Gå til innhold
Arkivverket

[#69559] Lars Hoff og Marta Malene Hansdatter ,gift 23 .november 1823 i Tromsø.


Gjest Alf Mork
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Mork

Hei Er det noen der ute som vet når og hvor Lars Hoff og hustru Martha Malene Hansdatter døde? Lars het som barn,Nilsen til etternavn.Han var født på Kolstad gård,Vega.17 desember 1781. Han giftet seg 23. november 1823.i Tromsø. Marta Malene blev født 21 april 1800 på Ekkernes Kvaløy.Jeg blir MEGET takknemlig for svar!!Alf Peder Mork.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Mork

Hei Carsten! Takk for svar ! Alt du skriver (lenker),er rett. Min oldefar er Søren Hagerup.Men min tippoldefar Lars skjulte seg under fire forskjellige etternavn'Nilsen-Olsen-Hoff og Mortensen. Men det jeg ikke har funnet,er hvor og når døde han og Martha Malene &&&.M.v.h.Alf Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Mork

Hei Per Inge. Takk for tipset ,men Lars ville her vært 60 år ,ikke 65 som det står i lenken.Jeg tror at han het Lars Jakob Hoff på dette tidspunktet.M.v.h.Alf Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Et avvik på 5 år i alder er ikke uvanlig i kirkebøkene, det finner vi også ved vielsen, da han er 5 år for ung.I gårdshistoria for Finland/Finnes (Slekts- og lokalhistorisk forening i Tromsø) finner vi følgende:Marta Malene Hansdatter, født 1799, konf. 1819 (da oppgitt til 18 år), gift 23/11 1823 med Lars Olsen Hoff, 37 år, - fra Tromsø (Her mener Johan Hauan at denne Lars er identisk med den Lars Olsen som er dreng hos Johannes Hansen, Finnes. Denne Lars Olsen er i 1801 oppgitt til 20 år, og kommer fra Brønnø, hvor han er utvist fra - og er i Tromsø for å sone dom hos sorenskriver Hammer. Han kan da ha fått påhengt stedsnavnet Hoff, som sansynligvis er gården han kommer fra, selv om han er oppgitt fra Tromsø). Marta og Lars bodde først på Finland, senere på Tisnes og ble til slutt bosatt på Ekkersnes. Lars døde 27/3 1841, skifte 1841. Marta må være død før mannens skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Mork

Hei Per Inge. Jeg har en god følese om det du har funnet er rett!! TAKK FOR DET! Har du også tilgang til å finne ut av skifteportokoll dødsdato til Marta Malene? Gårdshistorie Finland/Finnes,er den på biblotek eller må jeg kontakte foreningen i Tromsø& TUSEN TAKK FOR HJELPEN!! Alf Peder Mork.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Lars Olsen var et svært vanlig navn, så det kan være fallgruver. Johannes Hansen satt på gården Findnæs med Ribberbye, men Findnæs og Findland gikk litt om hverandre. Det står ikke noe mer i boka angående Lars Olsen enn det Per Inge nevner. Forfatteren Nils Bjørklund refererer til Johan Hauan. Hva han har sagt, kjenner jeg ikke til. I rulle 1801 er Lars Olsen 20 år gammel og dreng hos Johannes Hansen. Lars var født i Brønø Prestegjeld og var duelig til militærtjeneste. Videre står i rullen: 'Denne Person er hendømt til et af Fisker-lejene i Tromsøe, og har til denne Tid tient et halt Aar hos Sorenskriver Hammer, men er nu trædet i Tiæneste til denne fornævnte' (dvs. Johannes Hansen). Folketellinga i 1801 var i februar, mens fortegnelsene i rullene kom gjerne svært sent. I F.T 1801 er Lars Olsen ikke hos Hammer. I rulle 1804, Siele-Registeret i 1815 og rulle i 1821 er denne Lars Olsen ikke hos Johannes Hansen eller på nabogårdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Mork

