Gå til innhold
Arkivverket

[#69566] Madsen bokhandel, Vestre Torggate i Bergen


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Er det noen som har kjennskap til Madsen Bokhandel i Bergen ca. rundt midten av 1900-tallet. Det var de ugifte søstrene Madsen som drev denne, bl.a. Lovise, Mathilde, Betsy og Sigrid.......Mvh Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Jeg mener at det var Madsens Bokhandel som lå på hjørnet av Lodin Leppesgate og Bryggen og ikke i Vestre Torvgate. Noe spesielt annet kan jeg ikke huske, men tar jeg ikke feil har jeg vært der og kjøpt bøker i begynnelsen på 1950 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Det var Kr. Madsens Bokhandel jeg husker men jeg nå ser at det i 1942 var en bokhandel som het B. Madsens Bokhandel i Torggt. 1d, den kan ikke jeg huske så det første svaret fra meg var feil. Du finner den på side 200: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Plutselig kom jeg på at det lå en bokhandel rett over gaten for Hotell Norge. I annen etasje var det en kafe som vi av og til var på etter en kinokveld i Eldorado. At den het Madsen husker jeg ikke, men det må være den. Restaurant Exellent lå et eller to hus ved siden av i retning Vaskerelven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Richard Johan Natvig

MADSEN, B. BOKHANDEL A/S, Torvgt. 1 d., Bergen. Tlf. 12200. Etabl. 20-5 1939 av Betsy Madsen og Sigrid Vie Madsen. Mdl. B. [=Den norske Bokhandlerforening], M. [=Norsk Bokhandler-Medhjelper-Forening], Uf. [=De norske bokhandleres understøttelsesfond] Madsen, Betsy, bokhandler. Fra novbr. 1905 til april 1908 i C. Monsens Bokh. [i 1950: Nedre Torvet 15], Bergen, mai 1908 til februar 1938 i Kr. Madsens Bokh. [i 1950: Bryggen 5], Bergen. Madsen, Sigrid Vie. Fra oktbr. 1913 til desbr. 1920 i Kr. Madsens Bokh., Bergen. Fra 1921 til1925 i England. Fra novbr. 1925 til april 1938 i Kr. Madsens Bokh. Astor, Bodil, lærling. Fra mai 1949 i n. f. [=nåværende firma] Mdl. M. Nordstrand, Signe-Johanne, lærling. Fra 6-4 1949 i n. f.Sitat fra: Norsk Bokhandlermatrikkel 1950, Utarbeidet av Peter A. Knudsen, Oslo, Norsk Bokhandler-Medhjelper-Forening, 1950, s. 17. Matrikkelen kom ut første gang i 1946. Vennlig hilsen Richard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takker så mye, Richard! Nå fikk jeg jammen greie på mye. Vet at søstrene Madsen, Betsy, Sigrid, Mathilde, Marie og Lovise ikke ble gift, bodde i Gimlebakken 24 og drev denne butikken. Her fikk jeg jo også greie på når den ble etablert og av hvem. Takker igjen! Mvh Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.