Gå til innhold
Arkivverket

[#69509] Mette Nilsdr (Ursin) gift i Trondheim før 1765 med ?


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Michael Moum

# 99 Datteren Annichen til Nils Bjørnsen. Hun vet jeg ikke hvor ble av. Hun kan jo være død liten. Så Michel Hansen's mor Annichen var en datter av Nils Zachariassen (han nevnes også som Niels Jacobsen i tingboka) og Lisbeth Pedersdtr.#98 ja skal være 96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(97:) Jeg har notert at Anne Olsdatter (g.m. Peder Michaelsen, død 1672) skulle være død i 1687 (på Vestvågøy), men jeg ser at Ole Ediassen's datter Anne skal ha levd ca.1640-1703.Hva er rett dødsår for Anne; 1687 eller 1703 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Peder Michelsen døde omkr 1669. Skiftebrev 4/1 1670. Har Anne død omkr 1703. Niels Zachariassen nevnes i Tingboka 1708, der det står at han har ventet på en ku i 5 år etter sin sal værmoder Anne Olsdatter Finstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heigreit, da skal jeg flytte henne til rett familie. 64 bit versjonen av win7 godtar ikke databasen fra DIS-Salten så jeg har dessverre ikke skiftene inne for øyeblikket, slik at jeg får sjekket hva som står der. Må vel skaffe meg den nyeste utgaven også.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Ser man skiftet etter Ole Ediesen 8/3 1701 Lenke så nevnes barna; 1) Rasmus Ollsen Qvarf, 2) Hans Ollsen boende i Lofogden, 3) Anne Olsdaatter i Lofogden, 4) Birgite Karlsøen, 5) Sal. Karens 4de børn, 6) Sal. Lisbeths 2de børn, 7) Giertru i Lofogden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiDet er vel dette skiftet du refererer til Steinar. Ser i innlegg (23) at det står at Ingeborgs ”Enkemannen var Kiel Ingebrigtsen Ejdet”Iflg. Bodin Bygdebok II*7A av Terje Gudbrandsen står dette: Kjell Ingebrigtsen (1735-1810) ble gift 22.10.1761 med Ane Jansdtr. 1739-1807) fra Nævelen. Ingeborg Nilsdtr. Ursin ble gift 16.11.1704 med Nils Jensson (ca. 1681-1744) fra SunnmøreSkifte etter Ingebor Nilsdatter Ursin, Eide i Folda. Film eller link: HF1962 Internt skiftenr: 11678. Skiftet åpnet: 8/7-1765. Side: 565. Løpenr: . Død 1. januarArvinger: Mallena Nilsdatter, Sennesvigen i Lofoten. Søster av avdøde. Gift.Karen Nilsdatter, Stene i Lofoten. Søster av avdøde. Enke.Mette Nilsdatter, i Trondhjem. Søster av avdøde. Gift.Lehna Nilsdatter, i Folda. Søster av avdøde. Død.Lars Hansen, Dybwig i Folda. Søstersønn av avdøde. Død. Sønn av avd. Lehna Nilsdatter.Ole Larsen, Dybwig i Folda. Gift. Sønn av avd. Lars Hansen.Nils Larsen, Kaarsvig i Folda. Sønn av avd. Lars Hansen.Hans Larsen, Dybvig i Folda, 26 år Sønn av avd. Lars Hansen.Elias Larsen, Dybvig i Folda, 18 år Sønn av avd. Lars Hansen.Aron Larsen, Dybvig i Folda, 12 år Sønn av avd. Lars Hansen.Maren Larsdatter, Helland i Folda. Gift. Ektefelle: Christopher Olsen. Datter av avd. Lars Hansen.Ingebor Larsdatter, Ørnes i Folda. Gift. Ektefelle: Rasmus Jacobsen. Datter av avd. Lars Hansen.Anne Larsdatter, Dybvig i Folda, 22 år Datter av avd. Lars Hansen.Anniken Hansdatter, i Folda. Søsterdatter av avdøde. Død. Datter av avd. Lehna Nielsdatter.Rasmus Siursen, Misten i Folda. Gift. Sønn av avd. Anniken Hansdatter.Anniken Siursdatter, Mowigen i Folda. Gift. Datter av avd. Anniken Hansdatter.Ingebor Siursdatter, Hauchnes i Folda. Gift. Datter av avd. Anniken Hansdatter.Karen Hansdatter, Hauchnes i Folda. Søsterdatter av avdøde. Død. Datter av avd. Lehna Nielsdatter.Brede Andersen, , Klokker, Hauchnes i Folda. Gift. Sønn av avd. Karen Hansdatter.Nils Andersen, i Folda, 47 år Sønn av avd. Karen Hansdatter.Johannes Andersen Hagerup, Carlsøen i Folda. Gift. Sønn av avd. Karen Hansdatter.Hans Andersen, Hauchnes i Folda, 21 år Sønn av avd. Karen Hansdatter.Martha Andersdatter, Hauchnes i Folda, 25 år Datter av avd. Karen Hansdatter.Mallena Andersdatter, Aansvigen i Folda. Gift. Ektefelle: Zacharias Tørresen. Datter av avd. Karen Hansdatter.Marithe Andersdatter, Helland i Folda. Gift. Ektefelle: Peder Olsen. Datter av avd. Karen Hansdatter.Lena Andersdatter, Hauchenes i Folda, 18 år Datter av avd. Karen Hansdatter.Anne Andersdatter, Hauchenes i Folda, 15 år Datter av avd. Karen Hansdatter.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Ser det Michael:-)Men, ettersom spørsmålsstilleren her i innlegg (105) sier at han ikke får DIS-Salten sin skiftecd til å virke på sin Pc, la jeg skiftet inn slik at han kunne sjekke hva som står om dette skiftet på CD-en.Er ikke så flink til å tyde disse skannede skiftene, derfor lurer jeg fortsatt på hvor i dette skiftet etter Ingeborg Nielsdtr. Ursin det står at ”Enkemannen var Kiel Ingebrigtsen Ejdet” http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24942/231Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Hei!Du har helt rett at Kiel Ingebrigtsen Ejet IKKE er avdødes ektemake. Jeg har ikke lest skiftet slik jeg burde. Han var Vurderingsmann og hadde fordringer i skiftet. Her er iallefall hennes dødsfall innført i kirkeboken [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16648&idx_id=16648&uid=ny&idx_side=-90>LenkeLysing til ekteskap mellom Nils Jensen Eide og Ingeborg Nilsdtr Lenke og de ble viet Dom. 26 p trinit 1704 på Rørstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Seiring

