden død og etterlatt seg 8 barn (Ole, Niels, Hans, Ellias, Aron, Maren, Ingebor, Anne), b) Annichen Hansdatter døed og etterlatt seg 3 barn (Rasmus, Annichen, Ingeborre), c) Karen Hansdatter Hauchenes døed og etterlatt seg 9 barn (Brede, Niels, Johannes, Morten, Hans, Mallena, Marithe, Lehna, Anne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Anne Andersdatter Ursin var gift med Hans Pedersen Blix sønn av Dorete Mogensdatter Blix datter av Øllegard Hansdatter som er datter av Hans Lauritsen http://leskjerv.seria.no/aner/0006/8046.htmØllegard Larsdatter Mørch er halvsøsteren av Hans Pedersen Blix. Hans Pedersen Blix er sønn av fogd Peder Erlandsen. Anne Andersdatter er barnebarn av sogneprest Michal Bjørnsen (Ursin familiens navneopphav)Det er veldig interessant å se at Lindvedfamilien og Ursinfamilien er ingift i hverandre. Ursinfamilien er særdeles ivrige på å få inngiftet sine i 'gode' familier. Jeg klarer ikke helt å se alle forbindelser, men det forundrer meg ikke om Lindvedfamilien har drevet med mye handel med lofoten og lofotfiske. Ev. en fogd eller preste eller noe sånt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.