Ifølge sikre kilder er Lars Olsen nevnt i legderull hos Johanes Hansen på Finnes som dreng i 1801. Han er også i sjeleregisteret i 1815,bosatt i Straumen,Ibestad.M.v.h. Alf Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Mork

Men fremdeles søker jeg etter Marta Malene Hansdatter dødsdato og sted!! Jeg har jo ikke adgang til skifteprotokoll her i Bergen! Og som pensjonist er jeg ikke inne på K.B.så mye som jeg burde vært?!!M.v.h. Alf Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Om det i Sieleregisteret 1815 for Sand står at Lars Olsen var den bortviste fra Brnø, og alderen passer noenlunde, er det greit. Men brukte han da Hoff-navnet? Hans opphold i Tromsø-distriktet var kortvarig. Han var der i 1801 og brukte da ikke Hoff-navnet. Men i 1804 er han ikke i Tromsø-distriktet (Sand regnes ikke til 'Tromsø-distriktet'). Denne Lars Olsen Hoff giftet seg så i Tromsø i 1823. Om det er samme mannen, må han ha kommet tilbake til Tromsø, og hvorfor skulle han så i 1823 plutselig bruke Hoff-navnet. I 1804 er det en Sogne-liste for Tromsøe Kjøbstæd. Man finner ingen Lars Olsen der. Det ser ikke ut til at det er så lett å finne en forbindelse mellom disse to Lars Olsen. Jeg har sett litt på årene før 1841, men har hittil ikke funnet Martha Malene innført i Kirkeboka som død. Jeg skal se om jeg får tilgang via venner til skiftet i 1841, men til sommeren kommer jeg selv til Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Mork

Etter mye feiling og læring har jeg funnet Lars Olsen Hoff som gift med Marta Malene Hansdatter fra Finland i K.B.Tromsø 1821-1828 side 382-383,nr.34 !!!M.v.h. Alf Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Mork

Det viser seg også at Martha Malene Hansdatter er i direkte slekt med Jens Ebeltoft f. 1668 Ebeltoft i Danmark og død Langnes- Tromsø 1729.M.v.h. Alf Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Lars har hatt tre forskjelige navn:Lars Jakob Nilsen,L.J.Mortensen,L.J.Hoff,L.Olsen Hoff.Dette for å skjule seg, da han var en utvist tyv fra VEGA! Han reiste etter soning til Storelva gard på Kvaløya,hvor Martha Malene var født.Her døde han på Ekkernes 27/3 1841. Men å finne Martha Malene sin død og hvor,har vært UMULIG !! Kan noen hjelpe??Alf Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Alvin Andreassen og alle andre.Beklager så mye!!!!Martha Malene Hansdatter druknet i Tromsø 4. September 1839og blev begravet 9. sept.Alf Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Kikket litt på dette dødsfallet til Martha og jeg går ut fra at det er snakk om døde, nr 62 (1839), i ministerialboka for Tromsø: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2914&idx_id=2914&uid=ny&idx_side=-239>LenkeHer står det vel som følger: (Død) 4 Sep, (begravet) 9 Sep, Pg: Martha, 38 (år), Tromsøe, Faldt i Søen og druknet.Alder stemmer jo bra, men det står altså intet etternavn. Det kan selvfølgelig meget vel være Martha Hansdatter, men der er en liten detalj som ikke stemmer, det står nemlig Pg foran Martha, og det må vel være en forkortelse for Pige. Dette skulle tilsi at denne Martha ikke var gift på dødstidspunktet og heller aldri hadde vært gift.Det kan jo være at presten har gjort en feil ved innførselen, men hvis du ser på samme hendelsen i klokkerboka. så ser den slik ut (høyre side nr 62): Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Odd VillyJa no har du meg litt i tvil.Huff-huff ? Jeg fikk innspillet fra Slektforeninge i Tromsø !! Men ser du på innlegg nr 4 så er Lars Jakob , ikke nevnt som enkemann men indes. Skal jeg ikke finne toppoldemor sin død ????Alf Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.