Gå til innhold
Arkivverket

[#69619] Erik Johannessen Andal i Amerika


Gjest Harald Kvale
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Kvale

Erik Johannessen født 1849 på Andal i Finnås i Hordaland reiste til Amerika. Jeg har ikke funnet hans emmigrasjon, men har et bilde av ham tatt i Chicago rundt år 1900.Er det med disse sparsomme opplysningene mulig å finne ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Mye info du kan gi, selv om du ikke vet når han emigrerte.Fødselsdato? Når er siste registrerte opplysning i Norge? Foreldre? Bosteder i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Enig med Hanne Lene i at det hadde vært bedre om du selv hadde funnet fram flere opplysninger.Erik er født 26. apr. 1849 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Erik var lærer og gifter seg her med Marie Jaobsen:Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Valestrand i Sveio, Ministerialbok nr. C 1 (1862-1880), Ekteviede 1872, side 121.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

De flytter til Krødsherad i Buskerud og får sønnen Johannes Andreas i feb. 1874Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Krødsherad, Ministerialbok nr. 4 (1873-1878), Fødte og døpte 1874, side 5. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5883&idx_id=5883&uid=ny&idx_side=-8>Lenke--------- Sønnen Einar Johan i aug 1875:Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Krødsherad, Ministerialbok nr. 4 (1873-1878), Fødte og døpte 1875, side 11. Lenke---------de får flere barn i Krødsherad og utvandrer her: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Krødsherad, Ministerialbok nr. 5 (1879-1888), Utflyttede 1884, side 246. Lenke-------Emigrasjon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Erik og Marie får en sønn i Chicago 24 feb 1888 (Det er nok Louis).De får også datteren 'Dorothy' 25 nov 1893 (da er begges foreldres fødested oppgitt til 'Bergen, Norway'.) Sistnevnte kalles jo 'Sogne' i 1900.Opplysninger i fra Illinois, Cook County Birth Certificates 1878-1922.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Tusen takk Jon for fantastisk hjelp, og så må jeg bare beklage at jeg ikke har letet godt nok i Norge først. Fødselsdato og foreldrenes navn burde jeg oppgitt, men at han hadde en 'historie' i Norge, drømte jeg ikke om.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Louis Daniel Johnson City: Chicago County: Cook State: Illinois Birthplace: Illinois;United States of America Birth Date: 24 Feb 1888 Race: Caucasian (White) Roll: 1613895 DraftBoard: 64Er gift og har 1 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

I census 1900 har de en sønn Arnett f 1880 i Norge, trolig den som er registrert som Anne ved emigrasjonen.Kanskje dette er sønnen???Cook County, Illinois Death Index, 1908-1988Name: Arnett A Johnson Death Date: 6 Feb 1941 Death Location: Cook County, IL File number: 3887 Archive collection name: Cook County Genealogy Records (Deaths) Archive repository location: Chicago, IL Archive repository name: Cook County Clerk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Her har det jo skjedd enda mer - Tusen takk Hanne og Jon! ( Med alle disse opplysningene kan jeg med stor sannsynlighet identifisere tre sønner som er med på bildet jeg nevnte i første innlegg.)Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.