Gå til innhold
Arkivverket

[#69509] Mette Nilsdr (Ursin) gift i Trondheim før 1765 med ?


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

En digresjon fra min side: Hva om Lindved-slektens oppman Hans Lauritsen f1550, d1613 er bror av den antakelige Ursin-slekten sin forfader Michael Lauritsen f1581, d1666. Utfra fødselsårstallet så er dette selvsagt vanskelig, men begge disse tallene er jo ganske usikre. Det kunne jo forklart en del i sammenhengen mellom disse familien?Jeg har Mette som datter av Kirsten Joensdatter. Det er en antagelse. Kirsten og Niels ble gift ca 1700. NB: Niels var gift tre ganger. Karin, Karen og Kirsten (kaos)Det stemmer som du sier at datteren het Maren Nilsdatter (merk også navnet til det ene barnet Jens Lods - hvor kommer Lods/lodsinius/loss inn i denne slekta? Det går igjen flere ganger. Er det bare en oppkallelse av en kjent 'helt'?)Se på Maren sine barn: Ingeborg sitt skifte er i 1765 - da er alle barna utenom Israel Pedersen død. Kanskje han ble glemt? Kanskje det er en feil at han ikke er av denne familien. Det kan være ett barn faren har fra ett tidligere ekteskap feks. Kanskje han har fått utbetalt en 'arv' tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

PS: Lehne Nielsdatter som blir nevnt som nr 4 i skiftet er helt ny for meg. Aldri hørt om henne før. Finner henne heller ikke på trekilen.com Dette viser bare hvor utroligt interessante disse skiftene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

For å oppsumere litt: Jeg finner ingen skifter på Åge Lindved eller noen som passer i lofoten. det er bare fire Aage der som det er skifte på. Jeg finner ikke skifte på Doreth Catherine, men det finnes ett skifte på datteren Helle, som nevner flere etterkommere av søskenene. Dermed tror jeg at Åge har flyttet derfra, mens antakelig Doreth ble boende. Dette er min antakelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

#27 Mallene Nielsdatter var gift 1.gang med Jens Loss (2. barn) og 2. gang med Christopher Christophersen.I skifte etter Karen Pedersdatter http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24995/336 nevnes Niels Biørnsen barn med forrige kone Karen Ollsdatter; Anniken, Maren, Leene og Ingeborg Nielsdøttre.Så det var 2 Maren, 1 død tidlig antagligvis.Åge og Mette flyttet nok rett etter vielsen til Trøndelag. Var sikkert bare på besøk da datteren -helle ble født. Eksempel var Erich Jensen Grøn som hadde barn døpt i Lofoten, men var bosatt i Trondheim. Kanskje det var slik med Mette og Aage også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Aage og Mette bodde nok litt i Lofoten. Jeg har fotografert noen skattelister for utvalgte år. Ser man på alle årene kan man finne ut når Aage flyttet/ikke lenger er i listene.Skattelistene for øvre Sennesvig i Hol, brukere:1730: Enken Kirsten 1735: Enken Kirsten 1740: Enken Kirsten, Jens Andersen Lodz, Aage skoemager 1745: Enken Kirsten, Christopher Christophersen, øde. 1750: Christopher Christophersen 1760: Christopher Christophersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Har Maren Nilsdatter kaldt opp sitt barn etter sin søster (Mallene Nilsdatter) sin 1. ektemann? Høres merkelig ut, men på den andre siden så kan det jo hende han var fadder for henne? De kalte vel av og til opp etter fadderne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heimye interesant her, når det bare løsnet, så ble det jo rene vårløsningen. Tar først Lodz ekteskapet.Malene Nilsdtr Ursin, f. 1686 i Sennesvik, Hol, Vestvågøy, d. 1784 i Sennesvik, Hol, Vestvågøy, skifte 25 jan 1786. gift og bosatt i Sennesvik. (1) Hun giftet seg med Jens Andersen Lodz, d. 1741 i på reise til Bergen, skifte 1743 i Sennesvik, Hol, Vestvågøy. Jens: Han døde på vei til det første stevnet i Bergen, og ble begravd på Buksnes kirkegård. (2) Gift 1743 i Hol Kirke, Vestvågøy, med Christopher Christophersen, f. 1712 i Tennstrand, Hadsel (sønn av Christopher Olsen og Malene Klausdtr), døpt 24 jul 1712 i Hadsel kirke, d. 1795 i Sennesvik, Hol, Vestvågøy, skifte 1795 i Sennesvik, Hol, Vestvågøy.Barn med Jens Andersen Lodz:i. Kirsten Margrethe Jensdtr Lodz f. 1726.ii. Rachel Jensdtr (Lodz) Ursin f. 1729.Barn med Christopher Christophersen:iii. Christopher Christophersen f. 1757. Så en ting til Greger Michaelsen og hans sønn Hans [url="http://www.trekilen.com/slekt/toril4k/sida8/h___fuv8.htm>Lenke er stadig knyttet til Bjørn Mikkelsens slekt, og ifølge trekilen er Greger sønn av dansken Michael Lauritsen født 1581, død 1666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Malene Nilsdtr. d. 26/11-1784 gr.l. 11/12-1784 alder:86Litt utenfor tema.Ang. Hans Pedersen Blix og Ane Andersdatter Ursin.Dere barn: Elias, Bjørn, Peder, Michel, Jacob og Karen.De 2 første død som barn. Ikke nevnt i skifte etter mormoren. Hvor bodde disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Hans Pedersen Blix oppgis å ha vært lensmann på Røst, han var fra Bolle i Buksnes. Når det gjelder de to første barna, Elias og Bjørn når er det skiftet du nevner?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Den corporalen er interessant. Hvis Sten Nilsøn er far til Åge så har Åge da oppkalt sin første datter etter moren?Helle Maria er ett ganske sjeldent navn/navnekombinasjon. Ikke utenkelig at Åge kalte opp etter sin mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Steinar: Innlegg 34:Barn med Jens Andersen Lodz:i. Kirsten Margrethe Jensdtr Lodz f. 1726.ii. Rachel Jensdtr (Lodz) Ursin f. 1729.Barn med Christopher Christophersen:iii. Christopher Christophersen f. 1757.Dersom (iii) Christopher Christophersen, f. 1757, er sønn av Malene Nilsdatter Ursin, f. 1686, må hun ha vært 71 år gammel da hun fødte barnet! I følge mine opplysninger hadde Malene og Christopher, f. 1712, ingen barn sammen!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher er det vel kildene (Lofotenskifter) som er årsaken til en del krøll.På Malenes skifte 25/1-1786 med ektefelle Christoffer Christoffersen, og som arvinger står det at hennes døtre(Rachel Jensdtr Loss g. m. Eliseud Bentsen, Steine og Kirsten Margrethe Loss (død før 1786) og hennes barn Christoffer Graa 20 år og Bolette Sophie Graa 21 år)er hennes (Halv)søstre. Det står som kommentar at de må vel være halvsøstre siden de ikke har samme etternavn.Her har jo han som har lest av skiftet vel tolket det som kommer fram her på gal måte, dermed er dattersønnene blitt søstersønner. At de to (Kirsten og Rachel) er døtre bekreftes av Jens Andersens Loss sitt skifte 8/3-1743.på hans skifte står det at de hadde døtrene 1. Kiersten Jensdtr 17 år, 2. Margrethe Jensdtr 17 år, (begges verge var Ole Johansen, Storfjord) 3. Rachel Ursin Jensdtr 14 år (verge var Bent Olsen Feiestad?)Christopher Christophersen er ikke nevnt i Dis-Salten sin cd på Malene sitt skifte.Som en vil se (på linken lagt inn i Michaels innlegg 42 til Malenes skifte) så har de delt en av døtrene i to nemlig Kirsten Margrethe Jensdtr f. ca 1726.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

