Gå til innhold
Arkivverket

[#69526] Peder Torstensen Gjengaard, Smøla? - Ingeborg C. Olsen, Ålesund?


Gjest Kåre J. Flatmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Kåre J. Flatmark

Min tip-oldemor er Marta Kristine Pedersdatter Falster Gjengaard, og hun er født på Smøla den 29. Nov 1818. Hun er datter av Peder Torstensen Gjengaard, men utover det har jeg ingen opplysning. Videre er Marta Kristine gift i Borgund Kirke den 1. juni 1850 med Ole Johan Olsen fra Kunna i Nordland. De fikk ihvertfall 2 barn, Petter som senere kom bort på sjøen, og Johan Oluf Olsen f. 1852 som har stor etterslekt. Men så skal det angivelig være ei jente, Ingeborg C. Olsen f. 1846. Hun finner jeg intet om. Håper på hjelp om mine 2 spørsmål- slekta til Peder Torstensen Gjengaard, og hva skjedde med Ingeborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Marta Kirstine har en bror Johan Peder som ble født 6/7-1829 i Kristiansund, nr 24:LenkeJohan Peder Gjengaard 37 år er i Kr sund i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dette kunne muligens være Ingeborg Kirstina Iversen på Hopen i 1801:LenkeHun ble viet til Peder Torstensen Gjengaard i Hopen kirke (se lenke ovenfor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg legger inn dåpen til Marta Kirstine Falster, født 29/11- 1818, nederst til høyre. Lenken i innlegg 2 virker ikke. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror jeg fant riktig Ingeborg Kirstine Iversen på Hopen i Edøy 1801. Hennes far Isak Hals Iversen er fadder ved Marta Kirstines dåp.Gjengaard er , når jeg ser i folketellingene, et etternavn som jeg finner bare i denne familien. Ingen Gjengaard i 1801. Det er ikke noe gårdsnavn, såvidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Matros Peder Torstensen Gjengaard 39 2/4 år og kone 28 år med tre Børn flytter fra Edøe til Kristiansund i 1826. Se nr 19 til høyre:LenkeHan er født ca 1787.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Alder ved flytting stemmer godt med denne matrosen Peder Torstensen i Qværnes 1801:LenkeMen dette blir naturligvis ren gjetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Heisann! På side 377 i bind 8 av Smøla bygdebok har jeg skrevet utførlig om denne familien. Isak Hals Danielsen Iversen f. 1768 på Brattværet giftet seg andre gang i 1795 med Kirstina Falster Augustinusdatter Hals f. 1775 fra Nigar'n på Dyrnes. Se også bind 7, s. 204 og bind 6, s. 39 om deres foreldre og aner. Isak og Kirstina var søskenbarn. Deres eldste datter var altså Ingeborg Kirstina f. 1795, som ble gift med jekteskipper Peder Torstensen Gjengaard f. ca. 1789, en sønn av Torsten Pedersen Gjengaard og kona Martha Jonsdatter Sundli i Kristiansund. De var nok innflyttere dit. Sønnen til Ingeborg Kirstina, Johan Peder Gjengaard, ble gift med Sara Marie Henriksdatter Gjøstøl f. 1827 i Kristiansund. Deres barn er omtalt i bind 7, s. 190. Men Ingeborg og Peder hadde også barna Ane Catharina f. 1821, Sophia Amalia f. 1824, død ung, Sophie Bergitta Emilie f. 1835 og Thomas Martinus f. 1841.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kåre J. Flatmark

Det var mye interessant informasjon. Nå skal jeg ta en tur til biblioteket å se på Smøla bøkene der. Takk for hjelp alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre J. Flatmark

Helge Bjerkevoll - det er rett familie du har funnet. Det er også det eneste stedet jeg finner henvisning til Ingeborg C. Olsen som deres datter. Hun er 19 år, dvs. født ca 1846, og det er hun som jeg ikke finner noe om. Den omtalte sønnen Petter forsvant på sjøen, så min oldefar Johan Oluf Olsen er den eneste jeg kan finne videre, men til gjengjeld har han en meget stor etterslekt. Så hva skjedde med Ingeborg. Hun bodde i Ålesund i 1865, men hvor kom hun fra? Var de oppgitte foreldre hennes virkelige foreldre? Mange spørsmål, og desverre foreløpig få svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Hei Kåre!Gjengaard i Ålesund: Sofie Amalie Gjengaard (fødd 1824, sjå innlegg 12, levde enno i 1875) var først gift med skreddar og kjøpmann Didrik Wiberg (1806-54) i Ålesund, sidan med Lars Hanssen Hammer, buntmakar og handelsborgar i Ålesund. I ekteskapet med Didrik Wiberg hadde ho to døtre, så vidt eg veit, Petra Dortea (1848-) og Doris Engeline (1851-). Gravminnet til Sofie Amalie og Lars Hammer fanst enno for nokre år sidan på kirkegarden Bak Fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Etter folketellinga for Ålesund i 1865 hadde Sofie Amalie og Lars Hammer fem barn, alle med mellomnamnet 'Gjermand'.LenkeEg veit ikkje om Sofie Amalie har etterslekt i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Tilbake til Ingeborg C Olsen, 19 år i 1865:Jeg kan ikke finne henne født i Ålesund ca 1847 (har brukt databasen for Borgund).Kan hun være født i Kristiansund? I så fall er kirkebøkene der håpløst brannskadde på den tiden.Jeg finner henne heller ikke konfirmert i Ålesund. (kirkeboka)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre J. Flatmark

Hei Astrid - det er det som er problemet - hvor er hun født , jeg skal sjekke rundt Smøla. En teori jeg har er at foreldrene traff hverandre på Smøla, Ingeborg ble født der, og senere da foreldrene giftet seg, ble hun med til Ålesund. Men det er bare en teori - en teori blandt mange andre mulige løsninger. Men hun burde ha vært anført som konfirmert i Ålesund om hun kom hit i ca 1850. Er redd for at dette kan bli mange timers leting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.