Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Jörgen Ingman

[#69551] ålder vid dödsfall

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Hej!Undrar om nån vet hur prästen fick fram åldern de skrev in vid dödsfall? Fick de uppgiften från anhöriga eller slog de upp själva i dopsböckerna de gånger de hade till gång till dem?Här hittar jag en avliden - Gudbjörg Hansdatter på Oulie, nr 1 till vänster 1865, namn och ort stämmer med vad jag letade efter, men åldern är 4-5 år fel, borde stått 88 el. 89, den jag sökte är född 1776. Denna är 84 (=född 1780), men 4:an är korrigerad så frågan är vad det kan ha stått innan?'Tyvärr' så finns det en född 1780 på Bollerud med samma namn så det är ju möjligt att hon flyttade till Oulie. Lite osannolikt dock, om än inte omöjligt förtås, med två personer med inte helt vanliga namn på samma ort ungefär samma period.Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Det er et interessant kildekritisk spørsmål du stiller. Sannsynligvis har prestene ofte vært henvist til å stole på opplysninger som de etterlatte har gitt, men jeg kan faktisk dokumentere en prest som har regnet seg fram til alderen.Øverst på høyre side (døpte 1771) i kirkeboka for Stokke (Lenke), er det skrevet et lite regnestykke:1839177168Men hvis regnestykket dreier seg om dåpsbarnet Ingeborg, gjorde presten en grov feil, for hun døde først i 1861. Så det hjelper ikke å regne riktig, når en finner feil dåpsbarn!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Det var just det jag var ute efter! :-)Länken blev fel, men jag hittade den: LenkeDå skulle det, i mitt fall, kunna betyda att prästen först skrivit kanske 89, sen kollat i dopsboken och hittat fel person med samma namn och sen ändrat 89 till 84. Det låter egentligen lite långsökt om han redan hade åldern, men man vet aldrig? Och här ser jag egentligen ingen annan siffra under 4:an heller.Får förstås kolla upp mer och se ifall jag kan hitta denna Gudbjörg född 1780, om hon gifte sig och flyttade till Oulie. Hon finns inte i bygdeboken i alla fall (vilket inte min heller gör egentligen för den tidspunkten, men hon fanns där tidigare och sonen runt 1865....)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Har nu gjort lite mer research på de två Gudbjörg Hansdattrene.Kollade till att börja med sorenskrivarens dödsmelding och fick veta att den Gudbjörg som dog i länken i inlägg 1 hade 1 arvinge i rakt nedstigande led. Det tyder på att det kan vara 'min' trots allt, hon hade nämligen, som jag vet, bara en son och han var i livet då.Har också kollat upp den andra Gudbjörg som egentligen stämde på åldern med denna döda. Hon föddes på Bollerud 1780 och konfirmerade sig 1795. Hittar bara en i Ft 1801 som stämmer på åldern och hon bor i Aker prästegjeld. De andra i FT är inte ens i närheten att stämma på åldern.Om nu den döda skulle vara rätt så har jag fortfarande inte hittat hennes man Ole Andersen avliden. Kanske de bodde utanför Nes och att hon flyttade tillbaka närmare sonen som änka?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Magne Thorsen

At estimert alder ved død, kan være langt fra den riktige, har jeg et klart eksempel på. I dette tilfelle var avdøde innfytter, og presten hadde ikke tilgang til kirkeboken der personen var døpt. Elen Johannesdtr. Grasmoen på Setskogen ble døpt der 24/11 1754. Etter at faren døde i 1764 flyttet mora med familien til Eidskog og bosatte seg på plassen Paradis. Her dør Elen og blir begravet 15/9 1785 - 22 år!! står det i kirkeboken, men hun var i virkeligheten over 30 år. Avviket er 8 år og nesten 9 mnd. At det dreier seg om samme familie og samme personen, er det ikke grunn til å betvile. Mora dør på samme plassen i 1799 81 år døpt 5/2 1719 så her stemmer alderen temmelig bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Återkommer till denna igen... Den Gudbjörg som jag nämnde f. 1780 på Bollerud och som konfirmerades hittade jag nu som avliden nåt år efter konformationen, alltså är hon utesluten!Så nu är jag benägen att tro att det måste vara 'min' trots allt som dog här, speciellt med tanke på att denne bara hade en arvinge i rakt nedstigande led 4enligt dödsmeldingen vilket stämmer på min som bara hade en son. Angående den korrigerade åldern, kan det vara så att siffran som är korrigerad kanske ska vara 9 istället för 4?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Oddbjørn Johannessen

Uten tilgang til den originale kirkeboken er det vanskelig å avgjøre om det her er 84 som er rettet til 89 - eller om det er 89 som er rettet til 84...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.