Gå til innhold
Arkivverket

[#69510] Fartøytegning-bilder


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Jeg har søkt rund på mange steder for om mulig å finne tegning el avbilding av fartøyene: Orlogskibene 'Norske Løve' og 'Svenske Falk'. Det er viktig å merke seg her at det b l a har vært, meg bekjent, flere fartøyer med navnet 'Norske Løve', og jeg er ute etter det fartøyet som seilte ca år 1700. Seilingstidpunktet for 'Svenske Falk' vil antagelig være i samme tidsrom.Videre er jeg også ute etter det samme av det Hollandske fartøyet 'Romenstrant', som jeg vet ihvertfall seilte i tidsrommet 1910-1915.Er det noen some event har avbilding av disse el kan gi gode råd om hvor jeg kan finne dette ?Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Fredrik Bålsrød

Du kan jo prøve å kontakte Norsk Sjøfartsmuseum i Oslo. De har ganske mye info om skuter og skip. De har også veldig mye konstruksjonstegninger og byggetegninger på skip.mvh Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Tore ! Denne er nok en senere utgave med samme navn. Antagelig er det utgaven før denne som jeg søker, en modell vil så tilfelle ville jo være helt fint.Hei til deg Berit ! Ville tro at kanskje Orlogsmuseet har det jeg er ute etter, m h t Norske Løve, Svenske Falk og event også fartøyet Sverdfisk. De bør alle ha operert før og frem til 1700, i alle tilfeller bør de være bygget ca 1680-90 seinest.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Lars ! Jeg har tro på at dette kan være den Norske Løve som jeg søker. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Gunnar Arntzen

Det fjerde i rekken av dansk-norske orlogsfartøy med navnet 'Norske Løve' ble sjøsatt 1681 og strøket av flåtens lister i 1712 (senket 1714 for å bli en del av fundamentet til batteriet Tre Kroner på Revshalegrunnen). Lengde 141 fot, bredde 36 fot, dypgående 14 fot; 60-84 kanoner (opprinnelig 82). Norske Løve var med under slaget i Køge Bugt 4.10.1710. Se nettsidene [url="http://home.online.no/~bhild-b/Norske>http://home.online.no/~bhild-b/Norske Loeves hjemmeside.html og Lenke Skipet er omtalt i O. Eidem og O. Lütken: Vor Sømagts historie (s. 438). Det har dessverre ikke lykkes meg å spore opp noe bilde av Norske Løve (IV), annet enn marinemaleren Ivan Storm Juliussens fantasibilde 'Fra Tordenskiolds meritter', som viser en - så vidt jeg kan forstå - ikke-autentisk episode der Norske Løve skyter et svensk krigsskip i brann; bildet ble vist på en utstilling i Klepp rådhus i 2000 og omtalt i Dalane Tidende 8.11.2000. Se gjengivelse av bildet på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Gunnar Arntzen

En ny opplysning: Ifølge nettsiden www.orlogsbasen.dk er det IKKE funnet tegninger av Norske Løve (IV), bare (V- 1734), (VI - 1764) og (VII - 1781). Den eneste kjente originalmodell gjelder (V), bygd i 1735.Vennlig hilsen Jon Gunnar Arntzen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for det Jon ! Ja, ett fantasibilde blir det vel uansett. Kjenner du til noen av de andre fartøyene ?Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Gunnar Arntzen

Ifølge nettsiden Lenke var skipet Svenske Falk opprinnelig bygd som svensk orlogsfartøy i 1652 med navnet 'Falken'. Skipet ble dansk krigsbytte i 1675 og strøket av den dansk-norske flåtens lister i 1695. Lengde 114'6'', bredde 28'9'', dypgående 11'9''; 40-44 kanoner.Vennlig hilsen Jon Gunnar Arntzen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.