Gå til innhold
Arkivverket

[#69523] Spørsmål til ekspertene på slekt på brukarforum - navnene Snjalle og Molla Digre


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

Jeg fant noen slektsdatabaser på nettet: www.look.no/anita/slekt/webcards/ps35/ps35_225.htm - 4k - I og eiliv.holler.no/slekt/olav/olav8.htm - 39k -Disse to har lagt ut en lang rekke aner bakover i tid og da tenkte jeg at her må jeg spørre noen som har holdt på lenge med slektsforskning om disse personene og bakover er reelle, myter eller annet? Noen som kan være så snille å opplyse meg om hvor disse menneskene finnes i kildemateriell evnt avkrefte eksistens bakover i tid?Hvis de er ekte skal jeg visstnok stamme direkte bakover i tid men dette høres litt spesielt ut for meg. Har ennå ikke hørt om noen med så mange generasjoner nedskrevet og som er ekte.Tusen takk på forhånd. kikki brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

For å si det litt firkanta og uten å orke å bruke krefter på å argumentere for hvorfor. Nesten utrolig at det fortsatt finnes folk som rasker sammen slike anerekker, og enda verre: Etterpå legger de det ut på nettet hvor denne virusen (innholdet) sprer seg videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!En enkel innføring i (noe) kildekritikk:1. Er det opplyst på de respektive nettsidene hvor informasjonen stammer fra? Hvis ikke, vær skeptisk og ha som utgangspunkt at det dreier seg om en eller flere generasjoner med fantasiprodukter. Altså fiksjon á la Ringenes Herre eller lignende legetime fasinasjoner. Dog foregiver ikke sistnevnte å være fakta.2. Om personene ikke er nevnt i samtidige kilder, så svekkes troverdigheten til sannhetsverdien i samme grad som avstand i tid til kildens datering.3. Om norske og/eller nordiske forhold, så finnes det få eller ingen (samtidige) kilder bevart fra før 1200-tallet, som omtaler historisk autentiske personer. Eldste norske kildebelagt i en samtidig kilde er muligvis Ottar på 800-tallet (Engelske kilder), med mindre noen kan belegge andre enkeltpersoner (f.eks. fra Beowolf-kvadet) ved hjelp av andre utenlandske samtidige kilder.Altså: Vær skeptisk og still krav til hva som leses.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

ja, da stopper jeg ved Olav Kyrre og samtidige slektninger som eksisterer. Stammer i direkte linje opp til ham via kona i allle fall, ikke frillen.Jeg syntes det hørtes veldig spesielt ut og takker for opplysningen. Search i debattforum gav heller ingen slike navn og da ble jeg overbevist om at det var fantasi. Kikki Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei igjen, Kikki!Jeg har visst fått skrevet 'legetime fasinasjoner'. Tror jeg burde ha benyttet 'legitime fascinasjoner' for å holde meg innenfor gjeldende rettskriving.Men til det jeg undret meg litt over. Hvordan er linjen din fra Olav Kyrres ektefelle til deg (dvs. biten fra ca. 1600 til omkring 1070)? Grunnen til at jeg undres, er at jeg ikke kan huske å ha sett noen troverdig linje dithen du beskriver.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Kikki!Olav Kyrre var gift med Ingerid Svendsdatter, datter av den danske kongen Svend Estridsen (ca. 1020–1076). [url="http://www.snl.no/.nbl_biografi/Olav_3_Haraldsson_Kyrre/utdypning>Lenke.Olav Kyrre døde av sykdom høsten 1093 og ble etterfulgt som konge av sønnen Magnus Berrføtt som han hadde med frillen Tora Arnesdatter, jf. LenkeOlav Kyrre hadde ingen barn med Ingerid Svendsdatter ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

