Gå til innhold
Arkivverket

[#69509] Mette Nilsdr (Ursin) gift i Trondheim før 1765 med ?


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

(Michael/35:) Jeg har de to eldste sønnene (Elias og Bjørn) av Hans Pedersen Blix / Anna Andersdatter Ursin notert som spill (?) levende flere år ut på 1800-tallet : - Elias Hansen Schønning (1738-1817) fra Vestvågøy, g.m. 1) (i 1765) Dorthe Hansdatter Ongstad og 2) (i 1777) Maren Helena Hieronimusdatter Brüghmann. Gårdbruker på Ånstad Indre, Hadsel, NO (1801), død på Kvalsøy, Hadsel. - Bjørn Hansen (c1741-1805) fra Apnes, Hol, Vestvågøy, g.m. Øllegård Nilsdatter. Bosatt i Ramberg, Bø, Vesterålen (på Esøya, Hol, Vestvågøy ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Michael/47:) Du skriver:''Den Maren Nielsdatter som var gift med Peder Israelsen var nok ikke en datter av Nils Bjørnsen.Maren nevnes som fadder 1705 og får en datteren Karen i 1713. Peder Hansen nevnes i mt 1701 som gift. Det passer jo bra med Niels sin datter i 1. ekteskap med Karen Olsdatter.''Dette skjønner jeg ikke. Hvorfor tilsier dette at Maren ikke var d. av Niels Bjørsen Ursin ? Og hva betyr den siste setningen ? Hva er det som passer ?Hvordan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidenne debatten lever sit eget liv for tiden. (holder på med andre ting, Bil etc)her nevnes Elias Hansen Schønning og Brughmann på Ongstad i Hadsel. Angående han oppdaget jeg at jeg hadde tatt feil Elias i en tidligere debatt her. Det førte til at denne Elias ble uten foreldre.han er altså sønn av Hans P. Blix, anføres det her men er ikke Hans blix sin sønn død før 1766? Hadde han en sønn til med samme navn senere?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

I innlegg #35 skriver Michael Moum at både Elias og Bjørn døde som barn. Er det altså feil at de to personene som jeg nevner i innlegg #51 er barn av Hans Pedersen Blix / Anna Andersdatter Ursin ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

