Gå til innhold
Arkivverket

[#69618] Forsvunnet slekt fra Bjarkøy/Sand


Gjest Kolbjørn Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kolbjørn Karlsen

I et skifte fra 1799 etter Anders Larsen Russevåg fant jeg en opplysning om en ukjent søster av min tipp-tipp-oldefar. Hun het Berthe/Berit/Berret Jonsdatter og skiftet opplyser at hun er gift med Peder/Peer Olsen og 'forhen boende paa gaarden Melø, men opholder sig nu i Sands sogn'. Jeg fikk selvføgelig blod på tann og startet søket etter henne. Hun er døpt 1750 i Tranøy, og i KB for Bjarkøy/Sand finner jeg henne gift med Peder Olsen i 1781 og tilsammen 5 barn i tidsrommet til 1795. 4 av barna finnes også død som barn, (2 som spebarn), den eneste som kanskje vokste opp var Ole Johan døpt 1787. Mitt problem er at jeg ikke finner Berit og Peder i FT 1801, går ut fra de levde begge i 1799 under skiftet, ellers ville det nok vært innført der. Jeg har søkt i div. KB etter dødsfall 1799-1802, men finner ingen. Sønnen Ole Johan kan muligens være den Ole Pedersen fostergut 12 år som oppholder seg på gården Fenes i Bjarkøy.Han finner jeg hverken konfirmert eller død i KB for Trondenes/Sand fram til 1820. Er det noen som har tilgang til andre kilder f eks militærruller eller har kjennskap til disse, så blir jeg kjempe takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Karlsen

Takk for svar. Har vært inne på tanken, men siden jeg ikke har funnet Peder Olsen død mellom 1795 (Siste barn) og 1801 blir det bare en hypotese foreløpig. På den annen side var hun jo opprinnelig fra Tranøy sogn så helt utenkelig er det ikke, alderen stemmer også bra. Sønnen Ole Pedersen kan da fremdeles være fostersønnen på Fenes i 1801, satt bort når faren døde. Jeg får bare fortsette søket etter Peder i de nærliggende kirkebøker. Ha en god kveld !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.