Gå til innhold
Arkivverket

[#69563] Østfold: Hvem var Pernille Hermansdotter ?


Gjest Trond Øivindsson Lunde
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Pernille Hermansdotter døper sønnen Ola i Øymark kirke 1764. Jeg blir litt forvirret av datoene i kirkeboka, og hva som faktisk står der. Det står Ead. Die. Et uægte barn kaldet Ole. Moder Pernille Hermansdaatter udnævnte i Barne... Bent Ols. Berger en gift/ ugift mand i Rødenes for barnefader. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7465&idx_id=7465&uid=ny&idx_side=-70>LenkeDet skulle peke på Baptimus Christi, som er 6. januar. Datoen på foregående, er imidlertid Septuagesima, 19. februar. Nr. 1 for 1764 er Epipanti, 2. februar.Pernille forble ugift og bodde hos sønnen i 1801 som da var husmann på Nordre Espelund i Aremark sokn Lenke. Alder oppgitt til 60, som gir 1740/41 som fødselsår. Jeg mener det er denne Pernille som ble gravlagt som nr. 1 1802 i Øymark, står det 'Ind. pige Hermans Pernille'. Alder 69, som gir året 1733.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det var litt pussig med datoføringen her. Jeg synes du skal gå ut fra at Oles dåp fant sted 6. januar. Jeg leser innføringen slik: *... Pernille Hermansdaatter udnævnte i Barns Nød Bendt Olsøn Berger en gift mand af Rødenæs ...* En mulighet også, er at hun er kommet fra Sverige.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Ja, det er nok 6. januar. Det er sjølsagt mulig hun kom fra Sverige. Skal sjekke det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Hei jeg svarte på dette innlegget på DIS tidligere i kveld.Og ved et søk på FS finnes kanskje løsningen?? Ihvertfall er sammentreffet angående navnene ganske bra. Mvh.Lisbeth Wangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Kjenner meg på gyngende grunn her! Nesten nederst på venstre side, venstre kolonne Herman Busvendsker/Buswendsbol?? Det er jo det siste navnet som er vanskelig.Kildeinformasjon: Østfold fylke, Øymark i Aremark, Ministerialbok nr. II 1 (1738-1745), Kronologisk liste 1738, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7464&idx_id=7464&uid=ny&idx_side=-6>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg kan ikke være til stor hjelp her, men at Pernille Hermansdatter (#5 )skal være datter til Herman Olsen Halvorsrud 1693 - 1761 ( Stillesby i Rødenes )og Barbara Iversdatter tror jeg neppe. 5 søsken er nevnt i skifte i 1767: Iver, Nils,Peder,Ole og Berte.Vigdis nevner (#6)Herman Buswendboe / Busvenbua u/ Årnes, han kjenner jeg ikke til.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Takker for innspill i dette forum og her LenkeI følge gårds og slektshistoria for Øymark, bind 1, side 294, står Herman Olsen oppført som bruker på Nordre Halvorsrud. Ingen Pernille er ført som barn av han, og som Rita (7) nevner var det skifte mellom Hermans barn i 1767. Kan vel her slå fast at opplysningene i Familysearch må være ren gjetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Rita hjalp med navnet - du har en Herman Busvendbu som kommunikant i 1738.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Han går til nattverd Maria bebudelsesdag året etter 1739. Jeg leter etter en kone.Kildeinformasjon: Østfold fylke, Øymark i Aremark, Ministerialbok nr. II 1 (1738-1745), Kronologisk liste 1739, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7464&idx_id=7464&uid=ny&idx_side=-16>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Gifte koner er ikke ført ser det ut til! Dom. 9 a Trinitatis 1739 er Ole Busvendbo, Ole junior B. til nattverd. 11. søndag etter trefoldighet er Jens Busvendbo kommunikant. Alle gifte menn.1740, Domenica palmarum finner jeg Herman Søbye, gift. Jeg ser ingen Herman på Busvendbu.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.