Gå til innhold
Arkivverket

[#69640] Klouman


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Fosøker å finne forbindelsen mellom: Trelasthandler i Skien/veier og måler Peter Gerhard Klouman (1694-1745) og Lege Hans Henrik Gerhard Klouman (1845-1892). Mener at sistnevte er en etterkommer av Peter Gerhard, men mangler de mellomliggende ledd. Leddene før Peter Gerhard og etter Hans Henrik Gerhard har jeg på plass. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Jan Erling:Det er en artikkel av S. H. Finne-Grønn i Personhistorisk Tidsskrift (bindet fra 1910) om Von Ansbach, hvor Klouman også er utredet. Jeg kan komme tilbake med en mer nøyaktig litteraturreferanse siden, om ikke noen kommer meg i forkjøpet. :-)Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Du har sikkert studert skifter i Skien, vel ikke noe nytt her for deg, men jeg legger inn en lenke likevel: LenkePeder Gerhard Klouman og hustru er nevnt , men ikke navn på barna dessverre.Håper du får hjelp i tidsskrifter som nevnt her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn 1865-tellingen her med opphavet til Hans Henrik Gerhard Klouman f. 1845. LenkeDet er svært mange som har levert inn slektsdata på Dis-treff om Klaumanslekt. Dette må jo sjekkes mot kilder, men det kan være du vil finne nyttige opplysninger der?Lykke til i alle fall. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk til dere begge, Are S. og Gunn, fikk vel faren til Hans Henrik på plass, så nu gjenstår vel antagelig ett ledd el to. Peter Gerhard dør jo i 1745, og Oberstlt Carsten er f i 1816. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Carsten Wilhelm Anker Klouman skal etter denne kilden være sønn av Hans Henrik Gerhard Klouman f. 11 mai 1762 , g. 1804, d. 1838, og hustru Pauline Sophia Hoffse. Om du går inn på denne lenken med en bror av Carsten, kan du klikke deg inn på opplysninger om søsken, foreldre osv.LenkeEt sted å begynne letingen, om du vil?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Dette ser bra ut, med den dåpen Carsten så har jeg ihvertfall har moren til Hans Henrik. Ville tro at hun er gift med en sønn av Trelasthandler Peter Gerhard. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Flott Carsten ! Nu gjenstår det bare å finne ut om Lauritz er sønn av Peter Gerhard ?Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Her er litt bidrag til å fylle ut slektsforbindelsen:Peder Gerhard Klouman og Gjertrud Bagge (1699-1755) hadde sønnen:Laurits Pedersen Klouman (1722 - 62, kjøpmann i Christiania med tvilsomt ettermæle) og 3. kone Mette Fluberg (1735 - 65), sønn:Hans Henrik Gerhard K. (1762 - 1838, forvalter Feiring jernverk, senere Hadeland Glassverk; en av Carsten Ankers mest betrodde menn) og Pauline Høffke (1782 - 1858), sønn:Carsten Anker K. (1816 - 98, oberstløytn., Fredrikshald) og Marie Augusta Bergh (1823 - 94), sønn:Hans Henrik Gerhard K. som ble distr.lege i Innvik og kjent som Skålatårnets far.Litt søk på internett skulle gi noen slektsoversikter med mer utfyllende info.mvh Egil G.P.s.: Tok litt tid før jeg fikk lagt inn dette. Kanskje har det kommet gode svar fra andre ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Kjempebra Egil, takk skal du ha ! Der falt den siste biten på plass. Akkurat det jeg søkte. Takk igjen ! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bravo, jeg mistet internetforbindelsen en stund, men her har du fått hjelpen av ekspertene.Hyggelig,jeg fant de samme opplysningene på Dis-treff, men hadde ikke fått undersøkt disse data nærmere.Da tar jeg kvelden.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Fredrik Klouman

Jan Erling: (Jeg så ikke ditt spørsmål før nå - ellers kunne jeg hjulpet deg direkte med svar. Men Egil Glørud og de andre har jo gitt deg svar). Kan jeg spørre hva din interesse for Klouman-slekten bunner i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.