Gå til innhold
Arkivverket

[#69578] Hva hendte 08.12.1886


Gjest Bjørn Brekke
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Brekke

Jeg forsøker å finn hva som hendte med min kones olderforeldre, agen Alf Kristiansen og Johanne Marie født Lund. De giftet seg 29.03.1882 i Johannes Kirke i Oslo [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3109&idx_id=3109&uid=ny&idx_side=-80>Lenke Her er det skrevet en anmerkning i margen med datoen 08.12.86 samt 'for' og noe jeg ikke greier å tyde. Er det noen som har en formening om hva denne datoen refererer til?Alf og Johanne Marie fikk en datter 02.07.1882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Brekke

Data er ikke lett. Overstående ble publisert før jeg var ferdig.Jeg finner ikke Alf eller Johanne Marie i FT 1900 for Oslo. Jeg kan heller ikke finne Alf i kirkebøkene for FredrikstadVed konf. til Alma Marie 1896 er moren oppgitt å være i USA (Brocklyn).Har en mistanke om at anmerkningen kan gi svar på noen av spørsmålene.Dersom noen kan hjelpe er jeg svært takknemlig.Hilsen BjørnDatteren Alma Marie er i FT 1900 oppført som pleiedatte hos Jørgine Botolfsen og bodde da som i 1896 (Konf) på Aalmo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Alma Marie i 1900 på Aalmo LenkeAalmo lå på Sollerud i V.Aker. Nærmere bestemt ved Lysaker, men på Oslo-siden av Lysakerelva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Marie Johanne er født i Tr h i 1853. Far: Johane Peter Lund i Kongens gt 33. (1882) Trh eller Oslo?.Alf er født i Fredrikstad i 1852, konf i Oslo i 1873. Men hvor? Far: Kristian Olsen i Kongens gt 33 ??Her er ene forloveren ved vielsen i 1882, Johan Lund, fotograf, trolig bror av bruden. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Brekke

Takk for hjelpen så langt.Det er en del ting jeg ikke helt får til å stemme med Alf.Jeg er ikke i stand til å finne han i kirkebøkene for Fredrikstad (eller Halden - Fredrikshald) i 1851 - 1853.Dersom det stemmer at han ble konfirmert i 1873 var han 21 år. Noe gammel for å være konfirmant?Jeg har også prøvd å se igjennom alle kirkebøkene i Oslo for 1873 uten å finne han som konfirmant.Jeg har også prøvd å finne han blant døde i perioden 1882 - 1900 uten hell. (vanskelig uten å vite kirke)Jeg har videre søkt i skipslistene for emigranter uten å finne noe.Det er rart at han ikke finnes i FT 1900, bare 18 år etter at han giftet seg og fikk barn. Kan tyde på at han enten er død eller har flyttet.Jeg vil tro at det er noe presten oppfattet som viktig som skjedde 8/12/86 siden han har laget en anmerkning om det, men jeg finner ikke noen registrering om at han døde denne datoen. Jeg lurer på om det står 'for e.hand' m.a.o. selvmord men er ikke sikker.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

For meg så ser det ut som: for P/T/S/O? Kent/Kend? Forbokstaven er vanskelig å se, men jeg synes det står Kent etter den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kanskje et dumt spørsmål, men har du sjekket kirkebøkene for Østre og Vestre Fredrikstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Brekke

Hei Berit.Takk for tipset. Fredrikstad prestegjeld ble delt i 3 i 1882 så det finnes ikke kirkebøker for østre og vestre fra 1852. Sjekket Glemmen man fant ikke noe der heller. ' Fredrikstad Omfattet Fredrikstad by og Glemmen. Iflg. kgl. res. 14.10.1882 ble prestegjeldet delt i tre fra 01.01.1883: Østre Fredrikstad, Vestre Fredrikstad og Glemmen. Kirkelige handlinger vedk. Vestre Fredrikstad (Forstaden) i tida før 1871 må søkes under Glemmen, som har egne kirkebøker fra 1733. Vestre Fredrikstad har egne kirkebøker fra 1871, oppstilt under Vestre Fredrikstad. Østre Fredrikstad har egne kirkebøker fra 1880, oppstilt under Østre Fredrikstad. ' Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.