Gå til innhold
Arkivverket

[#69621] Söker släktingar i Norge till Elisabeth f.1903 ca. i Dragsmark, Sverige.


Gjest Marianne Sjödin Persson
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Sjödin Persson

Hej! Letar efter Elisabeth f. Persson(?)som var född ca.1903 och växte upp i Dragsmark, Sverige. Hon var kusin och god vän med min svärmor, Karin f. Länström gift Persson. Karin var född 1906. Elisabeth flyttade till en gård utanför Oslo i unga år. Där bodde hon på 1930/1940/1950-talet och kanske ännu längre med man och barn. Vi har helt tappat bort Elisabeth i släkten, tyvärr!!! Karin, hennes man Bertil Persson och deras yngste son Tomas från Erikstad i Dalsland, hälsade regelbundet på Elisabeth med familj på deras gård en bit utanför Oslo. Vi hoppas att någon kan ge oss information om Elisabeths släktingar. Skulle vara så trevligt att kunna träffa dem!!! Hälsar, Marianne Sjödin Persson (Gift med Karins äldsta son Per)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sjödin Persson

Hej! Nej, tyvärr! Men jag har namnet på Karins mamma: Maria Elisabeth Johansdotter Persson f.1888-01-20 gift Länström (Karin var ju kusin med Elisabeth)och Marias 7 syskon. Elisabeth är troligtvis dotter till ett av de 7 syskonen. Vem det är vet vi inte. Syskonen till Maria heter: Johan Edvard Persson f.1874-06-02, Oscar Patrik Persson f.1875-11-26, Carl Mauritz Persson f.1880-03-14, Klara Viktoria Johansson f.1882-09-14 gift Länström, Alexandra Marta Persson f.1884-07-28, August Hjalmar Persson f.1886-01-09, Gustaf Ferdinand Persson f.1890-04-30. De 8 syskonen växte upp i Dragsmark, Sverige och deras föräldrar var: Johannes Persson f.1841-11-26 och Johanna Elisabeth Olsdotter Persson f.1851-03-21. Kan det här vara till någon hjälp? Hälsar, Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Dersom du kan finna f.dato/år på Elisabeth så hadde det kanskje hjelpt.Det finnes gravstad-register her i Norge, der du kan søkja etter folk berre med f.dato, og fornamn. Det er ikkje alle graver som er registrert, men det er ikkje umulig at Elisabeth si grav kan finnast.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Hej Marianne!Du skriver att Elisabeth växte upp i Dragsmark, vet du var hon och familjen bodde i Dragsmark?Har du sökt på Släktdatas avskrifter för där kan man med lite tur kunna hitta något som gör att det blir lite lättare att gå in och titta i kyrkoböckerna.Arkiv Digitals AD Online, har rätt mycket material från Dragsmark, det sträcker sig fram till cirka 1938, dock ej församlingsboken som slutar vid år 1919 på grund utav sekretessen. Så om man är tillräckligt envis så kan man ju sitta och gå igenom församlingsboken för tiden mellan 1900-1919 för där borde ju Elisabeth vara med eftersom hon skall vara uppväxt där.Jag tittade lite snabbt i födelseboken för år 1903 och jag kunde inte hitta någon som kunde passa in på just din Elisabeth. Men även här kan man ju sätta sig och gå igenom födelseboken.HälsningarSusann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Hej igen!Du skriver om en Karin som är född 1906, det borde vara rätt person som jag har hittat som oäkta i födelseboken:Carin Amanda Elisbeth (oäkta) född 6 mars 1906 och döpt 13 mars samma år.Kanske kan Carins faddrar leda dig till någon Elisabeth, men det antar jag att du redan har undersökt./Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Marianne Sjödin Persson

Hej igen! Har precis fått lite ny information om vår norska släkting Elisabeth. Det kanske kan hjälpa till att kunna gå vidare för att hitta Elisabeths kvarlevande släktingar i Norge. En svensk kusin till Elisabeth, Arthur Lennström (88 år) berättade att hans mamma Maria Lennström f. Persson var syster till Elisabeths pappa som hette Carl Mauritz Persson född 1880-03-14 i Dragsmark (Bohuslän), Sverige. (Carl hade sju syskon, alla födda i Dragsmark.) Carl var på väg att emigrera till USA, när han träffade en norsk flicka och blev förälskad i henne. Han avbröt sina planer att resa till USA och gifte sig i stället med sin norska kärlek, Elisabeths mamma och flyttade till Norge utanför Oslo på en gård där och de fick en dotter...alltså vår norska Elisabeth. Elisabeth var med andra ord född i Norge och inte i Sverige, som vi hela tiden har trott. Elisabeth hette då som ogift Elisabeth Persson. Men vi vet inte hennes födelseår eller födelseort i Norge. Vi vet inte vad hon hette som gift eller vad hennes make hette. Vi vet inte vad hennes mamma hette heller. Vi tror att Elisabeth hade en son. Vet inte vad han i så fall hette. Det är allt vi känner till just nu. Tacksam för fler informationsbitar!!! Sommarhälsningar, Marianne Sjödin Persson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sjödin Persson

