Gå til innhold
Arkivverket

[#69558] To nåler i høystakk. Vang, Hedmark


Gjest Bengt E. Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

Ole Olsen, f. ca. 1790 og Kari Erichsdatter, f. ca. 1799 blir gift 3.11. 1820. (venstre side, nederst) LenkeJeg har funnet følgende barn: Olia, f. 18.3. 1921, Nyhus-eie. Død 19.7. 1823. - Olia, f. 16.12. 1823, Harstad-eie. - Erich, f. 18.4. 1825, Østjordet. - Lisbet, f. 2.3. 1829, Østjordet.Dette er i grunn alt jeg vet om denne familien. Skulle gjerne ha visst hvem som var foreldrene til Ole Olsen og Kari Erichsdatter. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste Ole Olsen som stemmer helt med alder i Vang 1801, er denne gutten: LenkeDet er også et par Oler som er nevnt med alder 9 år, så det er litt usikkert.Kan hende at faddere ved barndåpene kan gi spor etter opphavet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen til Olia , på Nyhuseie 1821. Se nederst høyre s.LenkeVet ikke om faddere ved den dåpen hjelper?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Hei Gunn! Ole Olsen som du har funnet i innlegg 2 kan det ikke være. Han ble gift med Marthe Andersdatter Gålås og overtok gården etter sin far.Heller ikke fadderne gir noen mening, bortsett fra at Anne og Siri Erichsdatter som opptrer som faddere muligens kan være Kari Erichsdatters søstre. Men jeg finner bare dåpen til en Siri, (1804) og ikke til noen Kari og Anne slik at jeg kan se om det er noen sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei, dette var ikke enkelt å finne ut av ! Det er mange mulige kandidater til Ole Olsen f. ca 1790. Det må da være å gå systematisk gjennom de Oler i folketellingen med alder - et par år?Om jeg søker foreldresøk på ektepar i Vang, Hedmark finner jeg følgende barn døpt :Olia 1.april 1821Olea dpt 14 mars 1824Erik dpt 2.Jul 1826og en Hovel døpt 26 nov 1826, samme navn på foreldre: LenkeHar ikke funnet noen tydelig kandidat til Kari Erichsdatter i Vang. Ole Olsen eller hustru Kari E. kan jo egentlig komme fra et annet område enn Vang, så om ikke bygdebøker har svar på dette, blir det nok å søke i andre kilder.Hva med skifter? Finnes det slike fra tidsrommet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn dåpen til sønn Erich,fra klokkerboka i Vang. Se dåp nr. 37. ( Det står noen notater der som muligens er av interesse) Tror sønnen ble født 18 april?LenkeDette er sikkert kjent for deg, men kan hende det står ført litt forskjellig i klokkerbok og Minist..Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette er sønnen Erich i 1865 med fam.? LenkeHar ikke greid å finne dåpen til Hovel i kirkebøker, Kan det være feilskrevet fornavn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste Lisbeth Olsdatter jeg finner på denne uskire kilde, døpt i Vang 1829, er denne jenta: LenkeFar: Ole Olsen, mor nevnt som Kari Olsdatter?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste Lisbeth Olsdatter jeg finner på denne usikre kilde, døpt i Vang 1829, er denne jenta: LenkeFar: Ole Olsen, mor nevnt som Kari Olsdatter?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, den lenken til Fam.s. ble feil,men her fant jeg den samme Lisbeth Olsdatter i kirkeboka for Vang, dåp nr. 66. LenkeMor kalles Olsdatter? Det er kan hende feilskrift?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.