Gå til innhold
Arkivverket

[#69634] Olavus Halvorsen og Pernille Johannesdtr i 1801 på Askøy - men hvor kom de fra?


Gjest Roald Sæhle
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Sæhle

HeiI tellingen fra 1801 bor de Hetleviken (den gang under Askøy). De er oppgitt til å være hhv. 38 og 37 år gamle - og registrert med 6 barn. Jeg har klart å finne ut at datteren Olava (nr 3 i rekken) ble født i september 1791 - og da bodde foreldrene også på Hetleviken. Men for de 2 eldste finner jeg ingen spor og jeg antar at de muligens kan være født et annet sted i landet. Mannen, Olavus Halvorsen, dør i januar 1845 - og i den forbindelse er det nevnt at han er 'f. på Røraas'. Det kan jo være Røros - men jeg har prøvd å lete både etter ham og døtrene der....- kan det være et annet sted/gård med tilsvarende, likelydende navn? Evt at Røros er oppgitt som det nærmeste 'kjente stedet'.....- alle forslag eller tips mottas med takk..8-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

1801 Lenke Lurer på om Halvor Pedersen og Elen Marie Christophersdatter, som står under dem, kan være foreldrene til Olavus/Olaus ? De har jo f.eks. samme yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Olaus Halvorsen er nokså sikkert sønn av Halvor Pedersen og Elen Marie Christophersdatter som du sier. Han ble født i Røros, men jeg har heller ikke funnet dåpen hans. Foreldrene var antagelig av reisende folk, og kom visst fra Trondheimskanten før de kom til Røros. Deretter var de noen år i Årstad ved Bergen før de kom til Hetlevik. Olaus er konfirmert i Årstad i 1784.Pernille konfirmert i Sund (fra Piirholmen i Møxter) i 1780. Jeg har ikke funnet mer om bakgrunnen deres. Klarer du det, så er jeg interessert .. :) Mvh Signe Marie Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sæhle

Glimrende, folkens.Nå får jeg sette meg ned og se på de nye opplysningene, og se om jeg kan trekke noen 'konklusjon' - men uansett, takk for all hjelp.mvh: Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Lillian Nilsen

Hei. Har lest innleggene, her fikk jeg opplyst mye. Samtidig vil jeg sitere noe fra Anders Bjarne Fossens bok om Askøy 'FRA DE ELDSTE TIDER TIL 1870' - 'En av de første av taterblod vi kjenner til her ute, var Halvor Pedersen.Han var født rundt 1733 og var gift med Elen Marie Kristoffersdatter. De var egentlig registrert som hjemmehørende i Trondheim, men etter en tid møter vi ekteparet på Røros, noe senere i Kvernes og enda senere i Sandnes der Halvor tjente til livets opphold som hesteskjærer.I 1790 kom paret til Hetlevik sammen med sønnen Olaus og Elen Marie sin bror Anders Kristoffersen.'Jeg er etterkommer etter Olaus og Pernille sin datter Johanne. Hun var gift med Rasmus Siursen. De bodde i Skiftesvik.Vennlig hilsen Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.