Gå til innhold
Arkivverket

[#69595] Johannes Olaison Espeland til USA 1906. Kvart vart han av?


Gjest Alf Strand
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Strand

18. mai 1906 utvandra Johannes Olaison Espeland f. 1881 i Førde til USA. Han hadde tenkt seg til Tacoma, Washington som sagmøllearbeidar. Er det nokon som kan finna spor etter han?Alf Strand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Alf Strand

Eg tolkar det då slik at Johannes Olaison kom i land på Ellis Island saman med Knut Birkeland i 1906 og at han skulle til Tacoma. Er det nokon som kan finna ut om han faktisk kom dit?Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

En mulig kandidat ..... han er dog ført med immigrasjonsår 1900. Han er enkemann og har to barn, antagelig tvillinger, da begge er 22 år. En datter, Agnes B., og en sønn John E.1930 United States Federal CensusName: John Oleson Home in 1930: Seattle, King, Washington Age: 49 Estimated Birth Year: abt 1881 Birthplace: Norway Relation to Head-of-house: Head Race: White Occupation: Lineman at City Light Rent/home value: Owned, $ 6000Age at first marriage: 25 yearsParents' birthplace: NorwayHousehold Members: Name Age John Oleson 49 James B Oleson 22 (skal være Agnes B.) John E Oleson 22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Finner denne familien også i 1910 census og også da er immigrasjonsåret oppgitt til 1900, og dermed svekkes denne kandidaten mht. å kunne være din Johannes Olaisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Strand

Eg kjenner ikkje til at han har utvandra tidlegare enn 1906. Det har vore omsnakka at han døydde i unge år der borte, men viss det ikkje var før etter 1910, skulle han finnast i folketeljinga det året. Han kan ha nytta ei eller anna form av Espeland som etternamn.Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det nevnes en kandidat i innlegg 2 i den andre tråden (26566): 'I 1910 bor trolig denne Johan i Skagit Washington. Jeg får ikke opp imaget, men tenkte jeg skulle sjekke ut om Knut kunne bo der.'Selv finner jeg ikke noen slik Johan (eller Johannes) som kan passe i Skagit i 1910 census. Kansje du kan spørre Nina om hun har mere info om denne personen.Men her er en ny kandidat, han er 'laborer at Saw Mill' og det var vel det Johannes Olaison skulle gjøre i staten Washington. Det er et stort sagbruk, men bare en annen person av norske foreldre, han heter også Fred til fornavn ........1910 United States Federal CensusName: Fred Olison [Fred Oleson]Age in 1910: 29 Estimated Birth Year: abt 1881 Birthplace: Norway Relation to Head-of-house: BoarderFather's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: NorwayHome in 1910: Port Gamble, Kitsap, Washington Marital Status: Single Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.