Gå til innhold
Arkivverket

[#69598] Hjelp til tyding


Gjest Renate Gulbrandsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Renate Gulbrandsen

Nils Johan Olsen ble begravet 12, juni 1818 i Buksnes, og står som nummer 18 i kirkeboka (Lenke). Det er blitt skrevet en lang kommentar til høyre, og jeg mener å kunne lese noe i retning av «dette barn havd det (uheld?) at fald Forældrene uafvidende i en --- brind [brønn?] tet ved gaarden og omkom af mangel paa ---».Er det noen der ute som er litt mer drevne i lesekunsten enn hva jeg er, og som kan forbarme seg over meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

De siste ordene er '...omkom af mangel paa hastig Hiælp'. Det aller siste ordet er trolig en signatur (prestens?). Når det gjelder resten av teksten, greier jeg ikke bidra med noe utover det du allerede har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg leser: Dette barn havde det Uhæld at falde Forældrene uafvidende i en liden Brønd tæt ved Gaarden og omkom af Mangel paa hastig Hiælp, Pasning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Gulbrandsen

Takk! Stakkars Nils Johan - hadde det vært noen slektsforskere i nærheten, hadde de sikkert hjulpet ham brennkvikt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.