Kiersten f.1726 married Hans Mathiassen Graae f.1728 Rachel is my ancestor f.1729 who married Eliseus Bentsen Eliseus father was Bendt Olsen in Finstad,Hol.Christopher Christophersen 1712-1795 who married Malena ca.1743 after Jens Loss died was the son of Kristoffer Olsen and Malena Klausdr. of Tennestrand, Hadsel Malena did not have a son Christopher f.1757.He was possibly a uekte son of Christopher Christophersens.Bereth Nilsdr.f.1755 married ( 2 ) to Michael Ursin Eliseusen 1750-1813 was the grandaughter of Christophers sister Berith f.1704 Tennestrand d.1789 Hadsel married to Peder Kristensen 1692-1741 HadselRon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Den Maren Nielsdatter som var gift med Peder Israelsen var nok ikke en datter av Nils Bjørnsen.Maren nevnes som fadder 1705 og får en datteren Karen i 1713. Peder Hansen nevnes i mt 1701 som gift. Det passer jo bra med Niels sin datter i 1. ekteskap med Karen Olsdatter.Gården Steine fikk Joen Monsen (Karen Nielsdatter) i 1738.Ser vi på eiendommen som Peder Hansen kjøpte fra sin svigermor. Nedre Haukland; Niels Biørnsen som eier av 1 1/2 vog [url="http://www>http://www. i 1730 digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=jb18001730lf&gardpostnr=190&merk=190#ovre 1745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Kan ikke de avdøde søskende i Lofoden være utelatt? Lehna som var døde holdt til i samme område som Ingeborg.Ingeborg Nielsdatter var hun gift med før? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Per Nermo

(Steinar/3:) Jeg har notert at Ingeborg Nielsdatter Ursin var datter i Niels' 2. ekteskap med Karen Pedersdatter, der hun hadde søstrene Karen og Malena. Mette hadde jeg ikke notert meg. I Niels' 1. ekteskap med Karen Olsdatter har jeg notert barna Annichen (f.1674) og Lena (f.1679). Niels' 3. ekteskap med Kirsten Jonsdatter var såvidt jeg vet barnløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

... og nå har også Maren kommet, i tillegg til Mette (?) som barn i hans 3. ekteskap med Kirsten Jonsdatter. Det virker som det er ganske stor avstand (15-20 år ?) mellom fødslene til Maren og Mette ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.