De slektstavlene det først ble lenket til her, e rav samme verdi som om noen la ut anerekke si med navn som Fisken Wanda, Hunder Pelle, Kråka Kra, Mikkel Rev og Kua Dagros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Auda. Nå blir de skuffet som har kopiert de flotte slektstavlene på nettet som sporer etterkommerne etter Ramses II, Caligula og Moses til norske nålevende familier... Well, Shit happens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Her var det mange innfall og utfall. Jeg forsøker så godt jeg kan å finne slekt etter kirkebøker og databaser a la Holla&Lunde, Gjerpen slekt osv. Jeg skrev feil i sted, Olav Kyrre skal ha vært gift med samme dame som Svein Brynjulfsson. Med å skrive 'stammer i direkte linje opp til ham i alle fall' så mente jeg til kona og ikke ham. Det beklager jeg ble unøyaktig.Jeg fant alt jeg har via min gren på tore.vamraak.no/slekt/slekt.asp?indnr=6427 - 1k -Ingerid Svensdtr Ingerid Svensdtr og Olav Kyrre Ingerid Svensdtr og Svein BrynjulfssonBarn: Hallkatla Sveinsdtr ( - 1120) Foreldre og besteforeldre: Ulf Jarl Torgilsson | Sven Estridssøn | | | Astrid Margrethe Sveinsdtr | Ingerid Svensdtr | | Tord Rannveigsson | | Rannveig Tordsdtr Så googlet jeg og kom over de to førstnevnte linkene som jeg syntes hørtes helt unaturlige ut.Her er min linje og om jeg skulle ta feil et sted så får dere som er såkalte eksperter forsøke å glede dere over amatørene som gjør sitt beste i stedet for å ironisere over at vi strever med å forstå og lære underveis mens vi leter.Solve Ormarson Hem er min 17th. tipp. Fra der og opp har jeg brukt linken til Tore Vamraak. Fint om jeg kan få bekreftet eller avkreftet seriøsiteten på denne linken.Solve sin sønn Anund Agmund Solvesen Hem. Anunds sønn var Solve Anundsen Borge Solves datter var Live Solvesdatter Borge Hennes sønn var Dyre Tjøstelssen Meen Sønn til Dyre var Simen Dyresen Meen Datter til Simen var Marthe Simensdatter Hennes datter var Kirsten Rasmusdatter Hennes datter var Aaste Christensdatter Hennes sønn var Abraham Hansen min 8th tipp Så videre: Sønn Hans Abrahamsen og Pernille Simensdatter Deres sønn Abraham Hansen og Sidsel Jensdatter Deres sønn Anders Abrahamsen og Olalie Andrea Hansdatter Deres sønn Hans Halvorsen Jensen og Hansine Frederikke Hansen - mine tippoldeforeldre Sønn Ingolf Robert Løvøi og Ragnhild Konstance Olsen Deres datter Gerd Lillian Løvøi og Bjarne Helgesen min farfar og farmor.hilsen Kikki Brill som ikke gir opp å få til et korrekt tre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Svein Brynjulfsson og Ingerid Svensdatter er altså mitt sluttpunkt. Tør jeg fortsette å lese videre på linken til Vamraak når det gjelder Ingerid sin slektslinje videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Kikki, det jeg mente å si er at mange slektstavler er så useriøse at man like gjerne kunne sette inn navn på dyr. Optrent på nåvå med AUFs medlemsregister.Den navnerekken du gav på slutten i ditt innlegg 11, er like useriøs. He rogså kunne vi like gjerne sette inn Kua Dagros. Datter av Litago. Datter av Mikkel Rev. Og så videre. (Obs dette gjelde rikke *hele* navnerekken, men kun den første linjen. Og da blir man vel beroliget.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Konklusjonen er at din slektsrekke går helt tilbake til Simen Dyresson På Meen. Det er jo slett ikke verst. Og kanskje vi til og med kan påvise hans far, Dyre, som levde for 400 år siden. Så langt bakover går det altså an å komme, når man stammer fra odelseiende bondeslekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Du er i alle fall en jeg anser som svært seriøs, så da får jeg bruke deg som mal. Skal jeg da stoppe ved Simen Dyresson på Meen? Husker ikke helt nå men mener at jeg har funnet videre