Gå til innhold
Arkivverket

[#69577] Hjelp til tyding av kirkebok


Gjest Ingebjørg Romulslie
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Bragstad

Du har alt rett så vidt jeg kan se, men det skal ikke være noe 'Else', men Chri.. Kan det være Karen Larsdtr Møglestu den dobbelt besofvede .... Vel, det ser ut som ordet ender på -ore.Mvh. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

En litt rar kirkebokside, dette. Marens mor er jo ikke oppgitt ! Mod(er): åpent rom. Det samme ved dåpen over, tvillingene Svend og Gunnar. Mod(er): åpent rom.Det som ser ut som 'Stuti' står også bak flere av dåpsbarna på denne siden. Er det et stedsnavn ?Til slutt: Kan det stå '...... den dobbelt besofvede Kone' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Det står nok ikkje 'Kone', den same storbokstaven har vi i andre avsnitt ovanfrå, i namnet Hans (Larssøn). Så det er nok eit ord som byrjar på H...,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Det står faktisk slik: 'den dobbelt besofvede Hore'! Det jeg stusser på, er at hun ble 'godtatt' som fadder ved denne barnedåpen...?Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Tusen takk til alle! Kjempefint!Da ble teksten: Maren Christophersdtr.: Stuti blef døbt i Moelands K. d 12 Januar: fad: Christopher Joensøn Lintved, Mod:..... fadd: Marcus Nielss. Asbiørn Olss. Maritte Chr. Christophersdtr. Signe Olsdtr. og Karen Larsdtr. Møglestue den dobbelt besofvede Hore.Kanskje presten ikke var så kjent med folk at han visste hva de het? Det mangler ofte navn i denne kirkeboken. -Uansett hadde han greie på Karen Larsdatter ser det ut til :). Jeg får prøve å finne ut om hun er i slekt med dåpsbarnet, siden hun er brukt som fadder til tross for sine synder.Beste hilsen Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Må korrigere meg selv. Det står naturligvis som Per Bragstad påpekte, Maritte Chrsitophersdt. -uten ekstra Chr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Jeg har lest i en del kirkebøker i årenes løp, men jeg tror jeg trygt kan si at dette er første gang jeg har sett en prest skrive en så nedsettende bemerkning om en navngitt person. Derfor mitt noe tilbakeholdende svar. Jeg synes innlegget til Knut Skorpen bar preg av den samme forsiktighet.Hvor langt kan man egentlig gå i offentliggjøring av slike nedsettende utbrudd. Holder det ikke med en liten antydning, eller skal alt frem i lyset slik skrevet står?Med vennlig hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Personlig ser jeg ingen grunn til forsiktighet i dette tilfellet, med mindre det finnes noen for meg hittil ukjente regler for hvilke ord man kan sitere her i forumet. Høyst sannsynlig forteller denne kirkebokinnføringen fra 1692 oss mer om presten enn om den aktuelle piken. -Men jeg er enig i at hans fordømmende utsagn er såpass merkverdig at jeg tror jeg er nødt til å ta rede på hans navn.Beste hilsen Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Hvis jeg forstår denne tabellen rett var Laurits Christoffersen Belitz sogneprest i Vestre Moland 1686 -1725. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.