Gå til innhold
Arkivverket

[#69603] Ingeborg Anna Kristiansdatter af Meldalen f. ca 1846, tj.jente på Ladetrø


Gjest Gunnar Andre Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Andre Myhre

Søker opphavet til Ingeborg mor til Jørgine Marie født 12.juli 1865 på Ringved i Trondheim. Lenke Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei igjen Astrid.Det var et dårlig forsøk på å forklare at det er Ingeborgs opphav / Foreldre / fødeplass jeg var ut etter.Som det står i lenken i kirkeboken er hun fra Meldalen men jeg kan ikke finne henne. Blir en gang iblant 'blind på begge øyne' når jeg har sittet lenge nok å leitet/lest.Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg skjønte hva du var ute etter: Ingeborg Kristiansdatter af Meldalen ifølge de opplysninger som står i kirkeboka.Men i din etterlysning gir du henne nok et fornavn (Anna) og fødselsår 1846. Mener du da at hun er identisk med tjenestejenta Ingeborg Anna Kristiansdatter 19 år i 1865, eller er det en annen Ingeborg du referer til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I f.t. 1865 står det at Ingeborg Anna Christiansdatter er født i Strinda - jf. denne dåpsinnførselen LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ved dåpen til Jørgine Marie står det at faren heter Vilhelm Thane, og det passer jo med opplysningene i f.t. 1865 – Jørgine Marie Thane. Konfirmasjonen til Jørgine Marie Thane – se nr. 58 - Sør-Trøndelag fylke, Lade i Strinda, Ministerialbok nr. 606A09 (1878-1886), Konfirmerte 1879, side 223. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6551&idx_id=6551&idx_listetype=kf&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-9>Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg har forsøkt å spore barnefaren Vilhelm Thane af Throndhjem. Den eneste jeg har funnet er en ugift sjømann ved navn Peter Wilhelm Thane, som ikke var stort eldre enn Ingeborg Anna Kristiansdatter, han var f. 1845 LenkeSpørsmålet er jo da om dette er rette personen... Især etter at du fant denne Ingeborg i Meldalen i Strinda, Astrid!Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Astrid og Grethe.Takk så langt. Dette stemmer fabelaktig, også med fars navn Peter Wilhelm Thane, men det var dette med moren da. Jeg synsnok at denne Ingeborg fra Meldalen er vell gammel, så alderen på Ingeborg fra Strinda synes mer riktig. Men så var det dette med kirkeboken med antydning om Ingeborg af Meldalen da ?HilsenGunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Jeg fant en tvillingfødsel i 1835 i Meldal som kanskje er interessant (nr 3 og 4 i kirkeåret 1836): Lenke Far Christian Christianson er fra Trondheim og mora Gjøron Marie Guttormsdatter er fra Strinda (opprinnelig fra Budal).Alderen på denne Ingeborg Christiansdatter stemmer ikke med folketellinga, men .... ?mvh Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Aud.Aldersmessig burde det være Ingeborg fra Strinda,innlegg 5-6, men,men?Får lete litt å se.Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Siden mor til disse jentene var fra Strinda er det jo mulig at de dro tilbake dit ? Mener det står 'nu plads under Leire' for mora og 'underretning' er sendt presten Angell om barnenes dåp og foreldrene den 11. Des. 1845 (litt usikker på dette).mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Aud Marion. Interesant dette.Men; Et lite spørsmål er jo denne Ingeborg Anna i innlegg 5? Vis vi ser på 1875 tellingen er det skrevet Strinden, MALVIK her. Det kan ikke være en feilskrivning av Malvik / Meldal her da? Dette bare for sikerhet skyld for ikke å utelate noen ved. Det er jo den eneste som er døpt Ingeborg Anna? og er i rett alder? Dette ble en nøtt!Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.