fra ham og oppover via Jan Christensen som jo også er en seriøs slektsforsker. Jeg tar kritikken pent jeg men tenker at andre kan bli engstelige for å legge ut 'dumme' spørsmål. Nå var ikke det du skrev så ille da. Jeg tok den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Er det denne linjen du mener er useriøs? Solve Ormarson Hem er min 17th. tipp. Fra der og opp har jeg brukt linken til Tore Vamraak. Fint om jeg kan få bekreftet eller avkreftet seriøsiteten på denne linken. Altså at det ikke finnes belegg for å skrive noe mer enn til Simen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Jeg mener at jeg har svart på det allerede. Dyre er den første eller eldste i den navnerekken du har gitt. Før den tid hviler det hele på fiksjon. Jeg kan imidlertid ikke gå god for at slektsrekken din er korrekt fra deg og bakover i tid til Dyre, men det er tidligere påvist at Dyre har etterslekt, så jeg tviler ikke på at slektsrekken er riktig.Jeg vil heller ikke nødvendigvis hevde at det eldre stoffet er useriøst. Det er jo fiksjon, og som fiskjon kan det sikkert være seriøst nok som det bare kan. Folk får jo skrive hva de vil, vi har jo ytringsfrihet tross alt. Bare brukerne lærer seg at det hele er fiksjon / fantasi. Det er først i det øyeblikk noen tar fiksjonen for sannhet, at problemet oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Kikki:Takk for opplysning om linjen bakover. Selv om flere har ment noe om det eldste, så er det et visst behov for å nyansere litt her.Med hensyn til slekten på Men i Gjerpen, så gjorde jeg en oppdagelse for nøyaktig 7 år siden, nær på 3 dager (6. mai 2002), hvor jeg ble klar over at at far til lensmannen Dyre Tjøstelsson (n. 1558-1583), var en Tjøstel Dyresson. Dennes patronym var inntil da fullstendig ukjent. Se forøvrig denne debatten som tangerer spørsmålet:[url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=23011&sok=Dyre&nr=13&antinnlegg=4&startnr=&antall=&spraak=n#anker>LenkeGitt at du har en forbindelse til Men via Marte Simensdotter på Linna, så vil du uansett kun ta deg tilbake til de eldste leddene på Østre Borge i Gjerpen, og disse er behandlet av Per Reidar Christiansen i hans artikkel om Liltvedt-ættten på Hurum (NST, 1999). For nøyaktig litteraturhenvisning se artikkelregister på:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Are, mener du at avstamningen fra Borge (Live) nå er dokumentert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Tore:Det er mulig jeg har foregrepet litt, da Per Reidar ikke har diskutert alle sider ved Østre Borge. Dog er ætten gjentatte ganger omtalt i 'Ætt og annet', tidsskriftet for Grenland Ættehistorielag. Samtidig viser diplomene som er knyttet til ætten, da særskilt de angående arveskiftet 1558, at Dyre Tjøstelssons mor var av ætten på Østre Borge, uten at det fremgår hvilken av de tre Solvesdøtrene det var.At det skal være Live Solvesdotter er tidligere gjettet på, og jeg vil støtte meg til dette forslaget da jeg har funnet igjen jordegodset Live Solvesdotter fikk på sin arvelodd blant godset til sønnesønnen Simen Dyresson på Men på begynnelsen av 1600-tallet.Nå er på ingen måte jeg den eneste som har sett nærmere på denne kretsen (bl.a. Odd Arne Helleberg og Per Reidar Christiansen sitter med artikler og utrykte manus), men min oppfatning er som angitt; at Per Reidars behandling av ætten i 1999 og hva som lar seg enkelt lese ut av diplomene fra 1558 og 1560, gir den nødvendige forbindelsen til Amund Solvesson på 1470-tallet.Dog gjenstår det å komme med en reviderende artikkel om dette ættekomplekset, hvor man kan få visulalisert omfanget av ætten og få klargjort hva som kan la seg bevise og hva som fortsatt kun er spekulasjoner.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.