Gå til innhold
Arkivverket

[#69592] Hva skjedd med Lars Haldorsen f 1853?


Gjest Henning N Gaare
 Del

Recommended Posts

Gjest Henning N Gaare

Lars Haldorsen f 1853, 23 apr, Bremnes, Finnås, finnes i 1865-tellingen. Etter det har jeg ingen informasjon om ham. Har sjekket både gifte og døde i samme område.Har noen informasjon om han.Sønn av Haldor Jensen f 1816, 29 sept, og Anna Larsdtr, f ca 1825, Finnaas, Hordaland..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Heisan,på FS står det at Lars er sjømann.Det står navn på den som har lagt han inn på FS.Kanskje han kan sitte med flere opplysninger til deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

FS er Family Search.LenkeJeg fant ikke navn på den som hadde kommet med opplysningene; for meg så det ut som om det var hentet fra kirkebok.Jeg har ikke bygdeboka for meg, men jeg mener Lars Haldorsen seilte ute og bare forsvant. Den tallrike Haldorsenslekta her på Rubbestadneset fikk visstnok også en slektsforsker til å forsøke å finne ut hva som skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Bømlo I, s. 147:'Haldor Jensson Ersland, f. 1817, d. 1905. G. m. Anna Larsdtr. Rubbestadneset, f. 1827, d. 1901. Born: a. Johan, f. 1848, b. p. Frekhaug, Meland, emissær i Det Norske Misjonsselskap, seinare prest i Amerika. b. Helga, f. 1850, g. m. Otto Kr. Foss Wennech, handelsmann i Folderøyno. c. LARS, f. 1853, sjømann. Reiste ut og vart ikkje spurd. d. Johanne, f. og d. 1855. e. Jens, f. og d. 1856. f. Martines, f. 1858, g. Rubbestadneset. g. Haldor, f. og d. 1861. h. Jens, f. 1861, d. 1862. i. Haldor, f. 1863, g. Hagavik, Os. j. Anna Gjertine, f. 1866. Utflytte til Florø i 1902, g. m. Terdal. Kom attende til Rubbestadneset og dreiv pensjonat i mange ar. k. Jens, f. 1869, g. Rubbestadneset. 1. Johanne Gurine, f. 1872, g. I Bergen. Haldor bygsla halve farsbruket på Ersland i 1845, men tok ikkje over bruket. Han bygsla bruket i Rubbestadneset i 1848 og var brukar til han selde i 1881. I 1865 fostra Haldor 7 kyr, 20 smaler. Sådde 2 t. havre, 2 t. poteter. Haldor var smed.'Det blir nok vanskelig å finne ut hva som skjedde med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er Osvald Gilje som har lagt info om han på FS. Men, iflg (5), der Kjellaug ref bygdeboken, kan det se ut for at bygdebokforfatteren har oppl om at han var sjømann. Men, så sent som på 1870-tallet, kan vel dette være muntlig overlevering.Har ikke funnet han på Ancestry, men vi vet jo ikke hvilke navn han benyttet.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Som Marie sier i innlegg 4, fant familien aldri ut hvor det ble av han. Den siste offentlige opplysning er nok derfor konfirmasjonen hans - da var han 15 år og har nok reist ut etter det.Han er ikke å finne i noen databaser, verken over sjømenn eller emigranter, så jeg vil nok tro at det er muntlig overlevering fra familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning N Gaare

Takk for mange innlegg og godt engasjement. Jeg fant Lars sin konfirmasjon, deretter, intet, i norske kilder. Men det er vel også slik at noen av folketellingene, 1875 bl.a., ikke er komplett i dette området, Bømlo etc. Så det mangler en kilde som kunne vært til hjelp, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Jeg mener jeg har sett folketellingen 1875 for Bømlo i en bok på biblioteket. Skal se neste gang jeg er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (9): Folketellingen 1875 for kommunene i Hordaland finnes ved Statsarkivet i Bergen, så selv om den ikke er registrert og lagt ut på Digitalarkivet, betyr ikke det at den ikke er komplett.Har du sett hvilke opplysninger som gis om barn/arvinger ved dødsfallsanmeldelsene eller eventuelle skifteoppgjør etter foreldrene i henholdsvis 1905 og 1901? Hvis du selv ikke har anledning til å besøke Statsarkivet i Bergen, kan du legge inn spørsmål om dette i Arkivforumet, så kan du håpe at Nedrebø&co i Bergen hjelper deg og ser etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Hvis Lars var sjømann bør han finnes i Sjømannsrullene på Statsarkivet i Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning N Gaare

Kan noen gi meg noen tips om hvordan en bør gå fram slik at også folketellingen fra 1875 Hordaland, kan bli komplett digitalisert? Er det midler det står på, eller andre forhold? Takk for alle gode tips, ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

I boka Bømlo slekt av Osvald Gilje, står det at 'Lars reiste ut og vart aldri meir spurd' Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning N Gaare

Til Marie Skålnes, 5420 Rubbestadneset.Hei. Hører gjerne fra deg om du sjekker boka eksistens. Bruk gjerne dette forumet eller direkte til henningngaare@mac.com.Mvh HNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Er du interessert i anene til Lars Haldorsen? Jeg har en del bakover, da hans aner og omfatter mine egne.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning N Gaare

Gjerne. Du kan bruke emailadressen som er gitt i (16). Setter stor pris på det. Dersom du også har kildebeskrivelser, er det supert.Mvh Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg var på Bømlo bibliotek i dag og det eneste jeg fant var register til 1875 tellingen. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.