Gå til innhold
Arkivverket

[#69512] Jonette Marie Gerhardsdatter, 1842 Evenes


Gjest Torill Solvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Solvang

Jonette Marie Gerhardsdatter Berg af Liland ble født 22 aug 1842 i Evenes, Nordland. Hun er uekte født, foreldre er Gerhard Berg og Beret Johansdatter.Jeg skulle gjerne visst mer om foreldrene, hvor de er fra, født osv... Hilsen Torill:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei!Har ikke funnet noe mer på foreldrene, men her er i alle fall konfirmasjonen til Jonette i 1858 - se nr. 2 i Nordland fylke, Ofoten, Ministerialbok nr. 863A07 (1851-1860), Konfirmerte 1858, side 145. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2624&idx_id=2624&uid=ny&idx_side=-148>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Tusen takk. Alle monner drar! Vet noen om det er bygdebøker for dette området? Jeg har prøvd å søke etter Gerhard Berg i FT men uten resultat. Hilsen Torill:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Jonette giftet seg med Peder Hansen Tangen den 15 -4-1867 i Evenes. Peder er født 21-6-1844 i Hemne.Jeg har foreløpig funnet 4 barn på de.Skulle så gjerne kommet videre bakover på Jonette. Hilsen Torill:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Ja, det ser sånn ut.Men etter navnet til Jonette Marie står det ett eller annet med Ellingsen eller Ellingsrud.....klarer ikke tyde det helt. Jeg søkte for moro skyld på FT 1875 i Trondheim, og fant en Gerhard Berg f.1807 i Trondheim, han var kobberslager, og var gift med en Marte Berg, f. 1808. Lurer på om det er den samme Gerhard.....fant ham ikk i Trondheim i 1865 tellingen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Så også den,men usannsynlig med kopperslager når han var fullmektig i 1842,tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Når det gjelder Ellingsen/Ellingsrud,er det faktisk en gård i Ofoten som heter det. Men under navnet til Jonette Maria tror jeg det står :hjemmedøpt av Johan Ellingsen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Uten å si noe helt bestemt så synes jeg det står at hun ble hjemmedøpt: af Mad. Ellingsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Du har nok rett, lite sannsynlig at kobberslageren og fullmektigen er samme person.Men han bør jo ha hatt et annet etternavn, etter farens fornavn....lurer på hvordan jeg skal finne ut det. Kanskje jeg må lete i giftermål, i tilfelle han giftet seg med en annen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Men ser av dåpen til Karen Bergs sønnen Michael i Vågan i 1851, at Karen var gift Berg.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Litt av en type,han Gerhard!Men hvordan kan jeg finne ut hvor han kom fra og foreldrene hans? Vanskelig når det ikke oppgis noe annet enn Berg som etternavn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Et skudd helt i blinde. Ser at den siste datteren til Gerhard var født i Trondheim. Fant da denne vaksinert i Tr.heim i 1808Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

FS/VRI;GerhardBirth: 30 Jan 1808Christening: 18 Feb 1808Place: Trondheim, Sor-Trondelag, Norway  Father: Gert Kempe BERG  Mother: Elsa Anna SUURLAND------------------------------------------------------------Se nr. 35 - Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A17 (1839-1847), Ekteviede 1844, side 342. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2445&idx_id=2445&idx_listetype=vi&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-53>Lenke Permanent bildelenke: Lenke___________________________________________________________1875-tellingen for Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser at moren til Edvardine Birgitte (innlegg 17) heter Engel Catharine Berg - Sør-Trøndelag fylke, Bakke i Strinda, Ministerialbok nr. 604A03 (1818-1850), Fødte og døpte 1842, side 33. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16282&idx_id=16282&idx_listetype=dp&idx_kjonn=b&uid=ny&idx_side=-40>Lenke Permanent bildelenke: LenkeJeg finner en Engel Cathrine Bergitte Berg som ble gift 13.9.1847 i Tromsø. Ser ut for meg som hun er døpt i Kristiansund?? - Troms fylke, Tromsø, Ministerialbok nr. 9 (1837-1847), Ekteviede 1847, side 221. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Her er vielsen til Gerhard og Martha. Jeg tror ikke denne kobberslageren er identisk med handelsbetjenten og fullmektigen (som tidligere nevnt) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Nei, det tror ikke jeg heller,Carsten. Han greide å få to uekte barn samme året, og da var han ungkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.