Hej Mariann Stokken! Hur kan jag söka på gravstad-registret i Norge, för att kunna hitta Elisabeth f. Persson? Vet ju inte vad hon hette som gift. Vet inte heller när Elisabeth föddes eller när hon dog. Elisabeth hade en svensk pappa Carl Mauritz Persson f. 1880-03-14 i Dragsmark (Bohuslän), som jag skrev om i mitt förra inlägg och en norsk mamma. Vet inte vad mamman hette. Vet inte var de bodde, mer än att det var utanför Oslo på en gård där. Tacksam för alla tips som du kan ge mig, för att jag ska kunna gå vidare! Hälsningar, Marianne Sjödin Persson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Marianne.Så bra at du fant ut hvilken bror som hadde reist til Norge! (Jeg tittet litt på Anbytarforum, forstår du.) Jeg svarer på spørsmålet om søking i Gravminner:Her er siden http://www.disnorge.no/gravminner/ Velg Finn gravplass og velg Akershus fylke. (Oslo er omkranset av Akershus, så om de bodde rett utenfor, som du sier, bør det være Akershus fylke.) Velg Fornavn begynner på Elisabe og søk. Deretter velger du Født år begynner med 190 og søk.Da sitter du igjen med 14 Elisabeth født i det første tiåret av 1900. Tar du vekk de som har oppgitt etternavn (annet enn Persson, da..) de hadde før de giftet seg, kan det være overkommelig å lete etter fødselen/dåpen til de resterende.Imidlertid er det alltid vanskelig med urbane områder, fordi inn- og utflytting alltid er høyest der og folk ikke blir boende der de er født. Lykke til. :-)Vennlig hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Når døde foreldrene til Carl Mauritz? Døde Carl Mauritz i Norge?Hvis hans foreldre døde etter han reiste til Norge kan deres bouppteckning kanskje gi svar på hvor i Norge han bodde og ut fra det kanskje finne ut hvor Elisabeth ble født.Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sjödin Persson

Hej Grethe Flood, Mariann Stokken, Susann Sannefjäll, Anne-Lise Hansen, Marit Nyhus och Solveig Håklev!Stort tack för all er hjälp med information för att kunna hitta Elisabeth f. Perssons släktingar i Norge. Här kommer mer uppgifter. Elisabeth var född och uppväxt på en gård på landet utanför Oslo vid Tyrifjorden i eller i närheten av Vikersund. Har letat på 'Gravminner' i Akershus fylke för att hitta Elisabeths pappa Carl Mauritz Persson f. 1880-03-14. Har inte hittat honom där. Han dog i Norge. Vet inte årtalet när han dog. Carls föräldrar var Johannes Persson f. 1841-11-26 och Johanna Elisabeth Olsdotter Persson f. 1851-03-21 båda födda och bosatta i Dragsmark i Sverige. Vet inte när de dog. Johannes och Johanna hade 8 barn, fem pojkar och tre flickor. Vi tror att Elisabeth hade en son som kanske hette Ralf/Rolf eller något liknande och född på 1930-talet möjligtvis. Det är inte så mycket att komma med, men det är allt jag har än så länge!Sommarhälsningar, Marianne Sjödin Persson (Orust/Sverige)PS. Min e-mailadress är: marianne.s.persson@tele2.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei igjen, Marianne.Vikersund ligger i fylket Buskerud. Lykke til på Gravminner. :-)Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Nei, det går visst ikke likevel, for det er ikke lagt inn noe fra Modum kommune ennå. Synd. :-/Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Men det er nmogeleg å ta kontakt med krk.kontoret i Modum og spørja etter om dei er gravlagde der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sjödin Persson

Hej Anne-Lise och Mariann!Tack för hjälpen! Ska se vad jag kan göra. Ska pröva att ta kontakt med krk.kontoret i Modum om det går.Hälsar, Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Ellers går det også an å sette inn en etterlysning i en lokalavis. Jeg har selv gjort det for to svenske damer for noen år siden. Den ene damen fikk forbindelse med sin ukjente halvsøster, og den andre damen fikk møte en tremenning hun aldri hadde visst om før. Den sistnevnte damen har jeg ennå mailkontakt med, og vi har også truffet hverandre en gang. Hun bor utenfor Stockholm.Hilsen Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sjödin Persson

Hej Marianne Solli!Tack för snabbt svar! Bra tips!!! Vilken lokaltidning gäller då för just det området där min mans släktingar bodde en gång i tiden i/nära Vikersund? Skulle verkligen vara värt att pröva det. Tänk om vi skulle kunna få napp då...spännande!!!Hälsar, Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Hei Marianne.Jeg kjenner ikke så godt til aviser i Buskerud, men jeg tror at Drammens Tidende, e-post; redaksjonen@dt.no kan være en aktuell avis. Ellers går det an å søke på Buskerud, aviser, og da dukker nok enda flere avisnavn opp.Lykke til!(Forresten; når svensker uttaler mitt navn, så sløyfer de alltid den siste bokstaven, slik at navnet mitt uttales Marian ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.