I skifteekstrakt 1766 etter Anna Elisabeth Ursin Petvik i Hol Lenke nevnes hennes datterbarn; Peder Hansen, Michel Hansen, Jacob Hansen og Karen Hansdatter. Elias og Bjørn nevnes ikke. Man kan tro disse var død før 1766. Hvem Elias Hansen Schønning (militærrullene vil nok oppgi fødested) og Elias Hansen i Bø var sønner av vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Maren Nielsdatter, datter til Niels Bjørnsen og Karen Olsdatter (se skifte) var for gammel til å være mor til Israel Pedersen. Så det er tvilsomt den Maren Nielsdatter som var gift med Peder Israelsen var datter til Niels Bjørnsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Michael/56:) Du sier jo selv i innlegg #30 at ''det var 2 Maren, 1 død tidlig antagligvis''. Dersom den andre Maren var fra Niels' 3. ekteskap med Kirsten Jonsdatter så kan jo denne Maren være født rundt 1695, og da er det fullt mulig at hun ''nevnes som fadder 1705 og får en datteren Karen i 1713'' samt sønnen Israel Pedersen i 1726, dessuten Nils i 1732, Malen i 1736 og Jens Lods/Loss Pedersen i 1741 (da er hun ev. 46 år).(Pussig, forresten, at sønnen Israel i hennes 2. ekteskap med Peder Israelsen skal være f. i 1726, tatt i betraktning at dødsåret for Marens første ektemann Peder Hansen oppgis som ca. 1729 !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Min konklusjon at det var 2 Maren er feil. At hun skal være fadder 10 år gammel i 1705 Lenke er vel heller tvilsom. Dessuten så har hun bosted Hauge som tyder på at hun var gift med Peder Hansen på Haug(e) før 1701.Eiendommen på Haug som ble overtatt av Peder Hansen, gikk senere til Riborg Pedersdatter g.m. Johan Christensen.Annichen Nielsdatter (g.m. Hans Hansen) ser ut å hatt etterkommere, Michel Hansen 1700-1775 (se mt1701, nevnt som sønn til Hans Hansen Rise) kaller opp en datter for Annichen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Michael, mener du at det var TO stk. 'Maren Nielsdattr', én som var f. ca. 1675 (?) og g. (før 1701) m. Peder Hansen og som var fadder i 1705 og bodde på Haug(e) og fikk d. Karen i 1713, og én som var f. ca. 1700/1705 (?) og g. (før 1726 ?) m. Peder Israelsen (gårdbruker i Sennesvik og på Skotene) og fikk barna Israel 1726, Nils 1732, Malen 1736 og Jens Lods Pedersen 1741 ? Var den første av disse Maren en datter av Niels Bjørnsen Ursin og Karen Olsdatter ? Og den andre slett ikke en Ursin ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisett litt på de skiftene som er utgangspunkt for mitt spørsmål.I en sammenligning av Nils B. sine barn fra Karen Pedesdtr 1694 og Ingeborg Nilsdtr skifte fra 1765, skifte er følgende barn.1. Anichen Nilsdtr ikke nevnt i 1765 1. ekt2. Maren Nilsdtr hun er ikke nevnt 1765 på Ingeborgs skifte. 1. ekt3. Lene Nilsdtr gift og død før 1765 i Folda stor etterslekt... 1. ekt4. Ingeborg Nilsdtr Ursin skifte nr. 11678 8/7-1765 på Eide i Folda 1. ekt alt etter her er vel 2 og 3. ekt5.Karen Nilsdtr enke på Stene i 1765 fra 2. ekt i 1694 mor Karen Pedersdtr6. Malene Nilsdtr g. i Sennesvik ikke nevnt i 1694 skiftet7. Mette Nilsdtr gift i Trondheim ikke nevnt i 1694Dette tyder jo på at Maren var ugift og ikke hadde barn. Det finnes jo en par andre Maren Nilsdtr i Lofoten, men hun kan jo være fra andre steder og.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Du sier Maren var ugift. Hvem av søskene var gift med Peder Hansen Haug om ikke Maren Nielsdatter.Jeg underskrefne Kirsten Joensdatter, Sl. Niels Biørenssøns Enke, .. haver solt skiødet .. til min sviger Søn velagte Peder Hanssøn Houe, toe pund og sex marck . udj gaarden Nedre Houckland i Buxnes fierding... Øfre Senneswigen 14 Novembdr 1726.Kan det ikke være slik at flere søsken er utelatt. Skiftet er foretatt i Folda og de hadde sikkert ikke kjenskap til de døde søskende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet er nok rett det dere skriver tidligere har om Peder Hansen osom Marens mann og Karen som hennes datter. Har vært litt opptatt og ikke fått med meg alt.Ser at det på trekilen ikke står mer om henne og datteren. Kan de ha dødt tidlig, og derfor ikke være på skiftet. Har prøvd å finne et skifte etter Maren men ikke klart å finne et.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(62:) Kan det være at at Kirsten Joensdatter, Sl. Niels Biørenssøns Enke, kaller 'velagte Peder Hanssøn Houe' for 'min sviger Søn' i 1726, selv om Peder's kone var Kirsten's stedatter ?(61:) Hvorfor mener du at 4. Ingeborg Nilsd. Ursin var fra Niels' 1. ekteskap ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Er det da riktig oppfattet at Nils Bjørnsen Ursin (c1653-1723) i Sennesvik hadde (bl.a.?) følgende barn ? : - i 1. ekteskap m. Karen Olsdatter (c1650?-1686): a) Annichen (f.1674), b) Maren (f. ca.1676?, bosatt på Hauge i Buksnes, g. før 1701 m. Peder Hansen), c) Lena (f.1679), d) Ingeborg (ca.1685-1765) - i 2. ekteskap m. Karen Pedersdatter (c1660?-1694): e) Karen (f. ca.1690?, g.m. Joen Monsen (enke på Steine i 1765) - i 3. ektesklap m. Kirsten Jonsdatter (c1670?-et.1745): f) Malene (skifte 25/1-1786), g. 1) Jens Anders. Lodz/Loss (sk. 8/3-1743), 2) Christopher Christophers. (1712-1795), bos. i Sennesvik, g) Mette Catharina (c1715?-et.1765), g.m. Åge Steensen Lindved, bosatt på Hage i Buksnes, senere klokker i Sparbu (fra 1760).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Dette ser riktig ut.Annichen c1675-1707 (32 år) g.m Hans Hansen Rise. Hvis dette er riktig Annichen så har hun etterkommere.Maren kan være henne som dør på Petvik i 1735. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16700&idx_id=16700&uid=ny&idx_side=-46>LenkeKaren sitt dødsfall er ikke innført kb for Buksnes 1773-94 og må være derfor død før 1773.Malene f. c1698-1784 (86 år)Jens Lods blir gravfestet i 1741.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Er 'Helle Maria Andræsd.' (som 'Corp. Sten Nielsøn' [Lindved ?] begj. trolofelse med den 27 Mai 1707) identisk med Helena Fester, 1. hustru til Steen Nielsen Lindved (c1678-1754) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

#60 Iflg. Lofoten og Vesterålen 1785, Eksaminasjonsforretning over kornutdeling 1743 [url="http://lh6.ggpht.com/_kl0Kwh4D4Bc/TCjxx2U20iI/AAAAAAAAGjc/GNkS6dyNg9c/IMG_4173.JPG>Lenke døde Peder Israelsen i ARMOD.Jeg finner Peder Hansen, Maren Nieldtr og Karen Pedersdt på gården Wiig nevnt som fadder i kb. I 1730 var finner man en Peder Hansen oppsitter på gården Wiig Lenke i 1745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Det er to forskjellige gårder. Wiig ligger i Buksnes fjerding og Petvika i Hol fjerding.Maren Nielsdtr Wiig (Vik) var fadder så sent som 1744 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16700&idx_id=16700&uid=ny&idx_side=-195>Lenke til Niels Pedersen Uttakleivs sønn Peder.1738 var Peder Hansen, Karen Pedersdtr, Michel Pedersen og Ane Maria Pedersdtr alle Vig fadder til Michel Hansen Vigs tvillingbarn Peder og Karen Abelona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 4 uker senere...
Gjest Finn Oldervik

Det står også at Kirsten Jonsdotter var Åges svigermor. Det er mulig det er nevnt tidligere i debatten, men hvem er egentlig denne Kirsten Jonsdatter og er det sitt eget gods hun selger eller er det mannens. Hun solgte jo også en part i Nedre Houckland i Buxnes fierding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.