Gå til innhold
Arkivverket

[#69624] Emilius Hermansen rundt 1880 muligens Fredrikstad


Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe Tove Røed

Er det noen som har tilgang på telling for Fredrikstad for årene rundt 1880? I dødsjournal 6 for Drammen er det notert følgende: Arbeider Johan Hermansens kone Karen (Christiansdtr)65 aar af Bergstien efterlader mand og 5 myndige børn, hvoraf 3 tilstedeværende, 1 i Fredrikstad og 1 underveis til Sandwick øerne. Den som er underveis er Julius Hermansen som reiste med Beta til Hawaii - de 3 andre vet jeg også hvem er, ergo skulle jeg gjerne finne Emilius. Han er døpt i Bragernes 12.1.1851. Jeg finner ham ikke som utreist fra sognet og jeg finner ham ikke i 1900-tell.hverken for Fr.stad eller Drammen. Takknemlig om noen har mulighet til å sjekke dette.Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Er det i dødsjournalen for skifteretten du har funnet opplysningene? Jeg har kun erfaring med dødsfallprotokollene for Oslo skifterett, hvor det kan være registrert et løpenummer/journalnummer som henviser til et offentlig skifte. Hvis det ble holdt offentlig skifte etter Karen, er det kanskje mulig at det kan inneholde flere opplysninger om de 5 barna, hvor av det ene som skal bo i Fredrikstad. Det kan også tenkes at Fredrikstad kan omfatte Glemmen... Hvis det er Drammen skifterett, må du vel henvende deg til Statsarkivet i Kongsberg for opplysninger om selve skifte - om det ble holdt offentlig skifte som sagt.I 1885 ble det holdt en landsomfattende bytelling i Norge Lenke Så vidt jeg vet, er 1885-tellingen ordnet på gateadresse, slik at for eventuelt å finne Emilius må en vite adressen han bodde på i 1885. Det samme gjelder ved folketellingen 1875 som finnes i original i Riksarkivet.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Her i FT 1865 Lenke er familien med 5 barn i Drammen, men ingen Emilius. Sønnen Cristian er 15 år, altså født ca. 1851. Er det ham du leter etter rundt 1880?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Tusen takk! 2)Jeg har fått tilsendt kopi av dødsjournal 6 for Drammen by fra Statsarkivet i Kongsberg, hvor det dessverre ikke er anført noe om ev. skifte.Det er kun oppført det jeg noterte. De har vel gjort opp i minnerlighet får vi tro.3) Ja, dette er riktig familie, men hvor navnet Cristian kommer fra (rent bortsett fra at mor er Christiansdtr) er ikke godt å si. Jeg har ikke funnet andre enn Emilius i kirkebøkene som stemmer med alderen.4)Jeg kan ikke skjønne annet enn at det kan være dem.Som det ser ut på denne listen kan det virke som om Emulius kan ha hatt en søster, Lorentze som er 5 år yngre - og som ble med til Chicago. Ikke utenkelig - hans søster Trine døper en datter for Lorentze.Han har også en søster som heter Inga. Emilius har en datter ser jeg med samme navn. 6)Her fikk jeg til og med lært en ny måte å søke på - noe så moro!! Tusen takk igjen - dette var ordentlig interessant. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei igjen! Jeg har prøvet å finne denne Einar Hermansen (oppført under pkt.6) som ble begravet 30.6.1880 fra Sagene/Uranienborg etc. Hverken Sagene eller Uranienborgs kirkebøker starter før ut på året i 1880. Det er mulig det hadde stått hvor gammel han var bl.a. Jeg har gått igjennom de andre kirkene uten resultat. Skulle være interessant å vite hvor F.S. har opplysningene fra. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Ja,hvor har FS sine opplysninger fra ? Flere ganger har jeg opplevd at det er helt i 'tåka'det som er reg på FS med hensyn til Kirke,sogn og sågar fylke ! Så Einar behøver ikke være reg.i Oslo Ser det står Sagene/Uranienborg Etc.Hva betyr etc i denne sammenheng.. Finnes det noen måte å søke på Filmnr/Batchnr tro....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Jeg prøvde meg med Film/Batchnummeret som stod i fortegnelsen fra F.S., men det førte ikke fram til noe. Nå er ikke jeg så garvet i PCverdenen heller da, så om det er noen der ute som vet å finne ut av det - ja så skulle jeg bli veldig glad.En annen sak er om det går an å se hvorvidt de kom fram til USA. På forhånd takk! Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.