Gå til innhold
Arkivverket

[#69607] Hva er en 'Viserjente'?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

I Tellingsåret 1865 for Værnes nordre, Rødøy har en jente stilling som 'Viserjente'. Er det en jente som går med aviser eller betyr det det samme som sies om 'Visergutt'. Jeg har som barn vært Visergutt (Ærendsgutt), men er viser jente det samme som ærensjente?Er det noen som har hørt det uttykket før?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk for det! Men i ei lita bygd så høres det litt merkelig ut. I en by er det forståelig, men i en bygd som Værnes...... Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Ved søk på yrke viserjente/gjente/pige fant jeg 11 i Rødø Nordland og 2 i Mo Telemark, ellers ingen. Dette tyder på at det er en lokal betegnelse på ei ung tjenestejente, ærendsjente. Alderen varierte fra 8 til 14 år. Kanskje en form for fosterbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Riksmålsordboken har samme forklaring som Gunn: Ærendspike; ung pike som kunne utføre lettere ærender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Gunn Huglen. Jeg var ikke klar over at min fars tante var visepike. Takk skal du ha for det!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.