Gå til innhold
Arkivverket

[#69553] Hvem var Jon Jonsen Spokkeli (g. i Fyresdal 1820)?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jon Jonsen, 42 år, 'Opsidder paa Spochelie' giftet seg 27. november 1820 med Signe Olsdtr. Moghus, 32 år. Han var da 'Separeret Egtemann', mens hun var enke. Ei av deres døtre var Gro Jonsdtr. Spokkeli, g. m. lensmann Lars Abraham Rasmussen Quisling.Se vielse nr. 37: LenkeJeg finner ikke denne Jon Jonsen i ft. 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon K. Valebjørg

Hei. Etter mine noteringar er Jon J. Spocheli fødd 1778 og død 1860, og kom ikkje i betrakning i ft 1900. mvh. Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, det må være rett mann. Når jeg har etterlyst hans opphav, er det fordi han tilsynelatende ikke var fra Spokkeli - men må ha flyttet dit en gang mellom 1801 og 1820. Det kunne også vært interessant å vite hvem som var hans første kone (som han altså var separert fra da han giftet seg med Signe Olsdtr.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8009&idx_id=8009&uid=ny&idx_side=-72>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Er det han som gifter seg i Fyrsdal 14. 06. 1802, med Gunhild Halvorsdatter Lillestue (eller noe sånt?)De fikk en sønn Halvor som bor på Møghuus ve d sin konf., mens foreldrene er oppgitt å bo på Lillestue, Halvor er f. 10.05.1808Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Finner ikke Gunhild Halvorsdatter født ca. 1778 på Familysearch, men søstrene Signe og Signe, og ved deres fødsler er foreldrene Halvor Anundsen og Todne Olsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha! Så har det altså skjedd et eller annet som har ført til separasjon mellom Jon og Gunhild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon K. Valebjørg

hei.Jon J. Spockeli er ikkje å finne på ft.01. Familien er nokre år 1796-01 leilendingar på Åmland i Skafså (Mo). Dei flyter attende i 1801.Fyrste kone til Jon J. er Gunhild Halvorsdtr. Lislestog Dei har Tone 1804-28,Halvor 1808-63 og Signe 1812-62.I mellomtid har Jon fått ei dtr. Signe 1817-1874 med Signe Bendiksdtr. Bjørnerud 1787-1869.3. kona til Jon J. Spockeli er Ragnhild Olavsdtr. Tortveit 1785-1878. Dei har dtr. Signe 1827-61.Dei fleste av desse har avkom. men pga mange nålevande vil eg ikkje legge dei ut i dette forum. Om det er interesse kan eg maile dei. Min e.adr. jonvaleb@telefiber.helsing Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Mange takk for informasjonen, Jon. Når det gjelder ft. 1801 kan det vel være rett mann Erling har funnet (se innlegg 8)?Takk ellers for tilbudet om etterslektsopplysninger. Det er foreløpig ikke noe prioritert ønske fra min side nå. Jeg er mest opptatt av de eldre leddene - og mulige koblinger til noen av mine egne aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ser vel altså ut til at Jon Jonsen Spokkelis far, Jon Knudsen, kan ha vært fra Spokkeli. Og mora, Gro Knudstr. Kvassejord, hadde altså vært gift tidligere (enke før 1775).Da får jeg nøste videre og se om jeg kan finne deres opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Beklager! Jeg blandet Signe Halvorsdtr. og Jon Jonsen Spokkelis første kone, Gunhild Halvorsdtr.Jeg ser for øvrig av kirkeboka at den Signe Jonsdtr. som ble født i 1817 (se Jon K. Valebjørgs innlegg 15) - med foreldre Jon Jonsen Spokkeli og Signe Bendiksdtr. Bjørnerud - ble født utenfor ekteskap. Jon Jonsen blir også da kalt separert ektemann. Han må dermed ha blitt separert fra Gunhild Halvorsdtr. en gang mellom 1812 (da Signe 1 ble født) og 1817 (da Signe 2 ble født).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.