Gå til innhold
Arkivverket

[#69637] Andreas Norum, Selsvær, Rødøy og kanskje senere Lofoten (Buksnes)


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heiAndreas Norum f. 1820 er trolig far til både Barbara Christine Andersdtr 11/7-1841 Engevik (Mor Susanne Mørch Svendsdtr) og Nils Norum f. 1847 sistnevntes mor er Abel Andersdtr. Mor tilBarbara ble gift med Petter Olsen og er omtalt bl. a. s. 14 i Engesvikslekten til Mary Einarsen.Spørsmålet er da hvem er Andreas Norums far. skiftesamlingen svarer ikke på det og heller ikke Liseths sider fra Rødøy kirkebok.Er det noen som hvet noe om hans opphav? og når og hvor han døde.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Kan det være han som er her med kone og sønn i 1865?Lite trolig at Abel er mor til denne Nils - det står hans sønn og hun er bare 11 år eldre! LenkeHan er da født på Rødøy og der er det flere Norum i ft 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet er han ja, glemte bare å legge ut linken. Har ikke sett nok nøye på årstallet hennes, trolig fordi at det er Suanne Svendsdtrs brn som er av interesse her.Så er det bare å finne ut noe om hans foreldre.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er lenken til Barbros dåp i 1841, men det kan se ut som om Andreas Norum er en av 2 mulige fedre:LenkeSkal se om jeg finner Barbro som konfirmant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nils Veiland Norum er jo nevnt som Andreas sin far her ved giftermålet. I boka 'Slekten Benkestok' er det en Nils Veiland Norum som kan passe som far til Andreas:På side 72 er han nevnt som far til Louise Helene Norum født 1810 på Sundøy i Rødøy. Hun ble gift i 1839 med Peder Christian Tostrup som var født 1808. Denne Nils Veiland Norum var født i 1773 på Sunøy i Esvigen, og hans kone var Benonette Lundemann født i Svinvær i 1777. Det var mor til Louise født 1810.På side 74: Her er nevnt 2 søsken av Nils. Det var Lorents Didrik Norum(1771-1811) ifølge opplysninger på side 62) og Helene Norum født i Esvigen i 1765. På side 62 står det at Lorents Didrik var sønn av Storch Norum i Esvigen og 2. hustru Inger Catharina Weiland. Da må vel Nils ha disse foreldrene også, siden han var broren.Side 312: En yngrebror av Lorents Didrik Norum og Nils Veiland Norum var styrmann Ole Olsen Norum født i Esvigen i 1779. Han bodde først i Valle, og senere i Fore i Gildeskål.Jeg har Ole Olsen Storch Norum og kona Inger i mitt slektsprogram, men jeg har mistanke om at du har om disse Steinar ut fra andre debatter. Jeg hadde til nå ikke lagt inn barn på disse, siden Ole er en fjern slektning(barnebarn av bror av en av mine aner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Opplysningene i innlegg 8 bekreftes av skiftet etter Ole Storch Norum i Esvigen, Rødøy i 1802. Arvingene var ektefelle Inger Catrine Wejland Norum og barna Hermand Christian, Lorentz Didrich, Niels Wejland, Kierstina (gift med Joen Larsen, Tjong), Hellena (gift med Jacob Larsen, Nord Walla i Gildeskaal) og Johanna (gift med Jacob Schiortlen).Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

hei Finner ikke Andreas nevnt i 1819 til 1825 verken i Rødøy eller Meløy pussig nok. Er for øvrig enig i at han hører til i den nevnte familien. Så det var greit å få han plassert inn i slekten Norum. Har det mye av den slekten.Fant en diskusjon på DIS om Weilantslekten på Korsnes i Tysfjord (Lødingen sogn, Tjeldsund delen, på dette tidspunkt) Lenke Det er bare en ting som jeg lurer på.Andreas Norums mor som nevnt Beonette LundemannHun er trolig en Benjaminsdtr. Hun er stuepike hos Mikal Hvidt på Svinvær i 1801. Men hvor er hun fra, er det noen som vethvor Weilant slekten og Aagaard som han og tilhører kom fra før de kom til Lødingen (Tysfjord) er og ukjent for meg.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitakk Michael da har jeg fått plasert henne, hadde noe forvirende opplysninger om hennes navn fra før som du ser.Da er hun vel datter (f. ca 1777) av Michael Blix With som bodde i Svinvær i Rødøy men ikke datter av dennes kone Ellen Schøning, som er f. 1764 på Grøtøy i Steigen.Er hans mor av Lindegaardslekten?Det kan jo være derfra Andreas foreldre har henta Marstrand navnet, siden denne familien og er av den slekten.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heifint da har jeg fått henne knyttet til foreldrene, Hadde faktisk Karen Hansdtr f. 1750 fra Tjong fra før.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.