Hei. I innlegg 34 hevdes det (fortsatt) at dansken Michael Lauritzen er 'stamfaren' for Ursin-slekta. Det viser bare at det skrevne ord er omtrent umulig å utrydde! I Genealogen, nr. 1/2000 står en artikkel på s.17, 'Ursin-slekten fra Lofoten'. I denne artikkelen føres det ganske solide bevis for at denne dansken ikke kan være den riktige stamfaren. De kildene artikkelen bygger på skulle være tilstrekkelige for denne påstanden.Mvh Torbjørn Seiring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet var ikke en påstand men et spørsmål om det kan være en annen Mikkel som er far til Ursin slekten, noen har jo foreslått en Mikkel Nilsen som alternativ. Tok bare med Trekilenlinken for at der står påstanden ennå.Det er forresten et problem at det finnes så mange forskjellige slektsforskerforeninger, hadde det ikke vært bedre at de slo seg sammen.Det er jo mye data som går en hus forbi med så mange plasser å lete etter data.Er det noe opplysninger om hvem Mikkel var og hvor han kom fra?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Så lenge Börje Jonsson (trekilen.com) ikke retter på det blir at mange tror det er rett.Når det gjelder Ursin så er gården Apnes i Hol interessant. Bjørn Michelsen står i 1667 som eier av hele gården. 3 år tidligere 1664 eier Bjørn 2 pund og Rasmus Christensen 1 pund.I 1661 er gården delt i 3 med 1 pund hver, Christen Michelsen, Rasmus Christensen og Mogens Christensen. I 1639 nevnes odelsbonden Hans Michelsen og husmennene Peder Michelsen, Jens Andersen og Michell.I 1610 er det en odelsbonde ved navnet Olluff Jennssen året etter er denne odel overtatt av Jacob Jenssenn i Petvik. Noen år senere kommer en Peder Michelsen 1616.Altså er det 3 bla Michelsen på gården Peder (husm. 1639), Hans (1639-ca 1748)) og Christen (1661). Peder er nok han som ble gift med Anne Olsdatter Kvarv og er nevnt som bror til Bjørn Michelsen i Ramsvik og Gregers Michelsen i Petvik. Kan vi tro at Disse 2 andre Hans og Christen var brødre av Bjørn, Peder og Gregers? Og mulig Peder Michelsen en farfar nevnt i 1616. Er det noen som har noen tanker om det?Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

BRA MichaelSelv om Kjell Ingebrigtsen ikke er en av mine barns forfedre, men svoger til en av deres tippetipper, syns jeg ikke at det var rett at han (som Kjerringøyværing) i dette skiftet skulle bli beskyldt for å drive med flerkoneri. Mvh en annen monogam Kjerringøyværing:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Michael/114:) Til ditt første avsnitt: Hva det man nå har fastslått som 'er rett' her ? Og hvilken opplysning er det det dermed som burde vært korrigert på Trekilen.com ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heier riktignok ikke Michael men det er fra innlegg 112 klipp I innlegg 34 hevdes det (fortsatt) at dansken Michael Lauritzen er 'stamfaren' for Ursin-slekta. Det viser bare at det skrevne ord er omtrent umulig å utrydde!det er det som omtales fra 112-114og om det er flere Mikelsen en de tre som en vet er søsken. Har ei Gulla Michalsen som og KAN høre med i denne søskenflokkenSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg lurte egentlig bare på hva du eksplisitt henviser til når du skrivet at ''Så lenge Börje Jonsson (trekilen.com) ikke retter på det blir at mange tror det er rett'' (#114). (Jeg er ikke så glad i rebuser ....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Som Torbjørn Seiring sier klipp: 'I Genealogen, nr. 1/2000 står en artikkel på s.17, 'Ursin-slekten fra Lofoten'. I denne artikkelen føres det ganske SOLIDE BEVIS for at denne dansken (MICHAEL LAURITZEN RANDULF) IKKE KAN VÆRE DEN RIKTIGE STAMFAREN'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(97:) Kjennes foreldrene til Bjørn Christophersen og Berethe Gabrielsdatter, hvis datter Maren var 1. kone (g. ca. 1665 ?) til Daniel Baltzersen (1632-etFT1701) på Vestvågøy (sønn av Baltzer Adiassen og Lene Knudsdatter) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(106/Michael:) Jeg ser at Ole Ediassen's nest yngste datter Ingeborg (f. ca. 1660?) ikke er nevnt i skiftet etter sin far i 1701. Hun skal i 1688 har fått sønnen Rasmus utenfor ekteskap med Peder Mogensen (og ble året etter refset for dette). Innebærer dette a) at hun var død før 1701, b) at barn f. u.e. ikke hadde arverett, el. c) at Rasmus (og ev. øvrige barn) var død før 1701 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Foreldrene kjennes nok ikke. Bjørn C. var lensmann i 1650 og hans enke nevnes i 1652. Berethe Gabrielsdatter (skifte 2/6 1679) giftet seg på nytt med Peder Mortensen (skifte 16/11 1681).Daniel B. hadde en sønn som het Johan(nes) som var 9 år i 1666. Han var ikke sønn til Maren Bjørnsdatter (d. før 1679), han nevnes ikke i Berethe Gabrielsdatter sitt skifte. Så Daniel må ha vært vært gift før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Får ikke sjekket kb nå da de er nede. Skal se om jeg finner de død før 1701.Rasmus ble dpt 26/4 1689. Ingeborg ble Public absolv 13 jan. 1689 sammen med Peder Mogensen Kvarv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.